Guest Martin - Grevie Skrevet November 2, 2005 Rapporter Skrevet November 2, 2005 Måske der er nogle kloge hoveder herinde, der kan opklare denne lille sag for mig. Jeg har en ny BMW 523 (E60), på den sidder et par fine sommerfælge med såkaldte Run flat tyres (RFT). Nu skal jeg have vinterfælge på og jeg har et par alu'er fra min tidligere 5-serie med vinterdæk liggende. De passer sørme lige over, men min dækmand i Vellinge hævder at bilen vil opfører sig mærkeligt uden et RFT dæk, da disse har en eller anden afstivning i siden og dermed gør undervognen mindre levende. Kan det virkelig passe, eller er han igang med at sælge mig et sæt nye dæk ??? På forhånd tak ! Martin
Peter H. Besvaret November 2, 2005 Rapporter Besvaret November 2, 2005 Martin: Ring til BMW og hör hvad de sir... Alle vinterdäk er blöde i carkassen ...
Kim H Besvaret November 2, 2005 Rapporter Besvaret November 2, 2005 Martin - Grevie, Nu er jeg hverken dækmand eller fra Vellinge. Men jeg tror at manden har ret. Et RFT-dæk er netop som beskrevet udført med en forstærket dækside, hvilket uvilkårligt må påvirke køreegenskaberne. BMW har givetvis afstemt de øvrige komponenter i undervognen til brug sammen med RFT-dæk. Montering af "alternative" dæk vil sandsynligvis medføre "alternative" køreegenskaber. Endvidere vil du naturligvis miste muligheden for at kunne fortsætte kørslen, selvom du skulle blive ramt af en punktering. RFT er IKKE det samme som punkterfri - vel? Personligt har jeg købt min sidste BMW. Jeg vil ikke være afhængig af, at jeg skal kunne finde et dækværksted med døgnservice indenfor en afstand af max. 150 km, hvis jeg skulle punktere på vej til noget vigtigt.
Kim H Besvaret November 2, 2005 Rapporter Besvaret November 2, 2005 Man har vel et reservehjul :-) Jeg har godt set din smiley. Alligevel ... En topmoderne BMW har netop IKKE noget reservehjul. Prøv ved lejlighed at se bag i en Z4, aktuel 1-serie, aktuel 3-serie. Der er ikke noget 5. hjul - og heller ikke plads til et.
Miriam Besvaret November 2, 2005 Rapporter Besvaret November 2, 2005 Så en skumpumpe da, eller hvad de nu hedder !
csa Besvaret November 2, 2005 Rapporter Besvaret November 2, 2005 at RFT er ekstra hårde i carkassen løses jo bare ved at køre på 18" eller 19" on vinteren. så behøver man vel ikke RFT dæk?
Guest Martin - Grevie Besvaret November 2, 2005 Rapporter Besvaret November 2, 2005 Jamen så ringede jeg da lige til BMW, nå man ikke engang kan få besvaret et så simpelt spørgsmål herinde...;-))) Det er ikke noget problem at køre på dæk uden RFT, og i følge BMW vil indikatoren for punktering også virke da den blot måler på lufttrykket i dækket og intet andet. Køreegenskaberne vil være anderledes, men ikke mere anderledes end man ville forvente fra ex. 19" sommer til 17" vinter. Ellers er jeg faktisk meget enig med Kim H. BMWs trick med RFT dæk er mildest talt belastende. Min 523 har reservehjul, men det er ektraudstyr... min Z4 har ikke reservehjul men et reperations kit. To nye RFT bagdæk til min Z4 sætter mig i øvrigt 8.500 SEK tibage i denne måned, hvis de skal bestilles via dækmanden. Har fundet dem via daekonline til 5.000 - men stadig, det er sgu dyrt synes jeg. /Martin
Peter H. Besvaret November 2, 2005 Rapporter Besvaret November 2, 2005 Martin: hvor store er de däk og er det sommer eller vinter hjul ??? Kan väre jeg kan komme med en super pris :):)
Guest Martin - Grevie Besvaret November 3, 2005 Rapporter Besvaret November 3, 2005 Ja det håbede jeg jo at der var en der ville komme og sige ;-) Det er sommerdæk til Z4'eren. Bridgestone Potenza RE 050 A RFT 255/35 ZR18 (2930 SEK stk. på daeckonline) /Martin
Homer Besvaret November 3, 2005 Rapporter Besvaret November 3, 2005 Ja det håbede jeg jo at der var en der ville komme og sige ;-) Det er sommerdæk til Z4'eren. Bridgestone Potenza RE 050 A RFT 255/35 ZR18 (2930 SEK stk. på daeckonline) /Martin Koster ca. EUR 200/stk. i Tyskland... :D
Jønsson Besvaret November 3, 2005 Rapporter Besvaret November 3, 2005 Ja det håbede jeg jo at der var en der ville komme og sige ;-) Det er sommerdæk til Z4'eren. Bridgestone Potenza RE 050 A RFT 255/35 ZR18 (2930 SEK stk. på daeckonline) /Martin De koster 1701 kr. på daekonline.dk! :th2:
Guest ThomasO Besvaret November 7, 2005 Rapporter Besvaret November 7, 2005 BMW 5 serie på punkterfrie dæk klarer ikke Elgtesten. http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,716805,00.html Hvis de BMW Tyskere havde været mindre arrogante i deres forsøg på at ændre markedets standard for emnet, havde de nok lavet indlæg således at man selv kunne bede om bilkonfiguration, med eller uden reservehjul. Fedt at skulle køre eks 2.000 km mellem Lørdag nat og mandag morgen til et vigtigt møde, og så humpe rundt på bøhlandet i et fremmed land med en ½ punktering, når det var meningen man skulle ræse afsted på motorvejen. Så kan man bruge mandag morgen på at humpe rundt og finde et lappested, istedet for at skifte det fu*king hjul, så man kunne få ædt nogle kilometer. En punktering stopper ikke en 100%, men motorvej og derudad kan man godt glemme. Kan godt lide de nye BMWer, men må indrømme at når min E46 er slidt op, fravælger jeg nok mærket primært grundet det med reservehjulet. Der har jeg samme holdning som Kim H.
Guest guest Besvaret November 8, 2005 Rapporter Besvaret November 8, 2005 Måske der er nogle kloge hoveder herinde, der kan opklare denne lille sag for mig. Jeg har en ny BMW 523 (E60), på den sidder et par fine sommerfælge med såkaldte Run flat tyres (RFT). Nu skal jeg have vinterfælge på og jeg har et par alu'er fra min tidligere 5-serie med vinterdæk liggende. De passer sørme lige over, men min dækmand i Vellinge hævder at bilen vil opfører sig mærkeligt uden et RFT dæk, da disse har en eller anden afstivning i siden og dermed gør undervognen mindre levende. Kan det virkelig passe, eller er han igang med at sælge mig et sæt nye dæk ??? På forhånd tak ! Martin Hej Martin Godt dum dækmand du har fat i der. E60 kommer standard på 16" non-RFTs. Har selv lige skiftet mine 17" RFT'er ud med 19" non-RFTs. Det har ikke påvirket komforten nævneværdigt. E60'eren har generalt i problem med RFT dækkene eftersom de kom ind ret sent i udviklingsprocessen af undervognen. E90 derimod skulle mange af disse problmer være løst. Hvis du interessere dig for E60 teknik og har brug for svar på spørgsmål din BMW forhandler ikke kan svare på så tag et kik på dette forum: http://forums.e60.net/index.php?. Du vil altid får svar på dine spørgsmål her. Søren
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu