Jump to content

Svensk hund på besøg i DK...???

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa. Vi har nogle svenske venner som gerne vil en tur til Bornholm til sommer. De har en lille hund som de gerne vil have med. Er der nogen som ved hvad der er af regler? Skal den bare have en ormekur og et dyrepas for at komme over grænsen?? :confused: Håber der er nogen der kan hjælpe. Jeppe

Besvaret

De skal ikke have noget ind i Dk, men når de skal tilbage med hunden skal den være vaccineret mod rabies, fået taget en blodprøve for at tjekke og en ormekur.. Det tager ca 4 mdr fra man går i gang til hunden er rejseklar, da der skal går 120 dage mellem vaccinen og blodprøven

Besvaret

Det tager faktisk 5 måneder da de anbefaler rabies 2 gange med 1 måneds mellemrum - og det begynder først at tælle fra 2. vaccination. -Hunden skal også være rabiesvaccineret hvis den kun skal til Danmark og ikke tilbage igen. Det er samme indføringsregler som for resten af EU

Besvaret

Jeg mindes noget om, at hvis man rejser til Bornholm, gælder der andre regler - at man ikke behøver alt det pjat... Prøv at søge herinde eller vent på, at en eller anden med en bedre hukommelse end mig dukker op! ;o)

Besvaret

Men i dette tilfælde gælder transit reglen ikke. Transitreglen er lavet til de danskere der kører over broen og direkte til ystad for at sejle til Bornholm. Som der står i ovenstående link Vistelsen i Sverige får inte överstiga fyra timmar. Så uden at være 100% sikker vil jeg mene at en weekend tur eller længere tid, til Bornholm kræver at den kommer hele møllen igennem. Desværre.

Besvaret

Det er rigtigt: en svensk hund har ingen problemer med at komme ind i Danmark... :) ... men for at komme hjem til Sverige igen skal den hele vaccinations-møllen igennem :sad: i løbet af sådan cirka 5 måneder :) Inge

Besvaret

Ok. tak for de gode svar. Ja det er noget nemmere når man bare skal i transit i Sverige. Men det bliver nok den lange vej for dem desværre. Men jeg må da lige høre dem ad om den ikke allerede er rabies vaccineret i forvejen, da det jo er en svensk hund. Det er vel obligatorisk at rabies vaccinere hunde og katte i Sverige??

Besvaret

Den er formentlig ikke rabiesvaccineret. Sverige er rabiesfri zone; det er jo derfor at de er ret hysteriske med at alle hunde, der indføres har vaccinationen i orden. Så de må igang - og kan jo godt nå det inden sommerferien :th2: :) Inge

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...