Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Er der nogen af jer, som kender reglerne omkring børnebidrag fra faderen ved skilsmisse samt ordinært og ekstra børnetilskud fra DK ? Vi bor begge i Sverige - jeg arbejder i Danmark og han modtager social bidrag fra Sverige. Jeg får børnefamilieydelse fra DK (det som alle med børn under 18 år får) Jeg har fundet frem til, at jeg har ret til ordinært og ekstra børnetilskud fra min fraflytningskommune i DK (det som gives til enlige forsøgere, som har barnet boende.) Der står i EU reglerne, at jeg har krav på dette fra DK, idet jeg er socialt sikret i DK. Den sociale sikringsstyrelse har bekræftet dette overfor min fraflytningskommune og har sendt dem en vejledning. Det er cirka 3 måneder siden og de har endnu ikke færdigbehandlet sagen. Nogle af jer, som modtager disse beløb fra DK? Jeg kan ikke finde ud af, hvor jeg kan ansøge om børnebidrag fra faderen, når han ikke betaler til barnet ? I Danmark har den som har barnet boende krav på et grundbeløb på kr. 1063. Jeg kan se, at forsäkringskassen har et underhållsstöd på SEK 1.273 som kan udbetales til den, som har barnet boende. Nogle der har erfaringer med, om jeg skal søge i DK eller i Sverige og med om man ligesom i DK har krav på et grundbeløb uanset faderens indtægt ? Vi bliver boende i Sverige, idet faderen bor her og det er vigtigt for barnet at have en tæt kontakt til sin far. Andre pendler end mig, som er blevet skilt og har barnet boende?

Besvaret

Der skal betales 1273 til dig fra forsikringkassen, de opkräver selv de penge fra den anden part - et belöb som er baseret på hans inkomst. Hvis han er på social bidrag skal han formentligt ikke betale noget. Det justeres hver år efter selvangivelsen. MEN lige meget hvad får du pengene fra forsikringskassen til barnet er 18 år. Går barnet i gymnasium udbetales pengene til studentereksamen eller det år barnet fylder 20 år. Fra barnet fyldte 18års måned udbetales pengene til barnet. Danske regler kender jeg intet til.

