Jump to content

Danske børn i svenske skoler

Recommended Posts

Skrevet

Genial netside!! Er der nogen der har erfaring med at flytte til Sverige med børn i den skolepligtige alder?? Vi overvejer at flytte til Malmø og har en dreng på 10 år i 4. klasse. Vi er lidt urolige overfor hvordan det skal gå med sporg, pensun, osv.

Besvaret

Genial netside!! Er der nogen der har erfaring med at flytte til Sverige med børn i den skolepligtige alder?? Vi overvejer at flytte til Malmø og har en dreng på 10 år i 4. klasse. Vi er lidt urolige overfor hvordan det skal gå med sporg, pensun, osv.

• 2 months later...
Besvaret

Børn er utrolig fleksible. Min søster flyttede, som enlig mor, til Helsingborg. "ungerne" som i dag er voksne havde en dejlig skolegang, dengang fik de varm mad til frokost, så det var en stor hjælp for en enlig mor. Jeg ved ikke om der stadig er middagsmad i skolerne. "Børnene" er i dag 3 sprogede og godt i vej.

Besvaret

Der er stadig varm middagsmad i skolerne. Menyen er ens for alle skoler i en kommune og madplanen kan læses for en uge ad gangen på text-tv.

• 1 year later...
Besvaret

Min kone og Jeg overvejer at flytte sverige, men vi har en datter der fylder 13 år til sommer og skal op i 7 klasse, de fleste indlæg handler om små børn, så hvis andre har flyttet med et barn i den alder ville vi meget gerne høre om det. Kanon site

• 5 months later...
Besvaret

Det lader til at danskere med skolegående børn ikke flytter til sverige. Jeg har søgt i alle indlæggene, men generalt drejer de sig kun om biler og andre materielle goder. Opfordring til webmaster/brugere: Det ville være rart med mere info/debat for os som er etablerede familier med børn!!

• 6 months later...
Besvaret

Ang. størrer børn. Selvom det er længe siden denne "tråd" har været aktiv og jeg ikke ved hvilke erfaringer "folk" søger, vil jeg alligevel bidrage med et lille indlæg. Vi flyttede sommeren 2002 til Sverige (efter 4 år i Tyskland) med to børn på da hhv. 8 og 11 år. Skolemæssigt fik de en blid start. Niveauet er ikke nær så højt i låg-stadiet her som i Tyskland!! Børnene kom først 2 måneder i "forberedelses-klasse" p.gr.a. sprogskiftet fra tysk skole, derefter på alm. svensk skole og det varede bare ca. 3 måneder før de sprogligt var på samme niveau som klassekammeraterne, så sproget var ingen størrer hindring. Mht. kammerater har det været væsentlig lettere for den yngste end den ældste at finde venner at tilbringe eftermiddage/fritiden med. Dette skyldes naturligvis flere årsager, men det kan være svært at komme ind i etablerede grupper. Egentlig tror jeg ikke et flyt til Sverige vil være mere problematisk end et flyt indenfor DK mht nye kammerater. Vil dog tilføje at begge vore børn glædede sig til at flytte til Sverige, samtidig med at de vidste de ville savne gamle skolekammerater og venner. Så det var med lidt blandede følelser vi flyttede, har dog ikke fortrudt, at vi kastede os ud i eventyr nr. 2! Nej, vi bor ikke i Malmö. Arbejder begge i Lund, og har valgt Eslöv som vor base. Hvilket vi er glade for. /lisa

• 1 year later...
Besvaret

Hejsa!! :new: Sidder netop og søger svar omkring større børn... Vores er 10 og 12 og skal - hvis vi flytter - gå i svensk skole. Men vi er naturligvis bekymrede for niveau og sprog - især i forhold til den ældste, der jo skal i 7 klasse. Der må da være nogen med større børn? Er der mon nogen der kender en hjemmeside i lighed med arto (ikke lunarstorm, da der tilsyneladende kræves svensk personnummer) hvor vores børn måske kan chatte med andre, der er flyttet til sverige??

Besvaret

Jeg har store börn Vi flyttede til Svedala for 10 år siden med börn i fölgende aldre : 4 - 12 - 15 år. Det kunne ikke et ord Svensk. Hnde på 4 kom i legestue 2 gange om ugen. Hun lärte hurtigt at sätte et a efter alle ord og troede at det var Svensk, hun lärte dog hurtigt rigtigt Svensk. Ham på 12 fik ekstra Svensk i skolen. Har siden gået på Svensk gymnasie og bor i dag i Svedala, hvor alle hans venner bor. Han på 15 lärte aldrig rigtig at tale Svensk, men er meget glad for at han fik nogen år herovre hvor miljöet ikke er så hårdt med druk i weekenderne. Min bror flyttede herover med sin sön på 12 for 2 år siden. Han går nu i högstadiet og det fungerer. Dog er han sur over at han ikke kan have ekstra sprog da han i stedet har ekstra Svensk. Men en ting er sikkert, det vil altid väre Danskeren uanset hvor godt de taler Svensk. Men havde det väret Jylland så havde det väret Köbenhavneren. I er meget velkomne til at kontakte mig hvis i vil. Jeg forstår at I er forsigtige det er et stort spring, men et af de gode.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...