Jump to content

Ægtefællefradrag

Recommended Posts

Skrevet

Hej, Er der nogen der kender noget om Ægtefællefradrag? Min kone er arbejdsløs i Sverige men får penge fra svenske a-kasse. Kan jeg får Ægtefællefradrag iflg. nedenstående? Ægtefællefradrag(toldskat hjemmesiden): Hvis du er begrænset skattepligtig til Danmark af lønindkomst, kan du få et såkaldt ægtefællefradrag, hvis du er gift og har samme bopæl som din ægtefælle ved udgangen af indkomståret. Ægtefællefradraget svarer til personfradraget. (36.800 kr. i 2004). Hvis du ansøger om opholdstilladelse efter udlændingeloven, kan du ikke få ægtefællefradrag. Det betyder, ifølge praksis i Grænsegængercentret, at du skal have lovligt ophold i Sverige, før du kan bruge reglerne om ægtefællefradrag. Du kan kun få ægtefællefradrag, hvis din ægtefælle ikke selv har fået og udnyttet et personfradrag i Danmark. Ægtefællefradraget beregnes som 1/12 af 36.800 kr. (2004) for hver måned, hvor du er begrænset skattepligtig ved månedens begyndelse.

Besvaret

Ja, det kan du. Men du skal være opmærksom på at hvis din kone tjener bare 100 kr i DK, ryger hele fradraget...

• 3 weeks later...
Besvaret

Er der een der kan fortælle mig hvad får man i fradrag for 2004, hvis man skal giftes i december?? Gælder det også hvis man er gift med en svensker?? På forhånd tak Niels

Besvaret

Niels J.. fik du nogensinde svaret på dette?? for jeg har en kollega der er gift med en svensker og bor i Sverige..

• 3 weeks later...
Besvaret

Hej Niels og Martin Fradraget gælder hvis du : 1. er gift (uanset om det er en dansker) 2. Betaler skat i DK 3. Ægtefællen ikke har indkomst i DK

Besvaret

Hvad så hvis ægtefællen ikke tjener a-indkomst i DK, men har et lille enkeltmandsfirma i SE og sender en faktura til en i DK? Kan man så opretholde ægtefællebidraget?

Besvaret

Med et svensk firma kan man ikke have skattepligtig indkomst i danmark. Det kan man kun med et dansk firma, og hvis der er tale om et dansk firma så er du ude over den problemstilling, for så er din kæreste allerede skattepligtig i DK - man kan ikke have et firma i DK og bo i Sverige. Tænk på det med indkomst som hvor hun betaler skat af indkomsten happy.gif

Besvaret

DVS, hvis begge bor i SE og konen arbejder i DK og manden har et svensk enkeltmands-firma så kan konen altså godt få et ægtefællebidrag?

Besvaret

Hej. NR. 1 Får man stadig skattefradraget hvis man begge bor i Sverige, jeg arbejder i Danmark og konen arbejder i Sverige ? Nr. 2 Får man fradraget for hele året altså de 36.800 hvis ens kone kommer til Sverige og får lovlig opholdstilladelse fra f.erks. Marts. Eller kun for 9 mdr. så. ? Tim

Besvaret

Nr 1: Enig med Persson. Nr 2: Enig med Persson med følgende kommentar: - Ægtefællefradraget er et fradrag du kan få i tilfælde af at din ægtefælle og dig har været gift og din ægtefælle ikke har haft job i DK i den periode. Hvor hun så i mellemtiden har opholdt sig er så vidt jeg forstår underordnet - f.eks skal du ikke dokumentere at din kone rent faktisk bor hos dig? Som alle fradrag er der forholdsmæssig fordeling - ellers ville vi alle kunne få ret høje og dejlige befordringsfradrag f.eks happy.gif

Besvaret

Ægtefællefradrag for man kun hvis man er gift og samboende pr. 31. december år XX. I "famliesammenføringssituationer" så bliver ægtefællefradraget periodiseret fra den periode hvor ægtefællen for lovlig opholdstilladelse. Så hvis ægtefællen kommer til Sverige marts, så er der fradrag fra og med marts måned. Men det er i aller højeste grad relevant at man bor sammen pr. 31. december og det skal dokumenteres. mvh Kristian Rasmussen

Besvaret

Hej kristian. Hvis man skal have fradrag fra år 2005, skal man så bo sammen fra 31 December 2004 ? Ellr først 31. December 2005. ? Tim

Besvaret

Ægtefællefradrag for år 2005, så skal man være gift og samboende den 31.12.05. mvh Kristian Rasmussen

Besvaret

Husk lige, at det er enten ægtefællefradrag eller rentefradrag. Man kan ikke få begge dele. Fuldskattepligtig eller begrænset skattepligtig

Besvaret

Hej Palle.. Den forstår jeg desværre ikke helt rigtigt.. kan du ikke give et eksempel eller skrive lidt mere.. vedr. det. Tak. Tim

Besvaret

Arbejder din kone i sverige og du i danmark :-) Kan din kone trække alle renterne fra ,selv om I begge står på lånet, du trækker så hendes ægtefællefradrag fra i danmark, da hun jo ikke arbejder i danmark,hun trækker alle rente udgifter til jeres bolig fra :-) ring evt. til skat øresund, eller send dem en mail?

Besvaret

Hej - og til jer som forhåbentlig ved dette: Jeg arbejdede i DK de første 4 måneder af året, stoppede så og helligede mig etablering af eget firma i SE. Dette tog ca. 4 måneder før det for alvor var i luften, og indtægten fra dette er yderst beskeden i 2004. Min kone arbejder full-time i DK. Hva'så - hvordan og hvorledes omkring et ægtefællefradrag kontra rentefradrag m.m. T&S Øresund er så'mæn flinke at tale med, men der er ligesom ikke rigtig nogle som vil lægge hovedet på blokken omkring beskatningen af os som par....... :-( Håber at høre fra en/et par kloge hoveder :-). Tak på forhånd. Tommy PS: Som mangeårig bruger af dette fantastiske forum har jeg gennemlæst tidligere indlæg - og usikkerheden er blevet større.......!

• 1 month later...
Besvaret

Nogen der gider skære ud i pap + bøje det i neo HVAD ægtefællefradrager er ?? Min Mand og Jeg har nu 2 gange talt med Skatøresund og fået at vide at det skam ikke noget problem de skulle bare ha papir på at vi var gift og boede sammen ... Når de så har modtaget det bliver vi ringet op og får at vide at det ikke er muligt da jeg har haft indtægt i dk ( 2 mdr i 2004 ) Så nu fatter jeg bare nada !! Rentefradrag er jeg med på ... det deler vi så det burde jo lissom ikke være problemet men ægtefællefradrag er det mit gamle personfradrag eller ??

Besvaret

Det er desværre ikke så nemt at forklare "ægtefællefradraget". Jeg vil derfor foreslå, at du/I skriver til SkatØresund og aftaler et møde med en sagsbehandler omkring emnet og så skal du/I blive ved med at spørge indtil I har forstået det. Jeg kan se ud af dit indlæg at du nævner noget med renteudgifter - allerede her vil min forklaring forvirre jer endnu mere end I allerede er. Mvh Kristian Rasmussen

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...