Prospero Skrevet October 19, 2006 Rapporter Skrevet October 19, 2006 Ska börja jobba i Danmark på måndag, och undrar lite om hur mycket jag kommer att få betala i skatt. Året är snart slut, så jag kommer ju inte att tjäna mer än 75% av min inkomst i Danmark under 2006. Då kommer jag inte att kunna uttnyttja gränsgångarregeln va? Vad betyder det för mig, kommer jag inte att få skatteafdraget på 35000 kr per år som danskar får? Får jag betala 43% i skatt och inte få några som helst avdrag? Hur blir det vid årskiftet, då kommer jag ju inte ha alla mina inkomster från Danmark. Kan jag direkt ansöka om att få beskattas enligt gränsgångarregeln, eller måste jag vänta tills slutet av 2007? Om jag kan få börja beskattas med gränsgångarregeln i början av 2007, kan jag då få betala tillbaks avdraget om jag slutar mitt jobb efter några månader och börjar jobba i Sverige så att jag inte får 75% av min inkomst från Danmark? Många frågor, skulle vara väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig att finna svar.
Prospero Besvaret October 19, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret October 19, 2006 Läste lite mer, avdraget jag undrar om jag får är personfradraget på 38000kr. Så, får jag detta fradrag fast jag inte har 75% av min inkomst för 2006 i Danmark? Om jag har rätt till personfradraget, då börjar jag inte betala skatt förrän jag har tjänat 38000kr, vilket betyder att jag nästan inte behöver betala någon skatt alls då året snart är slut?
Mohlin Besvaret October 19, 2006 Rapporter Besvaret October 19, 2006 Beror ju på hur mycket du tjänar! Det var dock så att när jag började jobba i Danmark, den 1e juli (2000), så räknade de om min inkomst till "hur mycket hade hon betalt om hon jobbat hela året", så fick jag betala skatt på detta, per månad. Det är alltså månadsinkomsten som bestämmer. I Sverige tittar man på hur mycket man tjänat det året, och hur mycket ska man då betala i skatt. Alltså årsinkomsten bestämmer. Jämkning finns inte i Danmark. Det är möjligt att det - numera - finns vissa knep å knåp man kan trixa med, men det känner jag inte till.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu