macman Skrevet October 13, 2005 Rapporter Skrevet October 13, 2005 Jeg eller rettere vi, min kæreste og jeg, er blevet de forhåbentlig lykkelige ejere af en lille hus i Limhamn som vi overtager den 1.december. Og så er det problemerne begynder at dukke op! Vi kan starte med det problem som mange herinde har oplevet: Hvad koster en forsikring på huset, på bilen eller bilerne? Efter mange mails med forespørgsler til div. forsikringsselskaber er jeg kun blevet marginalt klogere. Ingen vil ud med en pris før de kender personnummer, som vi af gode grunde ikke har fået endnu, da vi ikke er flyttet og registreringsnummeret på bilen eller bilerne kender vi heller ikke, da vi ikke har købt dem endnu og de bliver sikkert købt i Tyskland og er diesel. “Nå men kan i så ikke bare give os en ca. pris”... Jo masser af ca. priser som ikke er noget værd, da de ikke kan holdes op på dem og ikke kan opfattes som et fast tilbud. (Husforsikring ca. 4000,- skr. og 6900,- skr. pr. bil uanset om det er en A6 eller en Suzuki Swift) Når man så kigger på oprettelse af en ADSL forbindelse, ja så indtast dit telefonnummer, selv på de sites som reklamerer med man ikke skal have telefonabonnement... “jamen det har jeg ikke, men kan du så finde ud af om det kan lade sig gøre i det område jeg bor i”. Næj næj næj, det kan vi inte! Det er jo fuldstændigt latterligt og man følser sig sgu lidt til grin og på herrens mark. Og her kommer min pointe, er det ikke muligt at lave et emne om generelle problemer ved flytning og samle indlægene der. Pendlerguiden på http://pendler.scanianet.dk er rigtig god (tak for det Nils Mølgaard) og meget informativ. Men vi kan jo ikke være de eneste der tænker over hvad koster det at flytte (priser i DK vs. SE), hvad gør man med de s..... forsikringsselskaber osv. Og til sidst, hvor støver man nogle gode og gerne billige håndværkere op, vi står og skal bruge en VVS'er, Elektriker og nogle billige hænder til spartling af vægge og opsætning af væv og igen vi kan ikke være de eneste der skal igang med at små-renovere et hus i Malmö området. Måske er det mig der er blind og ikke har fundet de vise sten i dette community og så vil jeg være taknemlig for en finger i den rigtige retning (læs links). Udover det så vil jeg bare sig tak til alle jer der har taget jer tid til at skrive indlæg der er masser af god viden herinde, så bliv endelig ved med det : )
Guest Trine Besvaret October 13, 2005 Rapporter Besvaret October 13, 2005 Ja du kan have ret i noget der.. Mht til forsikring så er det så forskelligt og afhængig af alder og alt muligt andet at det næsten ikke er til at gisne om. Vi spurgte på priser ved at finde ligende biler i Sverige og opgive det registreringsnummer. Vi "stjal" faktisk sælgers personnummer til test af forsikring da han var ca samme alder som min mand.. shyssss ADSL, slå naboens eller endnu bedre sælgers nummer på på nettet og tast det ind istedet. Hvis naboen kan få adsl kan du sikkert også... Ellers slå koldt vand i blodet, sandsynligheden for det er billigere end i DK er stor:)
BS Besvaret October 13, 2005 Rapporter Besvaret October 13, 2005 Som Moerke også skriver. Forsikringen kan der ikke laves noget generelt om. For bor du på den ene eller anden gade, er din alder dit eller dat og er det x eller y bil du skal have. Der er utrolig stor forskel på priserne så vent og se, eller find en der har samme "data" som dig og få vedkommende til at få en pris. ADSL vil jeg næsten sige du kan få over alt i Malmö. Det er bare et spørgsmål om det bliver en 2 eller 24 mbit. Priserne kan du se på udbyderens site. Håndværkere kan du søge på herinde og se hvilke andre har brugt ellers kan du søge på www.gulasidorna.se Håndværker priser kan jeg ikke hjælpe dig med da jeg laver det hele selv, stort set :th2: Men velkomna hinsidan
macman Besvaret October 14, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret October 14, 2005 Jeg ved godt at ADSL forbindelsen er billigere i Sverige, men det svar jeg søger er: hvordan får man en bredbåndsforbindelse uden at oprette telefonforbindelse og nr. og betale for et abonnement som alligevel ikke vil bruge pga. IP Telefoni. Jeg har checket både Spray, Bredbåndsbolaget, Ownit, Telia, TDC-Song m.fl. og alle skal bruge et telefonnr. ! Men lad nu det ligge, jeg skal nok få det løst. Alle der har været igang med istandsættelse og har haft brug for en håndværker, kender til problemet: Hvordan finder man en pållidelig håndværker, der kommer til tiden, laver det han skal inden for rammen (tid og økonomisk). Jeg tvivler på man finder og oplever dem via de gule sider, jeg tror også det gælder i Sverige. Jeg kan også lave det meste selv, men el og VVS må man jo ikke rigtigt pille ved selv. Så det jeg har brug for var en henvisning til en pålidelig god håndværker. Det er jo ikke anderledes mht. forsikring, bare se hvordan Tobias blev rost til skyerne, han kunne levere varen, billig bilforsikring og det var pga. “word to mouth” Men jeg har fundet en god murer, så han må kende nogen der kender nogen : ) Det kunne måske også være interessant at udveksle viden om priser (specielt for os nytilflyttere) f.eks. Hvordan er priserne i Sverige i forhold til Danmark, jeg har checket Kvik og Ikea og begge er dyrere i Sv. end i DK selv med kursforskel fratrukket. Er det en generel ting ved kæder der eksisterer i DK og Sv. Hvor ligger der et svenske Bilka el. lign og kan det betale sig eller hvilke ting kan betale sig at købe i DK kontra Sv. For nogle vil disse ting være helt banale, men for os så skal vi lige finde ud af hvad der er op og ned i Malmö.
BS Besvaret October 14, 2005 Rapporter Besvaret October 14, 2005 Mht bredbånd uden abb kan du jo læse de tråde der er skrevet om det i forvejen for der er nogen stykker med mange indlæg! Mht hvor "bilka" ligger i malmø vil du også kunne blive klogere med søgefuntionen eller læse i de rette tråde herinde. Men held og lykke med det hele. Kan godt huske det store ? man havde hængende i lang tid da man havde fundet ud af man ville derover.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu