Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Ville gerne have tonet ruderne i bilen og har i den forbindelse kigget lidt på lovkravene til dette og har fundet frem til følgende på vägverket: "Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån." En kort tekst som burde være umulig at misforstå, men det er alligevel lykkedes mig :D Jeg tolker teksten således: 1) At der i forruden skal være en lysgennemgang på minimum 75% (Dette er intet problem da jeg ikke forventer at tone denne). 2) At der i de andre ruder i førerens synsfelt skal være minumum 70% lysgennemgang (Jeg tolker dette til at gælde forreste sideruder). Er min fortolkning korrekt? Hvis ikke vil jeg meget gerne have rettelserne. Hvad med bagruden og de bageste sideruder, hvordan er reglerne for disse (Jeg har ingen planer om at tone meget mørkt, er bare for at være på forkant med den gældende lovgivning). Hvordan måler de lysgennemgangen ved bilprovningen? Er det ligesom i DK hvor de tager et stykke glas op og ser om hvor mørke de er i forhold til hinanden? Gætterier frabedes, konkret viden modtages med kyshånd ;) På forhånd tak for hjælpen.

Besvaret

Det er ikke lovligt at montere solfilm i de forreste sideruder... fandt engang en hjemmeside fra en solfilmmontør men den kan jeg satme ikke lige genfinde, sorry. Så du må nøjes med dette link: http://www.lulesolfilm.se/faq.htm#6 Är det lagligt att ha solfilm på rutorna i framdörrarna ? Nej det är inte lagligt. Lagen säger att man får ha 30% tonat fram , men bilen måste vara typgodkänd med toningen . Aner intet om hvordan de tester det på bilprovningen, men fik synet en bil med solfilm i alle ruder (bortset fra forruden) og den gik gennem syn uden anmærkning. Den havde så vidt jeg husker en synlig lysgennemgang på de forreste sideruder på 34 %.

Besvaret
Det er ikke lovligt at montere solfilm i de forreste sideruder... fandt engang en hjemmeside fra en solfilmmontør men den kan jeg satme ikke lige genfinde, sorry. Så du må nøjes med dette link: http://www.lulesolfilm.se/faq.htm#6 Är det lagligt att ha solfilm på rutorna i framdörrarna ? Nej det är inte lagligt. Lagen säger att man får ha 30% tonat fram , men bilen måste vara typgodkänd med toningen . Aner intet om hvordan de tester det på bilprovningen, men fik synet en bil med solfilm i alle ruder (bortset fra forruden) og den gik gennem syn uden anmærkning. Den havde så vidt jeg husker en synlig lysgennemgang på de forreste sideruder på 34 %.
Jeg siger tak for det. Det jeg var mest bekymret for var egentlig de bageste ruder da man jo hurtigt kan skifte ruderne i fordøren hvis det var ulovligt. Så ingen problemer med de bageste ruder så vidt jeg læser det.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...