Jump to content

Recommended Posts

Besvaret
Når man er grænsegænger, kan man få sin kones personlig fradrag hvis hun ikke har noget arbejde i Danmark og heller ikke i Sverige? :new:
Ja, men du mister retten til andre fradrag, såsom rentefradrag...
Besvaret

Jeg har snakket med min bank-rådgiver og han siger at man godt kan få ægtefællefradrag (ægtefælle ikke selv har fået og udnyttet et personfradrag i Danmark) som grænsegænger + fradrag på: -renteudgifter til boliglån i Sverige -andre private renteudgifter -udgifter til arbejdsløshedskasse (når det er en dansk arbejdsløshedskasse) -bidrag til visse velgørende foreninger -underholdsbidrag (til tidligere ægtefælle og til børn under 18 år, der ikke bor hjemme) -obligatoriske udenlandske sociale bidrag ??? passer det??

Besvaret

Der er 2 begreber I får rodet lidt rundt i. 1) Begrænset skattepligtig 2) Begrænset skattepligtig under grænsegængerreglen. Man kan selv vælge hvilken regel man vil høre under og hvad der er smartest kommer an på en del faktorer. Som alm begrænset skattepligtig kan du få ægtefællefradrag samt fradrag der relaterer sig direkte til at komme til at fra arbejde. Dvs befordring, fagforening (men ikke A-kasse).. Som begrænset skattepligtig under grænsegænger reglerne kan du ikke få ægtefællefradrag men får til gengæld fradrag for renteudgifter og A-kasse. Jeg ved at underholdningsbidrag også er et af de fradrag der kun hører til den ene. Men jeg kan ikke huske de præcise regler. Jeg har flere gange postet et link til SKAT herinde. Prøv at søge under evt ægtefællefradrag eller begrænset skattepligtig i søgefunktionen.

Besvaret
Jeg ved at underholdningsbidrag også er et af de fradrag der kun hører til den ene. Men jeg kan ikke huske de præcise regler. Jeg har flere gange postet et link til SKAT herinde. Prøv at søge under evt ægtefællefradrag eller begrænset skattepligtig i søgefunktionen.
Jeg sad sq lige og læste om det så linket følger her Grænsegænger Öresund

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...