Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Er der en klog her ? Vi skal lägge flisegulv i en kälder. Der skal ikke varme i. Vi har fået forskellige bud. Nogen siger at man bare skal lägge det direkte i alm. flisekläber, andre mener at man skal give gulvet en gang fugt stopper först. Nogen der ved ? Det er rum hvor der skal väre brusekabine (her ved vi at der skal väre fugt stopper) og så et rum hvor vi har jordvarme fyret. Er her en klog ?

Besvaret

Der hvor der skal være brus skal der være vådrums membra (LIP). Jordvarm Rum = Ingen fugtstopper, Da fugten vil gå uden om gulvet og opstige/gå ud i jeres vægge. Husk dit undergulv skal være +/- 2mm på en to meter retholt, før montering af fliser.

Besvaret

Fugt väg ? Tak :) Lige et spörgsmål. Fugten går op i vägge, er det godt ?

Der hvor der skal være brus skal der være vådrums membra (LIP). Jordvarm Rum = Ingen fugtstopper, Da fugten vil gå uden om gulvet og opstige/gå ud i jeres vægge. Husk dit undergulv skal være +/- 2mm på en to meter retholt, før montering af fliser.
Besvaret

Hej Skallstorp! -Tak for sidst:) Er jeres käldergulv af beton med underliggende isolering?, og hvad består väggene af? (og du mener, at der ikke skal väre gulvvarme under fliserne, men at kälderen ellers skal kunne varmes op til normal brug ikke?) Skal brusekabinen stå op af inner- eller ydervägge? Hvor gammelt er huset (käldergulvet)?

Besvaret

Ingen vådrumsmembran Hvis du skal ligge alm. fliser i en kælder (går udfra det er i en villa), så skal du ikke smøre vådrumsmembran på. Den naturlige fugt udefra igennem sten/beton, vil gøre du får problemer. Du skal blot prime og sætte fliserne i alm. fliseklæb.

Besvaret

Der skal som hoved regel altid vådrumsikres i de direkte vandpåvirket zoner, dette inkludere selvfølgelig også gulv. Hvis det er alm beton gulv, så fejer/støvsuger du det bare grundigt og så giver du den bare gas med at få smidt nogle fliser på. Primer ville jeg kun bruge hvis det er et forholdsvis ny støbt gulv.....:th2:

Besvaret

En primer er en støvbinder, hvis kunden ikke er proff så lad ham prime (så er han 100% sikker at fliseklæben klæber til undergulvet). Jeg ville selv prime (nyt eller gammelt undergulv) Og huske undergulvet skal være +/- 2mm på to meter retholdt, dette KAN ikke rettes op i fliseklæb!

Besvaret
En primer er en støvbinder, hvis kunden ikke er proff så lad ham prime (så er han 100% sikker at fliseklæben klæber til undergulvet). Jeg ville selv prime (nyt eller gammelt undergulv) Og huske undergulvet skal være +/- 2mm på to meter retholdt, dette KAN ikke rettes op i fliseklæb!
Er det mig du fortæller hvad primer er???:rolleye: Mener nu nok at jeg vidste det før du var så venlig at oplyse det... Men lad mig dog uddybe det jeg skrev.... Er det et gulv der har stået i mange år er eksempelvis ofte malling eller andre ting på, og hvad sker der så når du hælder primer på??? Det lægger sig ovenpå.... nytteløst, jeps! Hvis du ikke blander din fliseklæb op så den er monster hård, kan du sq få det til at hæfte på alt..... Med hensyn til hvad der kan og ikke kan rettes op i fliseklæb, er der jo mange faktorer der spiller ind (ex. flise størrelse), så du kan ikke stille det så sort/hvidt op. Men det kan selvfølgelig være at det her er DINE retningslinier (læs: evner) der gælder!:th2: Desuden skulle der vist være en bruse kabine i det ene rum, så er det jo altså et krav at der er fald på gulv mod afløb....
Besvaret

Hej allesammen Sanne, tak i ligemåde, det var hyggeligt ! Vores käldergulv er anno 1951. Umalet. Isoleret, nej bare et alm. betongulv. Brusekabinen skal väre op ad en yderväg. Det med primer lyder som en god ide`- Vi er absolut ikke proffs, tvärtimod :scared: Vi ved ikke om vi skal have aflöb under gulvet. Nu har vi et rör over i aflöbet (Det er også sjovere når gästerne har lagt deres töj de skal have på til festen lige der hvor vandet löber :tongue2: Jeg kan se at det "våde" rum skal laves efter alle kunstens regler og at det andet bare skal primes og kakles. Hvor forsvinder fugten hen i det vådrums sikrede rum ? Jeg formoder at det i det ikke våde rum naturligt "ligger i fugerne ? I kan nok höre at jeg er s.... bange for fugt :laugh:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...