Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Min kone der er koreansk statsborger, men som har permanent dansk opholdstilladelse efter vi har boet i Danmark siden vi blev gift for flere år siden har modtaget et brev fra Forsäkringskassen vil se en kopi af hendes Uppehållstilstånd / uppehållskort. Jeg mener da at vi fik at vide da vi var hos skatteverket og fik vores personnumre at det ikke var noget vi skulle tænke på da hun automatisk fik opholdstilladelse ligesom mig. Skal vi måske sende dem en kopi af den danske opholdstilladelse? er der noget jeg overser?

Besvaret

En dansk opholdstilladelse er intet værd i Sverige. Hvordan har din koreanske kone overhovedet kunne få et personnr. på Folkbokföringen i Sverige!? Din kone skal først søge om opholdstilladelse i Sverige, før hun kan få lov til at bosætte sig i landet. Det gøres på Migrationsverket, www.migrationsverket.se. Der er to måder at gøre det på: Ved brug af EU-regler eller ved brug af Sveriges nationale regler.

Besvaret
En dansk opholdstilladelse er intet værd i Sverige. Hvordan har din koreanske kone overhovedet kunne få et personnr. på Folkbokföringen i Sverige!? Din kone skal først søge om opholdstilladelse i Sverige, før hun kan få lov til at bosætte sig i landet. Det gøres på Migrationsverket, www.migrationsverket.se. Der er to måder at gøre det på: Ved brug af EU-regler eller ved brug af Sveriges nationale regler.
øhh.. vi gjorde vel bare ligesom alle andre, og besøgte skatteverket. Jeg har også et personbevis hvor hun også er skrevet op på vores addresse men som koreansk statsborger. De sagde til os at det var alt vi skulle gøre
Besvaret

Gjorde som alle andre? Det har du da fuldstændig misforstået. Der er vel heller ikke så mange dansk-koreanske ægtepar som vælger at flytte til Sverige, når de først har boet i Danmark... Har man dansk statsborgerskab, ja, så er det ikke det store papirarbejde forbundet med at flytte, men er man koreaner er sagen noget anderledes! En dansk opholdstilladelse er ikke meget bevendt, hvis man vil bo i Sverige, ligesom en svensk opholdstilladelse ikke kan anvendes, hvis man vil bo i Danmark. Det er statsborgerskabet, som er afgørende, og da din kone er koreaner og ikke dansker, så er det ikke sådan bare uden videre at flytte fra et land til et andet! Læs på lektien ovre på www.migrationsverket.se og benyt fx også www.aegteskabudengraenser.dk - især Sverigeforummet kan være nyttigt.

Besvaret

Interessant. Jeg tror nu ikke at hendes nationalitet er afgørende, så længe hun ikke er eu statsborger. Du er altså sikker på at selvom hun er gift med mig så opholder hun sig her ulovligt? Hvordan kan skatteverket så sige det modsatte og endda give hende et personnummer?

Besvaret

Ja, når hun ikke har indgivet ansøgning om opholdstilladelse på Migrationsverket, så kan hun ikke lovligt opholde sig i Sverige i mere end højst 3 måneder som turist. Benytter I EU-reglerne skal hun ansøge om et EU-opholdsbevis på Migrationsverket, hvor du skal bevise, at du kan forsørge hende (hendes evt. indkomst medregnes ikke). Og når hun får det, mister hun samtidig sin permanente opholdstilladelse i Danmark og kan altså heller ikke uden videre flytte tilbage til Danmark, men må ansøge på ny efter de til enhver tid gældende regler, hvis hun senere skulle få lyst til at flytte tilbage til Danmark. Man flytter ikke bare fra et land til et andet, når man hverken er nordisk eller EU/EØS-borger. Hvordan Skatteverket kan give hende et personnr. er et godt spørgsmål. Tydeligvis en fejl, og noget som Försäkringskassan har opdaget! Skatteverket må jo have troet, at hun havde dobbelt statsborgerskab, både dansk og koreansk, eller noget i den stil...

Besvaret

Skaanebo har ret. Selv er jeg US statsborger, er født i DK men med dansk ophold/arbejdstilladelse. Jeg var da jeg flyttede til Sverige i 1999 svensk gift, mine 2 drenge svenske statsborgere - men jeg skulle søge svensk ophold/arbejdstilladelses på den svensk ambassade i KBH inden jeg flyttede herover. Vi havde købt ejendom inden, det skaffede mig et svensk samordningsnummer. Tror du ikke det er det din kone har fået? Person nummer herover er årmåneddag-xxxx et samordningsnummer selv anderledes. (det havde sgu den effekt at jeg det næste fem år fik 2 selvangivelser og de ville have skat 2 gange!!!!!). Fluks må du til ambassaden i KBH og søge, indtil da skriv hende i DK inden hun mister sin tilladelse der, og lad hende være turist i jeres bolig.

Besvaret

Hmm... det er da ikke specielt gode nyheder, men I har jo sikkert ret:scared: Underligt, vi viste tydeligt overfor skatteverket at hun var koreansk statborger, med opholdstilladelse i dk, og der står jo også på personbeviset at hun er koreansk statsborger... Næste skridt: Jeg kontakter migrationsverket og forklarer situationen og ansøger som bekrevet? Eller Jeg kontakter ambassaden i DK?