• 3 weeks later...
Besvaret

Ordinært og ekstra børnetilskud fra Danmark Hej Jeg har nu fået bevilliget ovenstående fra DK. Jeg sendte dem nedenstående mail - blot hvis andre kommer i samme situation og kan bruge det. Hermed som aftalt vejledning om familieydelser ved bopæl i Sverige og arbejde i Danmark fra den Sociale sikringsstyrelse. Reglerne kan endvidere findes i De sociale sikringsordninger og den frie bevægelighed for personer (EØF) nr. 1408/71 Jeg kan i den forbindelse oplyse, at jeg alene har forældremyndigheden, at jeg og barnet bor i Sverige og at jeg kun arbejder i Danmark. Jeg har ikke ret til ydelserne fra Sverige, idet jeg er social sikret i Danmark. Hvis du har yderligere spørgsmål - kan du ringe til Ina Jensen fra den Sociale sikringsstyrelse. Jeg sender dig en ansøgning om ordinært og ekstra børnetilskud med almindelig post. VEJLEDNING OM EF-REGLERNE OM FAMILIEYDELSER PERSONER DER BOR I ANDET EØS-LAND Statsborgere i et EU-, EØS-land eller Schweiz, der arbejder i Danmark, er omfattet af dansk lovgivning om børnefamilieydelse og børnetilskud. Det gælder også, selv om de pågældende personer og/eller deres børn bor i et andet EU-, EØS-land eller Schweiz. Sådanne personer har derfor ret til børnefamilieydelse og eventuelt børnetilskud til de børn, der bor i et andet EØS-land . Betingelser i dansk lovgivning om skattepligt, bopæl, hjemsted og indfødsret gælder ikke i disse situationer. Derimod gælder lovgivningens øvrige betingelser på samme måde som for personer, der bor i Danmark. Retten til danske ydelser indtræder den dato, hvor den berettigede bliver omfattet af dansk lovgiv-ning . Der skal derfor udbetales ydelser for dele af et kvartal, hvis pågældende starter arbejde i Dan-mark i løbet af kvartalet. Prioriteringsregler Hvis der også er ret til familieydelser fra børnenes bopælsland, skal der kun udbetales fulde ydelser fra et af landene efter følgende retningslinier: Arbejde mv. i børnenes bopælsland Hvis der er ret til ydelser i børnenes bopælsland, fordi en af forældremyndighedsindehaverne arbejder dér (eller modtager dagpenge ved sygdom, fødsel, arbejdsløshed el. lign. ), udbetaler bopælslandet de fulde ydelser . Danske ydelser udbetales som et tillæg til ydelsen fra bopælslandet. Tillægget ud-gør forskellen mellem danske ydelser, og det beløb, der udbetales fra bopælslandet. Tillægget udbe-tales mindst en gang årligt. Der kan udbetales forskud på tillægget . Intet arbejde i børnenes bopælsland Hvis den af forældrene, der har ret til ydelser fra børnenes bopælsland, ikke arbejder eller lignende, udbetales de danske ydelser med det fulde beløb . Udbetalingen sker efter de regler om udbeta-lingsmåde og udbetalingstidspunkt, som gælder efter dansk lovgivning . Bopælslandet skal mindst hver 12. måned have oplysning om det beløb, der udbetales fra Danmark. Ydelser fra det andet land udbetales som tillæg til den danske ydelse. Oplysning om der udføres arbejde i børnenes bopælsland og oplysning om størrelsen af de ydelser der udbetales fra bopælslandet indhentes ved blanket E 411. Bekræftelse af antallet af børn og fami-liesammensætning i øvrigt indhentes ved blanket E 401. Disse oplysninger skal indhentes en gang om året. Ansøgning Når en person bor i udlandet, skal der indgives ansøgning om børnefamilieydelse og børnetilskud . Når der er ansøgt om ydelser, er det i øvrigt danske regler, der afgør, fra hvilket tidspunkt, der kan udbetales ydelser. Dansk børnefamilieydelse kan udbetales med tilbagevirkende kraft, hvis der træf-fes beslutning om det , dog maksimalt for en 5 års periode, da krav, der vedrører perioder, der ligger mere end 5 år tilbage, er forældede efter dansk rets almindelige forældelsesregler. Børnetilskud - bortset fra ordinært og ekstra børnetilskud til enlige forsørgere - skal udbetales med tilbagevirkende kraft, dog maksimalt 5 år . PERSONER DER BOR I DANMARK Når en person, der bor i Danmark, arbejder i et andet EU-, EØS-land eller Schweiz, er den pågælden-de omfattet af arbejdslandets lovgivning om familieydelser. Prioriteringsregler Der er samtidig ret til børnefamilieydelse og evt. børnetilskud fra Danmark på grund af bopælen her. Ydelserne udbetales efter følgende retningslinier: Arbejde i Danmark Hvis en af forældremyndighedsindehaverne er omfattet af dansk lovgivning på grund af arbejde, skal de fulde ydelser udbetales fra Danmark. Ydelser fra det andet land udbetales kun som et evt. tillæg. Dette land skal indhente oplysning på blanket E 411 om det beløb, der udbetales fra Danmark. Disse oplysninger indhentes en gang årligt. Intet arbejde i Danmark Hvis der ikke udføres arbejde i Danmark af en person, der har del i forældremyndigheden, skal dan-ske ydelser udbetales som tillæg. Udbetaling af danske ydelser suspenderes derfor, og der sendes oplysning til arbejdslandet (blanket E 411, del B) om, at der ikke udbetales ydelser fra Danmark. Sam-tidig kan sendes blanket E 401 med oplysning om familiesammensætning. Den Sociale Sikringsstyrelse Maj 1997/Juli 2002

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...