Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa Konen og jeg er begyndt at kikke efter et lille hus eller en stor lejlighed i stor stil i Malmö og omegnen. I den anledning har jeg en del spørgsmål omkring økonomi pga. der er sket en del ændringer i vores økonomi på det sidste (til det bedre). Min kone begynder nu at få CSN(svensk SU) efter sommerferien, frem til i dag har hun intet fået mens hun har gået på Komvux for at afslutte svensk og englisk grundlæggende. Der er også en rigtig god mulighed for at hun kommer i arbejde i Sverige til efteråret mens hun skal studere. Nu hvor hun begynder at tjene penge i Sverige kan jeg ikke længer få hendes fradrag i DK, men jeg kan begynde at trække renter fra banklån i Sverige, sådan har jeg forstået det jeg har læst her. Ejendomsskatten, der er/var noget med at vi som arbejder i DK skal betale noget minimum i ejendomsskat pga. jeg arbejder i DK og ikke har nogen indkomst i Sverige. I forbindelse med dette har vi en del spørgsmål og hvem kan I anbefale som revisor som ved noget om DK/S forholdet og som kan udfylde vores skatteselvangivelser. Spørgsmålene vil være noget i stil med dette:

• Mister jeg hendes fradrag nu hvor hun begynder at modtage CSN og måske i arbejde i Sverige?
  • Kan jeg trække renter fra på vores bolig- og billån, hvis jeg ikke kan bruge hendes fradrag længer?
  • Hvem skal tage lånet til vores nye bolig, min kone, jeg eller begge?
  • Ejendomsskatten, hvor meget?
  • En helt anden ting er en pensions opsparing, hvad vil det betyde for mig hvis jeg laver en privat opsparing i Sverige ved siden af den i DK?
  • Er min status ” Begrænset skattepligtig” den rigtige i DK?
  • Hvad kan anbefales af pension opsparing til min kone i Sverige?
  • Jeg vil også få mulighed for at købe del i virksomheden hvor jeg arbejder, men der står en del her på hjemmesiden at det kan være besværligt pga. skattelovgivningen.

En anden ting er at der her for noget tid siden kørte en del i pressen om dansk-svensk skatteforhold, vil I vente med at købe noget pga. der måske kommer nogle ændringer i denne aftale? Der er garanteret en del ting som jeg/vi har glemt at tænke over. Men vi vil gerne videre i livet og ud af vores 2V’er, især nu hvor vi venter på vores hund skal have papirne i orden og det at vi er begyndt at snakke om at få nogle unger. På forhånd tak Nenad

Besvaret

Jeg ved Pricewaterhouse i KBH, har en ganske fornuftig øresund/udlands afdeling. Men deres priser er nok også tilsvarende fornuftige. Men de ved helt sikkert hvad de snakker om. Og de må som revisorer gerne rådgive og vejlede, SKAT må kun oplyse om reglerne, og omkring SKATS fortolkning af dem.

• 5 weeks later...
Besvaret

Kan ikke give alle svar men... Hvis hun ikke udnytter sig fradrag i DK så kan du jo udnytte det uanset om hun er arbejder her eller ej. Men det er jo en opvejning af hvad der kan betale sig. Men hvis hun arbejder herovre så er det jo en stor fordel da hun så kan träkke renter fra. Så går de ikke til spilde, men bliver en stor ökonomisk fordel. Det med ejendomsskatterne er af visse lidt misforstået. Det er husstandsindtägt bestemt. Dvs hvis den ene arbejder i DK og den anden i Sverige så kan den ene ikke nöjes med de 1400 i skat. Hvem skal optage lånet: Er man gift har det intet at sige. Man kan få sin bank til at sätte allr renterne på den ene hvis det gör det lettere med skatten.

Hejsa Konen og jeg er begyndt at kikke efter et lille hus eller en stor lejlighed i stor stil i Malmö og omegnen. I den anledning har jeg en del spørgsmål omkring økonomi pga. der er sket en del ændringer i vores økonomi på det sidste (til det bedre). Min kone begynder nu at få CSN(svensk SU) efter sommerferien, frem til i dag har hun intet fået mens hun har gået på Komvux for at afslutte svensk og englisk grundlæggende. Der er også en rigtig god mulighed for at hun kommer i arbejde i Sverige til efteråret mens hun skal studere. Nu hvor hun begynder at tjene penge i Sverige kan jeg ikke længer få hendes fradrag i DK, men jeg kan begynde at trække renter fra banklån i Sverige, sådan har jeg forstået det jeg har læst her. Ejendomsskatten, der er/var noget med at vi som arbejder i DK skal betale noget minimum i ejendomsskat pga. jeg arbejder i DK og ikke har nogen indkomst i Sverige. I forbindelse med dette har vi en del spørgsmål og hvem kan I anbefale som revisor som ved noget om DK/S forholdet og som kan udfylde vores skatteselvangivelser. Spørgsmålene vil være noget i stil med dette:
  • Mister jeg hendes fradrag nu hvor hun begynder at modtage CSN og måske i arbejde i Sverige?
  • Kan jeg trække renter fra på vores bolig- og billån, hvis jeg ikke kan bruge hendes fradrag længer?
  • Hvem skal tage lånet til vores nye bolig, min kone, jeg eller begge?
  • Ejendomsskatten, hvor meget?
  • En helt anden ting er en pensions opsparing, hvad vil det betyde for mig hvis jeg laver en privat opsparing i Sverige ved siden af den i DK?
  • Er min status ” Begrænset skattepligtig” den rigtige i DK?
  • Hvad kan anbefales af pension opsparing til min kone i Sverige?
  • Jeg vil også få mulighed for at købe del i virksomheden hvor jeg arbejder, men der står en del her på hjemmesiden at det kan være besværligt pga. skattelovgivningen.

En anden ting er at der her for noget tid siden kørte en del i pressen om dansk-svensk skatteforhold, vil I vente med at købe noget pga. der måske kommer nogle ændringer i denne aftale? Der er garanteret en del ting som jeg/vi har glemt at tænke over. Men vi vil gerne videre i livet og ud af vores 2V’er, især nu hvor vi venter på vores hund skal have papirne i orden og det at vi er begyndt at snakke om at få nogle unger. På forhånd tak Nenad

Besvaret
Hvis hun ikke udnytter sig fradrag i DK så kan du jo udnytte det uanset om hun er arbejder her eller ej. Dette udsagn er direkte forkert. Uanset om man bliver beskattet efter grænsegængereglerne eller begrænset skattepligtig har den svenske indkomst betydning for den danske skatteberegning. Men det er jo en opvejning af hvad der kan betale sig. Men hvis hun arbejder herovre så er det jo en stor fordel da hun så kan träkke renter fra. Så går de ikke til spilde, men bliver en stor ökonomisk fordel. Hvis man bliver beskattet efter grænsegængereglerne kan man sagtens trække renteudgifter fra i Danmark. Så dette passer heller ikke. Det med ejendomsskatterne er af visse lidt misforstået. Det er husstandsindtägt bestemt. Dvs hvis den ene arbejder i DK og den anden i Sverige så kan den ene ikke nöjes med de 1400 i skat. Dette ved jeg ikke noget om. Hvem skal optage lånet: Er man gift har det intet at sige. Man kan få sin bank til at sätte allr renterne på den ene hvis det gör det lettere med skatten.
Det er jeg enig i. Generelt er det nogle meget dårlige råd du giver. Pas på med hvem i lytter til Fillip

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...