Besvaret

Sveriges ambassade i København er løsningen, hvis I vil benytte jer af Sveriges nationale regler for familiesammenføring, og din kone stadig har en folkeregisteradresse i Danmark. Her stilles der ingen krav til økonomi, men blot at forholdet er kærlighedsbaseret, og når I har boet sammen i så mange år, burde det være en formssag at få tilladelsen i løbet af nogle få måneder. Det bliver i så fald en permanent svensk opholdstilladelse ved første ansøgning. Migrationsverket er løsningen, hvis I vil benytte jer af EU-reglerne. Her skal du som er dansker kunne bevise, at du kan forsørge din kone og har et rådighedsbeløb, når alle faste udgifter er betalt, på ca. 6000 SEK om måneden at leve for. Ansøgningen kan indgives i Sverige, og din kone kan fuldt lovligt opholde sig i Sverige, mens de behandler ansøgningen. Det tager normalt ca. 3 måneder, og hun får ikke en permanent opholdstilladelse til Sverige, men et EU-opholdsbevis, som gælder i Sverige i 5 år, hvorefter det skal fornyes. Vær som sagt opmærksom på, at din kone mister sin opholdstilladelse i Danmark, hvis hun får opholdstilladelse i Sverige. Dermed mister hun også sin arbejdstilladelse i Danmark og vil altså ikke kunne arbejde lovligt i Danmark, men kun i Sverige.

Besvaret
Sveriges ambassade i København er løsningen, hvis I vil benytte jer af Sveriges nationale regler for familiesammenføring, og din kone stadig har en folkeregisteradresse i Danmark. Her stilles der ingen krav til økonomi, men blot at forholdet er kærlighedsbaseret, og når I har boet sammen i så mange år, burde det være en formssag at få tilladelsen i løbet af nogle få måneder. Det bliver i så fald en permanent svensk opholdstilladelse ved første ansøgning. Migrationsverket er løsningen, hvis I vil benytte jer af EU-reglerne. Her skal du som er dansker kunne bevise, at du kan forsørge din kone og har et rådighedsbeløb, når alle faste udgifter er betalt, på ca. 6000 SEK om måneden at leve for. Ansøgningen kan indgives i Sverige, og din kone kan fuldt lovligt opholde sig i Sverige, mens de behandler ansøgningen. Det tager normalt ca. 3 måneder, og hun får ikke en permanent opholdstilladelse til Sverige, men et EU-opholdsbevis, som gælder i Sverige i 5 år, hvorefter det skal fornyes. Vær som sagt opmærksom på, at din kone mister sin opholdstilladelse i Danmark, hvis hun får opholdstilladelse i Sverige. Dermed mister hun også sin arbejdstilladelse i Danmark og vil altså ikke kunne arbejde lovligt i Danmark, men kun i Sverige.
Jeg takker for svarene, og håber at det er OK at forklare situationen for migrationsverket. Idet hun jo har folkeregisteradresse sammen med mig i Malmø er det jo dem jeg skal snakke med. Jeg ringer til dem på mandag og håber at det hele løser da jeg godt kan opfylde det formelle krav mht rådighedsbeløbet. Jeg er jo lige pludselig blevet lidt nervøs over dette, men tror du/I at det vil være et problem, da vi jo åbenbart har forbrudt os mod reglerne?
Besvaret

Nej, hvis du kan opfylde de økonomiske krav, og hvis din kone ikke (længere) har indkomst i Danmark, så er det ikke noget problem, når du forklarer, hvordan det hænger sammen til Migrationsverket. Men der går som sagt nogle måneder, inden hun får sin svenske opholdstilladelse. Og nu ved jeg ikke, hvordan jeres økonomi og skatteforhold i øvrigt ser ud, men det kan altså godt få skattemæssig betydning...

Besvaret

TUSINDE TAK :th2: Din hjælp er virkelig påskønnet Endnu engang har jeg fået bekræftet styrken i dette forum med et væld af hjælpsomme og vidende mennesker. Jeg simpelthen så glad for at have muligheden for at kunne spørgs jer alle til råds når man man til tider lige har brug for en hjælpende hånd. Thumbs up :th2: håndslag, håndtegn, flyveskaller og cirkelspark... dette forum styrer for vildt og burde være obligatorisk læsning for alle der flytter herover :)

Besvaret
TUSINDE TAK :th2: Thumbs up :th2: håndslag, håndtegn, flyveskaller og cirkelspark... dette forum styrer for vildt og burde være obligatorisk læsning for alle der flytter herover :)
Sørg lige for at få det der bragt i orden, jeg sidder sgu og bliver helt nervøs på jeres vegne..... :sad: De regler er lavet for at uærlige folk ikke kan snyde. Problemet er at dem der vil snyde kender reglerne så godt at de kan gøre de alligevel. Alle andre almindelige mennesker risikerer at havne i de vildeste fælder hvis de ikke holder tungen lige i munden. Det er så latterligt og langt ude!!!!!!!!
Besvaret

Tak Moerke Det kan du tro at jeg vil gøre, har mest lyst til at kontakte migrationsverket med det samme, da jeg nu også er nervøs over denne slags... jeg finder det meget irriterende når sådan noget ikke er i orden, det skal bare løses asap og ja, det er ikke sjovt med sådanne regler. Jeg hader af et godt hjerte alle disse regler om bureaukrati og er selv et fjols til den slags.

Besvaret

Opdatering Jeg har nu snakket med Migrationsverket, og det er ikke noget problem, men vi skal naturligvis sørge for at ansøge om en opholdstilladelse. Det betyder vel også at jeg mister alle hendes fradrag? Som Skaanebo sagde så har det jo en skattemæssig betydning.. Nu havde jeg ellers lige fundet ud af hvordan jeg som grænsegænger kunne få hendes fradrag, og så fordufter de igen :laugh: Shit happens, men det aller-vigtigste er trods alt at alt løser sig til sidst:)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...