Jeppe Skrevet December 6, 2006 Rapporter Skrevet December 6, 2006 Hejsa. Vi har nogle svenske venner som gerne vil en tur til Bornholm til sommer. De har en lille hund som de gerne vil have med. Er der nogen som ved hvad der er af regler? Skal den bare have en ormekur og et dyrepas for at komme over grænsen?? Håber der er nogen der kan hjælpe. Jeppe
michael og carina Besvaret December 6, 2006 Rapporter Besvaret December 6, 2006 De skal ikke have noget ind i Dk, men når de skal tilbage med hunden skal den være vaccineret mod rabies, fået taget en blodprøve for at tjekke og en ormekur.. Det tager ca 4 mdr fra man går i gang til hunden er rejseklar, da der skal går 120 dage mellem vaccinen og blodprøven
Kira Besvaret December 6, 2006 Rapporter Besvaret December 6, 2006 Det tager faktisk 5 måneder da de anbefaler rabies 2 gange med 1 måneds mellemrum - og det begynder først at tælle fra 2. vaccination. -Hunden skal også være rabiesvaccineret hvis den kun skal til Danmark og ikke tilbage igen. Det er samme indføringsregler som for resten af EU
irode Besvaret December 6, 2006 Rapporter Besvaret December 6, 2006 Der gælder faktisk mere lemplige regler for transit-hunde http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/inutforselavlevandedjur/inochutforselavhundochkatt/bornholmfrandanmarkviasverige.4.12b498610561aa51d08000309.html :) Inge
MissCath Besvaret December 6, 2006 Rapporter Besvaret December 6, 2006 Jeg mindes noget om, at hvis man rejser til Bornholm, gælder der andre regler - at man ikke behøver alt det pjat... Prøv at søge herinde eller vent på, at en eller anden med en bedre hukommelse end mig dukker op! ;o)
MissCath Besvaret December 6, 2006 Rapporter Besvaret December 6, 2006 Der gælder faktisk mere lemplige regler for transit-hunde http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/inutforselavlevandedjur/inochutforselavhundochkatt/bornholmfrandanmarkviasverige.4.12b498610561aa51d08000309.html :) Inge Hmmm... Du var kvikkest!
BS Besvaret December 6, 2006 Rapporter Besvaret December 6, 2006 Men i dette tilfælde gælder transit reglen ikke. Transitreglen er lavet til de danskere der kører over broen og direkte til ystad for at sejle til Bornholm. Som der står i ovenstående link Vistelsen i Sverige får inte överstiga fyra timmar. Så uden at være 100% sikker vil jeg mene at en weekend tur eller længere tid, til Bornholm kræver at den kommer hele møllen igennem. Desværre.
irode Besvaret December 6, 2006 Rapporter Besvaret December 6, 2006 Det er rigtigt: en svensk hund har ingen problemer med at komme ind i Danmark... :) ... men for at komme hjem til Sverige igen skal den hele vaccinations-møllen igennem i løbet af sådan cirka 5 måneder :) Inge
Jeppe Besvaret December 6, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret December 6, 2006 Ok. tak for de gode svar. Ja det er noget nemmere når man bare skal i transit i Sverige. Men det bliver nok den lange vej for dem desværre. Men jeg må da lige høre dem ad om den ikke allerede er rabies vaccineret i forvejen, da det jo er en svensk hund. Det er vel obligatorisk at rabies vaccinere hunde og katte i Sverige??
irode Besvaret December 6, 2006 Rapporter Besvaret December 6, 2006 Den er formentlig ikke rabiesvaccineret. Sverige er rabiesfri zone; det er jo derfor at de er ret hysteriske med at alle hunde, der indføres har vaccinationen i orden. Så de må igang - og kan jo godt nå det inden sommerferien :th2: :) Inge
Jeppe Besvaret December 7, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret December 7, 2006 Aaah...!! Så blev jeg det klogere... Takker. :th2:
Kira Besvaret December 7, 2006 Rapporter Besvaret December 7, 2006 Svenskerne skal rabiesvaccinere deres hvalpe - det har jeg ihvertfald fået fortalt
Fagerborn Besvaret December 8, 2006 Rapporter Besvaret December 8, 2006 Istedet for at referere til hvad nogen andre vist nok har fortalt, hvis jeg husker ret, smider jeg lige en link til dem der bestemmer: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djurveterinar/inutforselavlevandedjur/inochutforselavhundochkatt.4.7502f61001ea08a0c7fff49990.html De skal begynde NU hvis hunden skal være klar til sommeren. Og have 1.500-2000 kr at afsætte til formålet.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu