Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Vi tænker meget på at få en labrador - første gang :love: Vi regner med at købe i Dk og har i den forbindelse læst alle de gode threads om pendler/vacciner osv men er der nogle der kan give gode råd til hvordan vi griber det an med opdrættere? Generelle gode råd modtages også gerne på alt fra poter på trægulv til hundetræning, hvor osv. (Bor i Malmø) Trevlig Helg :)

Besvaret

Hjælper gerne... Hvis du har mere specifikke spørgsmål, vil jeg gerne bidrage... Sig bare til... Mht opdrættere, så er det smart at ringe rundt til alt, hvad der står i DKK's opdrættervejviser. På den måde danner man sig et indtryk af "hierarkiet" imellem opdrætterne og ikke mindst får man et godt indblik i, hvad den enekelte opdrætter lægger vægt på i sit opdræt - meget væsentligt, i sær når man snakker jagthunde, vil jeg sige... :)

Besvaret
Vi tænker meget på at få en labrador - første gang :love: Vi regner med at købe i Dk og har i den forbindelse læst alle de gode threads om pendler/vacciner osv men er der nogle der kan give gode råd til hvordan vi griber det an med opdrættere? Generelle gode råd modtages også gerne på alt fra poter på trægulv til hundetræning, hvor osv. (Bor i Malmø) Trevlig Helg :)
Hejsa og tillykke med "beslutningen" labradoren er jo en dejlig hund og kan absolut anbefales ( har selv en labrador/hønsehund :love:) syntes i skal kigge her http://www.dansk-kennel-klub.dk/425 der kan i finde de opdrættere der har hvalpe. Ring og aftal at komme ud og kigge, så kan i jo få svar på mange spørgsmål osv. som førstegangs hundejer er det en god ide at sætte sig ind i hvad det kræver at få sådan et lille væsen ind i sit liv. og dansk kennel klub har blandt andet et kursus i samarbejde med dyrenes beskyttelse der hedder "før du køber hund" der kan i også få svar på en masse spørgsmål samt god og nyttig viden om at have hund for første gang :th2: mange smil fra Christina
Besvaret

Der er jo alt det skønne arbejde med at få det lille væsen rabiesvaccineret - vær opmærksom på, at den skal vaccineres og først efter 3 mdr. (mener jeg det er) kan der tages blodprøve for at se, om værdierne er rigtigt - så man kan ikke bare lige købe en hund i DK og tage med over - i hvert fald ikke, hvis det skal gå rigtigt til, hvilket stærkt anbefales!! Derudover kan jeg kun sige, at vores erfaringer, da vi købte hund, var at undersøge, hvor der var hvalpe, vi tog derud, og fik med det samme en super-god fornemmelse for stedet, opdrætterne, hundene (det var dog ikke labrador, men det gælder for alle racer). Og så valgte hvalpen os! Fedtede for den helt rigtigt person i familien osv. Hvis I kommer hen et sted, hvor det ikke rigtig føles rigtig, så lad være med at købe derfra, også selvom hundene er søde. Det skal man så absolut se bort fra i første omgang, når man er på hundeindkøb !! Og husk så at snakke med opdrætteren om det faktum, at hunni skal til Sverige, så det vil formentlig tage lidt længere tid med overtagelsen. Men held og lykke - der er ikke noget som at have en hund!

Besvaret

Mht regler for indførelse af hund i Sverige. Den skal have rabbis vac, og de anbefaler man får den 2 gange med 1 mdr mellemrum, ved ikke om 2 gange er nødvendig når det er hvalp.. Derefter skal der gå 120 dage,så skal der tages blodprøve for at se vaccinen virker. Så skal der går 10 dage,så skal den have ormekur, alt skal stemples og skrives ind i et hundepas. Vi er i gang med hele turen til vores 2 hund, da vi flytter til April.. Hvis du ikke har haft hund før, er det MEGET vigtig at sætte dig ind i racen, og finde ud af hvilken type hund, der passer der bedst.. Hvis du/i "bare" vil have en hund, og ikke har så meget tid til den, så er labrabor måske ikke den bedste og starte med, da den kræver meget motion og aktiveríng.. Vi har 2 bullmastiffer,da de passer perfekt til os, de skal ikke have så meget motion og så er den doven af natur:rolleye: Du må endelig spørge hvis du har flere spørgsmål

Besvaret

Sverige Vs Danmark? Tænkte faktisk også på at købe hvalp herovre men må indrømme, at pga for dårlige svensk egenskaber - endnu - føler jeg mig mere tryg ved at købe i Dk. Jeg syns det er lettere at gennemskue hvilke klubber der er anerkendte og dermed også kennelsøgningen. Er der dog nogen som har kendskab til et sted i Sverige med labrador hvalpe siger I bare til :)

