Fagerborn Skrevet May 11, 2006 Rapporter Skrevet May 11, 2006 Hej ! Jeg er en dansker der har boet i mange, mange år i Stockholm. Nu har jeg sögt ind til en uddannelse i Helsingborg og har väret og kigget på byen, og det var en klart positivt oplevelse. Men jeg kan ingenting om byen. Er der nogen områder i Helsingborg, der er utrygge, og som man helst ikke skal bo i hvis man er en ængstelig enlig dame med en pæn bil ? Hvis man läser priser på bostadsrätter i områder som Eneborg / Högaborg, så er det meget billigere end Tågaborg / Norr. Er det fordi det er belastede bydele, eller er det närheden til vandet der gör den nordlige bydel så attraktiv ? Jeg er YDERST taknemmelig for tips !!
Admin Besvaret May 11, 2006 Rapporter Besvaret May 11, 2006 Hej ! Jeg er en dansker der har boet i mange, mange år i Stockholm. Nu har jeg sögt ind til en uddannelse i Helsingborg og har väret og kigget på byen, og det var en klart positivt oplevelse. Men jeg kan ingenting om byen. Er der nogen områder i Helsingborg, der er utrygge, og som man helst ikke skal bo i hvis man er en ængstelig enlig dame med en pæn bil ? Hvis man läser priser på bostadsrätter i områder som Eneborg / Högaborg, så er det meget billigere end Tågaborg / Norr. Er det fordi det er belastede bydele, eller er det närheden til vandet der gör den nordlige bydel så attraktiv ? Jeg er YDERST taknemmelig for tips !! Eneborg/Högaborg er billigt fordi det støder op til helsingborgs "Nørrebro" Söder. Kommunen har arbejdet meget for at give Söder et "kvarterslyft", men det har stadig Helsingborgs dårligste rygte. Områder som Västra hamnen, Norr, Slottshøjden og Tågaborg er Helsingborg's "Hellerup". Hvis man søger lidt uden for byen finder man Frederiksdal, Drottningshöj og Dalhem, som er fine nok, men udenfor normal gåafstand af Centrum. Busserne er ikke noget at råbe hurra for siden Arriva overtog.
Fagerborn Besvaret May 12, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret May 12, 2006 Hej, tak for svaret !! Er der nogen områder der er direkte belastede, som Rosengård i Malmö ?? Jeg var ude at gå i Helsingborg i mandags, jeg gik fra Kärnan over Slottshöjden, Olympia, via Jönköpingsgatan, Högaborg og ind til uddannelsesområdet igen. Jeg kunne ikke umiddelbart se eller fornemme at Söder var en farlig bydel, foruden de uhyggeligt grimme 80'er komplekser. Jeg spurgte dem på skolen hvilke områder der var utrygge, og studievejlederen syntes at Eneborg, Drottninghög, Planteringen, Fredriksdal var minusområder, mens Västra Berga og Laröd var plusområder. Det var jo hendes synpunkter, og jeg har ingen anelse om hvad hun lagde i de bedömninger. Efter mit besøg på högskolan tog jeg 2'eren ud til Stattena, gik op til hovedvejen og ville have taget 1'eren ud til Dalhem, men der fik jeg en dårlig fornemmelse da der stod en gruppe sorte unge og råbte og skreg med udtryk som 'that bitch don't deserve my body', (om en pige i deres skole) så jeg tog 7'eren tilbage til byen og ud til Adolfsberg og Västergården. Både i Stattena og Västergården var jeg ude for at der strömmede tyrkerpop ud af vinduerne. Jeg har ikke noget imod tyrkerpop, men det irriterer mig hvis den generelle attityde er sådan at folk ikke respekterer andre folks ret til at nyde sin balkon. Jeg syntes de nye, grønne busser var flotte og dejlige at køre med, men så er jeg også vant til at okse rundt i Flygbussarnas gamle hakkebrætter fra 1990'erne. Västra Hamnen, det er nok det eneste, jeg sikkert kan sige at min tegnebog ikke tillader :D Så det er 'væk' fra mit kort over muligheder Ved du noget om Rydebäck ?? Der er vist när til stranden og det kan jeg godt lide Når man körer ud ad Helsingborg med toget sydpå så passerer man et meget grimt, mörkt og slidt höjhusområde på venstre side, før stationen i Råå. Hvad er det for et område ?? Det ligner det rene Kaliningrad på afstand.