Besvaret

Indførsel af hund fra DK Hej Det lyder dejligt med en lille hvalp :) - held og lykke med anskaffelsen. Der er lige et par pendler-småting, du bør være opmærksom på ved køb af hvalpen. Normalt må hundehvalpe (og kattekillinger) ikke indføres i Sverige fordi de ikke har været hele vaccinations- og blodprøve-cirkuset igennem. Men man kan søge om lov til importen hos Jordbruksverket (koster et eller andet gebyr) hvis: - hvalpen er id-mærket - den har et dyrepas (udstedes af en dyrlæge) - den har fået ormekur 1-10 dage inden importen - hvalpen skal komme direkte fra opdrætter til Sverige; den må ikke have opholdt sig andre steder på vejen ... og så starter hele vaccinations-cirkusset, som er gældende uanset hvalpen købes i Danmark eller Sverige: - når hvalpen er over 3 måneder skal den rabies-vaccineres - der skal tages en blodprøve mellem 120 og 365 dage fra vaccinen for at konstatere antistoffer fra vaccinen - blodprøven skal undersøges og godkendes af et godkendt laboratorium (godkendes prøven ikke starter man forfra med vaccination og 120 dages ventetid inden blodprøve) - og så skal alle andre vaccinationer selvfølgelig også overholdes - samt ormepiller hver 28. dag eller indenfor 10 dage ved hver indrejse til Sverige. Så det er er om at have en god hundesitter inden man starter med en lille hvalp. Der går hurtigt ½ år, hvor hvalpen ikke kan komme hjem til Sverige efter et besøg i Danmark. Held og lykke med anskaffelsen - jeg håber ikke du er blevet afskrækket helt ;) - og det er jo hele besværet værd når det først er overstået!!! :) Inge

Besvaret

Husk også at undersøge forældrenes hofte og albuestatus - rigtig mange populære racer har problemer med hofter og albuer. Jeg syntes også det er vigtigt at forældredyrerne har gennemført mentalbeskrivelse med et godt resultat, hvis der er krav om det i racen inden avl. Jeg går også op i forældrenes eksteriør, fordi jeg vil udstille mine hunde, så hvis man er til udstilling kan man også tage dette med, samt udstillingsresultaterne med i ens overvejelser. -den svenske dyrlæge herovre vil rabiesvaccinere min hvalp 2 gange, det har jeg aldrig hørt om før - min anden hund har kun fået 1 gang. Men man er jo på den sikre side, hvis man gør det 2 gange. -Angående priser så ved jeg at en typisk svensk kennel tager mellem 8-10.000 SEK for min race, mens de koster 8-10.000 DKK i Danmark.

Besvaret

Ja for dælen, der er meget der skal være i orden men jeg er ikke helt modløs. Jeg tror det gælder om at finde de forskellige dyrlæger, kure, kenneller osv i god tid. Jeg er helt enig med Kira om at forældrene også skal være tjekket, hvis jeg køber fra nogle af de godkendte kenneller, skulle det forhåbentligt være muligt at få hvalpen fra en sund og god famile. Tænkte på, er der nogen der kender til Hunde dagpleje herovre? Har bare hørt at der flere steder i Dk findes hundedaginstutitioner hvor man kan aflevere sin hund inden arb. og så tage den med igen når man har fri. Ved ikke hvor god en ide det er, men det kommer vel meget an på stedet?

Besvaret

Prøv at søge på "hunddagis", så kommer der masser af hits frem. Det må jo være som med kenneller - jeg fik det råd engang (godt nok til en kat, men vel samme system) at man altid tager ud og kigger på sagerne, FØR kræet skal passes. Hvis de ikke vil have, at man kommer bare for at kigge, så er det nok fordi, de har noget at skjule !! Jeg synes da, at det er en fin nok ide, hvis stedet er godt og hunden kan lide at være der - og man vil betale for det! Det er da i hvert fald bedre end at være alene hjemme i flere timer.

Besvaret

2 gange rabies-vaccine inden blodprøve Min danske dyrlæge anbefalede også 2 gange vaccination. Hun sagde at ind i mellem slog den første ikke ordentligt an med tilstrækkelig mængde antistof. Så skulle man forfra med vaccination + 120 dage + blodprøve inden vovsen måtte rejse med. Så den ekstra måned til den anden vaccination kan betyde at man sparer netto 3 måneders ekstra ventetid. Jeg valgte i hvert fald den sikre løsning men dobbelt vaccination til min pendlerhund. :) Inge

Besvaret

2 gange vacc. Vi vaccinerede ligeledes to gange - men alene for at være heeelt sikre. Vores dyrlæge havde i sin 20-årige karriere kun oplevet tre hunde, der ikke dannede tilstrækkeligt antistof efter første vaccine - men vi orkede ikke, at vores kunne blive den fjerde. :th2: Sanni

Besvaret

ja ok, det er jo også en slat. Har været inde og kigge på siden, er du ellers tilfreds med hundetræningen derude? Så forøvrigt billeder af din hund fra dengang du havde threads herinde om hvalp til Sv:) Meget sød! Hvad for en har du valgt som din nr. 2?

Besvaret
ja ok' date=' det er jo også en slat. Har været inde og kigge på siden, er du ellers tilfreds med hundetræningen derude? Så forøvrigt billeder af din hund fra dengang du havde threads herinde om hvalp til Sv:) Meget sød! Hvad for en har du valgt som din nr. 2?[/quote'] Ja nu er det rent faktisk mig der går til hunde træning med vores lille valp, og jeg kan kun sige at hun er mægtig sød og virker helt klart som om hun ved hvad hun har med at gøre. Og man kan mærke at hun har med hunde at gøre af lyst og ikke penge, hvilket jo er meget rart hvis man skal have passet sin hund der:th2: Nu er ved jeg ikke det store om hunde eller hunde træning men tror godt jeg kan anbefale hende;) På Kira´s nedensstående hjemmeside kan du se flere billeder af den lille ny, som også er en Amstaff:th2: http://www.123hjemmeside.dk/delirz

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...