Nif Besvaret May 12, 2006 Rapporter Besvaret May 12, 2006 Jeg er fra Helsingborg men ikke centrum. Jeg har kun en dårlige ting at sige om söder.Men til gengæld vil det nok være der jeg vil anbefale da det ligger meget få minutter fra færgen og til at betale. Men hvis jeg var dig som alligevel ikke skal benytte færgen konstant, vil jeg nok søge væk fra centrum mod råå.
Fagerborn Besvaret May 12, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret May 12, 2006 Er Råå da et pænt område ?? De højhuse dér til venstre før stationen (når man kører sydpå) ser ikke så lækre ud. Men de hører måske ikke med til Råå ?? Om det berygtede Söder; kan man smutte ned til døgneren og komme tilbage med livet i behold, selvom det er mørkt og man er pige ?? Står bilen der næste dag, hvis man parkerer den på gaden ?? Den har god lås og HØJ alarm. Et spørgsmål om Olympia, ved I om folk er meget forstyrret af stadion og af højlydte, fulde tilskuere fra forskellige hold ?? Jeg syntes det område der ligger sydvest for Olympia, jeg tror det hedder Wilson Park eller Husensjö virkede hyggeligt med sine 3-4 etages huse og græsplæner og træer. Mon man kan bo dér
Admin Besvaret May 14, 2006 Rapporter Besvaret May 14, 2006 Er Råå da et pænt område ?? De højhuse dér til venstre før stationen (når man kører sydpå) ser ikke så lækre ud. Men de hører måske ikke med til Råå ?? Nej, det må være Ättekulla. Råå er en meget hyggelig fiskerby. Det kan godt være at husene er grimme i Ättekulla, men de har nogle dejlige grønne områder med god udsigt over Øresund. Om det berygtede Söder; kan man smutte ned til døgneren og komme tilbage med livet i behold, selvom det er mørkt og man er pige ?? Står bilen der næste dag, hvis man parkerer den på gaden ?? Den har god lås og HØJ alarm. Tja, det er jo svært at sige. Det er bare det mindst attraktive sted i Helsingborg, men hvor slemt det er rent faktisk ved jeg ikke. Et spørgsmål om Olympia, ved I om folk er meget forstyrret af stadion og af højlydte, fulde tilskuere fra forskellige hold ?? Det tror jeg ikke er slemt, men det kan ikke være helt billigt der. Jeg syntes det område der ligger sydvest for Olympia, jeg tror det hedder Wilson Park eller Husensjö virkede hyggeligt med sine 3-4 etages huse og græsplæner og træer. Mon man kan bo dér Det har jeg kun hørt godt om.
leon Besvaret May 14, 2006 Rapporter Besvaret May 14, 2006 Hej Jeg bor lige på grænsen planteringen/miatorp. Dvs mod syd inden Råå. Planteringen der hvor der er højhuse er ikke et godt sted... Mange udlændinge/arbejdsløse. Vi bor så i villa lidt længere mod syd på grænsen til miatorp og det er dejligt roligt og ingen ballade overhovedet. Men villa områder tiltrække jo nok også nogle lidt andre typer. Vi har meget kort til vandet og busserne køre ca hvert 8-10 minut og til tiden, det tager ca 5-10 min til universitetet på cykel. Der ligger nogle meget hyggelige lejligheder fra os af og ned til Råå i miatorp området, så der ville jeg kigge og prisen er heller ikke sindsyg høj. Det eneste minus er at kimira ligger i området, ikke at det er et problem i dagligdagen overhovedet, men det er aldrig super at have sådan en virksomhed i nærheden. God jagt mvh Leon
leon Besvaret May 14, 2006 Rapporter Besvaret May 14, 2006 Olympia/Husensjö har jeg kun hørt godt om og der er nogle super fede lejligheder i Olympia. Mvh Leon
Nif Besvaret May 15, 2006 Rapporter Besvaret May 15, 2006 Der hvor Leon beskriver han bor er et rigtig hygge område og vil helt klart anbefale det. Det er samtidig tæt på alt. Og det ligger på den "rigtige" side af Helsingborg efter min mening. Söder er ikke proppet med tyverier efter hvad jeg ved. Det er bare mere slum. Stiller du en Jog kan du godt regne med at der sidder 4..6 ikke svenskere oppe på den og leger motorcykel når du kommer ned og skal køre. Har ikke hørt om at det skulle være plaget af indbrud og lign. Men hvis du vil se en lejlighed har jeg lige lavet en hjemmeside for min kammerat ang. salg. Den skal sættes tilsalg her om en uge. www.Helsingborg-salg.dk EDIT: Der er pt ikke billeder på siden da den er under konstruktion. Men det er bare at skrive en mail, og du kan blive vist rundt i den.
Hippy81 Besvaret May 15, 2006 Rapporter Besvaret May 15, 2006 Hej Nif, Smider du ikke lige en post her på forummet når du har lagt billeder på siden, så kan jeg vise den til hungerende danskere der vil flytte :-) Mvh Brian
Nif Besvaret May 15, 2006 Rapporter Besvaret May 15, 2006 Lejligheden bliver der taget billeder af her kl.17 Så skal jeg lige modtage dem på mailen før de er på. Regner med omkring kl.20 er de på. :th2:
Hippy81 Besvaret May 15, 2006 Rapporter Besvaret May 15, 2006 Har lige kigget på siden, og nu er der billeder :th2:
Nif Besvaret May 15, 2006 Rapporter Besvaret May 15, 2006 Har lige kigget på siden' date=' og nu er der billeder :th2:[/quote'] hihi Jepper. Nåede det lige til 19.56
Fagerborn Besvaret June 10, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret June 10, 2006 jeg har lige været på ferie i tre uger i det pragtfulde Frederikshavn, men nu er jeg tilbage igen. mange tak for de mange synspunkter. det er altså planteringen der ser ud som et sovjetisk højhuseksperiment. næste gang jeg tager til helsingborg vil jeg tage ud og kigge på miatorp / råå. hvordan udtaler man forresten råå ?? siger man ikke ligesom 'rauw' eller sådan noget ??
Admin Besvaret June 10, 2006 Rapporter Besvaret June 10, 2006 jeg har lige været på ferie i tre uger i det pragtfulde Frederikshavn, men nu er jeg tilbage igen. mange tak for de mange synspunkter. det er altså planteringen der ser ud som et sovjetisk højhuseksperiment. næste gang jeg tager til helsingborg vil jeg tage ud og kigge på miatorp / råå. hvordan udtaler man forresten råå ?? siger man ikke ligesom 'rauw' eller sådan noget ?? Hende på bussen udtaler det som man normalt ville gøre og hun er meget skånsk. "Linie 1....meoht....Råå".
Fagerborn Besvaret July 17, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret July 17, 2006 Hej alle flinke danskere i Helsingborg der har hjulpet mig her Nu er min boligstress løst :th2: Igår skrev jeg aftaler med værten om en 3-værelses fremlejet lejlighed på Slottshöjden, og det bliver så mit hjem fra 16. august og de næste 9 måneder. Der skal være udsigt til Øresund når der ikke er blade på træerne :D Jeg var i Helsingborg igår og havde tid til at køre rundt til steder som Råå. Der var meget hyggeligt i Råå, og også i Högasten, men jeg kan godt se hvorfor Planteringen har lidt dårligt ry. Jeg tror de huse jeg skrev om tidligere der ser så rædselsfulde ud fra toget ligger i Elineberg. De så ikke lige så farlige ud da jeg kørte forbi i bilen. Jeg er glad for at jeg fandt en lejlighed rimeligt centralt, så kan jeg i ro og mag lære byen at kende inden jeg bestemmer mig for hvor jeg virkelig vil bo.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu