Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej. Kender i nogle parker eller andre steder, hvor hunde må løbe løse og lege, og er i allerede nogen, som mødes med hunde? Og har nogle haft dårlige erfaringer med steder, hvor der har været mange bryske hunde? Mvh

Besvaret

Hej Kasper Der er mange lukkede hundegårde i Malmø, og hvis man kommer først kan man "bestemme" hvem der kommer ind, forstået på den måde at folk ikke bare vader uden at spørge og folk er generelt gode til at respektere hvis der bliver sagt nej. På nedenstående link kan du finde et kort over alle de "hundrastgårde" som de hedder der er i Malmø. Jeg kan især anbefale den der ligger i Borgmestergården, mellem Ibiz hotel og Malmø stadion. Den er kæmpe stor og på en græsplæne, de fleste andre er grus. http://www.malmo.se/sportfritid/hundaristaden.4.33aee30d103b8f15916800084077.html

Hej. Kender i nogle parker eller andre steder, hvor hunde må løbe løse og lege, og er i allerede nogen, som mødes med hunde? Og har nogle haft dårlige erfaringer med steder, hvor der har været mange bryske hunde? Mvh
Besvaret

Jeg kan da også lige tilføje at der er en kæmpe område, ikke langt fra Tourning Torso, med tilhørende hunde strand. Dog har der været en del problemer med aggresive hunde der har overfaldt andre hunde, så der kommer vi ikke. Fatter ikke folk der slipper hunde løs blandt andre når de ved de er agressive:fight:

Besvaret

hundeleg Vi har en blanding. Faren var ren springer spaniel, moren en blanding af en fild spaniel og en cocker spaniel. Det er en hun-hund, som ligner en sød og artig hvalpeagtig hund- men tag ikke fejl. Der er pisse meget go i hende og hun finder sig ikke i noget, og så er hun lige glad med om det er en kamphund, rotweiler eller labrador hun går i lag med- derfor skal hun lege med fredelige hunde. DEr er meget gang i hende, og vi bruger tit hundeparker i kbh, men der er altså også ved at være steder, hvor vi ikke tør gå, fordi der kommer nogle typer med deres hunde, som de bestemt ikke kan styre. Fedt med en hundestrand, da vores hun elsker at svømme og dykke. Mvh Louise

Besvaret

Ja det er ikke altid størrelsen det kommer an på, de kan alle være nogle krudt ugler:laugh: Ja det er Ivan på billedet der flader ud, vi har har 3 Amstaff´er, der kan ses masser af billeder på vores hjemmesiden: http://www.123hjemmeside.dk/delirz Vores hunde elsker også at bade, og vi kører gerne til Klagshamn hvor der er gode muligheder uden for bade sæsonen, ellers har vi også kørt til Trelleborg, hvor der er gode strande nord for byen.

Besvaret

Var lige inde på din hjemmeside og se billeder. Det er meget sjovt at se dine hunde, som jo ser ganske harmoniske ud, for de amstaffer og staffordshires jeg har set, har ikke været sådanne hunde, som jeg trygt har ladet min hund lege med. Men det har i vel hørt før. Det må være irriterende, hvis man kun har haft gode oplevelser med disse racer, men der må vel være noget om snakken eller? Hilsen Louise

Besvaret

Ja der er jo desværre mange fordomme, som mest hænger sammen med dårlige ejere, med dårlige hunde. Det er et kæmpe problem at den her type hunde og især Amstaff´en er blevet mode hunde, især hos unge mennesker der aldrig har haft hund før. Men det vil jeg ikke kede dig med, for kunne ævle løs i timevis, og lukke galde ud over disse, ja blæste, hundeejere. Men jeg kan da sige at vi også går uden om ham teenageren med omvendt kasket halsene efter en Amstaff/Pit Bull i en sele:scared: Det er trist at se og håber meget snart at der er noget andet der kommer på mode:sad:

Besvaret

Hundeleg Nu er det sådan, at vi ikke er flyttet til Malmø endnu, men vi overvejer det kraftigt. Har været i banken, og det var intet problem. Nu er det kun lige det psykiske, som fra min side, skal bearbejdes. Det, med at flytte til et andet "land" gør mig sgu ikke så glad. Men hvis vi flytter, må vi jo arrangere noget for vores hunde. Mvh Louise

Besvaret

Puuh Hold kæft hvor er det dog frygteligt. Det er da godt, at der ikke skete noget alvorligt. Det kunne jo have gået meget meget galt. Håber ikke, at sådanne overfald er noget, som sker hveranden dag, for så tør man jo nærmest ikke at lufte sin hund.. Jeg ved sgu godt hvem der bliver taberen i sådan et slagsmål..

Besvaret

Ja der er sku nogen mennesker der ikke skulle have lov til at have hund, den bliver sikkert ikke engang fjernet og aflivet :mad: Nej den slags er da heldigvis ikke hverdags kost, vi har endnu aldrig haft nogen problemer, tror ikke problemet er større i Sverige end i Danmark.

Det er desværre folk som ikke har styr på sine hunder. Mine gode venners hund blev attackerad af en anden hund, ni kan se billederna på linken. Se specielt bild 2. Den syge stodder til hundeejere. http://sydsvenskan.se/malmo/article280906.ece
Hold kæft hvor er det dog frygteligt. Det er da godt, at der ikke skete noget alvorligt. Det kunne jo have gået meget meget galt. Håber ikke, at sådanne overfald er noget, som sker hveranden dag, for så tør man jo nærmest ikke at lufte sin hund.. Jeg ved sgu godt hvem der bliver taberen i sådan et slagsmål..
Besvaret

sv. hej Løjse... Jeg flyttede til malmø for ca 1½ år siden fra amager! Jeg har en lille blandning som ikke er så god med andre hanhunde, han er ikke aggresiv og starter ikke en kamp, men bryder sig bestemt ikke om hunde der vil slås og provokere ham - så bliver han sur! så derfor har jeg ham altid i snor når vi møder andre hunde, det havde jeg især på amager men når vi var alene i parken tog jeg snoren af men måtte konstant vende og dreje mig hele tiden for at sikre mig der ikke kom en anden hund. Jeg har også haft rigtig mange problemer med de såkaldte kamphunde ude på amager. De var aldrig i snor og nogle gange lukkede ejeren bare sin hund ind i parken og gik sin vej, også var det knap så fedt at møde en af dem ( den kunne knække naken på min hund på ingen tid)... Når der var hundeleg i samme park var det kun kæmpe hunde med knap så kloge ejere, desværre... tilsidst måtte jeg gå ned til stranden hvor der heller ikke var særlig hyggelige hunde. Da vi flyttede til malmø tænkte jeg meget over hvordan det var ville blive med hundene - OG jeg blev virkelig positivt overrasket, alle jeg har mødt har haft deres hund i snor og hvis ikke har den været ganske rolig og opdraget. Jeg bor i Annestad som har ry for disse kamphunde, men der har aldrig været nogle problemer her :) Og jeg har skam mødt en del af dem - det kan slet ikke sammenlignes med amager! Jeg har også brugt hundestranden oppe ved västerhamnen og har ikke haft nogle problemer...Så det handler nok om hvem man møder. Det er et kæmpe åben sted, så hvis du har komtrol over din egen hund tror jeg ikke du skal være så nervøs. Der er også en lille agillity bane :)) Det virker som om at svenskerne har en lidt anden politik i sverige og det har danskerne ligesom indrettet sig efter. Hvis du ikke allerede ved det kan jeg fortælle dig hvis du møder en kamphund med kuperet øre. Det betyder at din egen hund ikke kan læse dens signaler og derfor ikke aner om de skal lege, om den er truet af den anden hund, om det er venskab osv... det er en af grundene til at så mange hunde bliver overfaldet af en kamphund! Din hund når ikke at reagere... NOGLE af disse kamphunde ejer aner ikke hvad det betyder at deres hund ikke har nogle øre - de syntes bare det er fedt og ser sejt ud! Desværre for hunden :( Alt i alt et rigtig godt sted for os hundeejer :)

Besvaret
Hvis du ikke allerede ved det kan jeg fortælle dig hvis du møder en kamphund med kuperet øre. Det betyder at din egen hund ikke kan læse dens signaler og derfor ikke aner om de skal lege, om den er truet af den anden hund, om det er venskab osv... det er en af grundene til at så mange hunde bliver overfaldet af en kamphund! Din hund når ikke at reagere... NOGLE af disse kamphunde ejer aner ikke hvad det betyder at deres hund ikke har nogle øre - de syntes bare det er fedt og ser sejt ud! Desværre for hunden
Så er det nu at jeg føler mig virkelig truffet!! Nu er ørerne ikke det eneste redskab en hund har som den kan signalere med. Den har en hale, øjne og måden den bevæger sin krop på. Jo vi ved godt hvad det betyder at vores ene hund har kuperede ører - det betyder ikke at den er ude af stand til at kommunikere med andre hunde - for det kan den uden problemer.
Besvaret

Her er lidt læsning Hvad signalerer øjnene? Øjnene har langt større betydning hos hunden, end vi tror. Faktisk kan vi bruge øjenkontakt med hunden langt mere og langt bedre, end vi gør. Når en hund vil fortælle, at den er overlegen, gør den øjnene store og stirrende og fastholder blikket på modparten. En underlegen hund har derimod smalle øjne og undgår direkte øjenkontakt med modparten. Den kan også finde på at blinke i denne situation. Når du træner et forbud med din hund, kan du bruge store, stirrede øjne. Du behøver faktisk ikke at sige noget til din hund. Men husk altid at stoppe igen, når din hund ser væk, blinker med øjnene eller slikker sig om munden. Så fortæller den dig nemlig, at den accepterer din overlegenhed, og det skal man respektere ved øjeblikkelig at holde op med at vise dominans. Tænk på at lave smalle øjne i de situationer, der skal være behagelige for din hund, som for eksempel når du træner, kæler med den, børster den osv. Også når du hilser på fremmede hunde, skal du tænke på dine øjne og dit blik. Meget signalfølsomme hunde vil øjeblikkelig opfatte et blik, der bliver hængende lidt for længe, som en trussel. De vil ofte trække sig tilbage, gø og eventuelt begynde at knurre. Lav små øjne, undgå direkte øjenkontakt og vend hovedet lidt til den ene side. Så fortæller du hunden, at du er venlig og ikke udgør nogen trussel, og du vil meget hurtigt opleve, at hunden falder til ro igen. Hvad signalerer ørerne? Hovedets mest iøjnefaldende signaler kommer fra ørerne. De taler deres lige så tydelig sprog som halen i den anden ende. Hunden kan udtrykke næsten utallige sindsstemninger ved hjælp af ørerne. Generelt kan det siges, at fremadrettede ører viser styrke hos hunden og bagudrettede ører tyder på underlegenhed/venlighed eller måske angst. Da hundens hørelse er langt bedre end menneskets, bør man aldrig råbe af sin hunde. I hundens verden er det sådan, at den, der bruger mindst energi på at vise sin overlegenhed, faktisk er den mest overlegne. Jo mere sagte du taler, jo mere opmærksom en hund får du altså. Hvad signalerer mund og tænder? Når vi mennesker smiler er det ofte med en del af tandsætte blottet. I hundens verden er det, at vise tænder, en gestus som benyttes, hvis hunden føler sig truet og ønsker en større afstand. Når mennesker "viser tænder", altså smiler til hinanden, er det imidlertid for at komme hinanden nærmere, at virke venlige og imødekommende. Vores hunde lærer dog hurtigt at tolerere vores smil, og mange hunde kopierer faktisk vores smil, især Dalmatinere er kendt for at "smile". Mundvigenes længde bruges også som et signal, idet tilbagetrukne mundvige betyder underlegenhed. At smaske eller slikke sig om munden betyder for hunden venlighed, og har en særdeles tydelig effekt på samtlige hunde. Gaben kan ligeledes være tegn på venlighed. Den kan dog også være udtryk for usikkerhed. Hvad signalerer halen?Halen siges at være hundens humørbarometer: Når halen vifter fra side til side, er hunden glad og forventningsfuld og når hunden trækker halen ind mellem bagbenene, er den bange og ked af det. Begge dele er sandt, men en sandhed med modifikationer. Man kan aldrig helt vurdere en hunds humør, alene ud fra halen. Halen understreger blot de øvrige mimiske, kropslige og verbale signaler. Som tommelfingerregel kan man gå ud fra, at høj haleføring signalerer overlegenhed og at lav haleføring signalerer underlegenhed. Blød og langsom logren er underlegenhed/venlighed, medens stiv og hurtig logren er udtryk for overlegenhed. Stumphaler taler selvsagt ikke så tydeligt et sprog som lange haler. Men da kropssproget er en helhed, og i og med at hundene er så dygtige til at kommunikere, volder det dem sjældent alvorlige problemer. Hvad signalerer kroppen? Halen er en forlængelse af ryggen og pelsen her giver et yderligere fingerpeg om hundens følelsesmæssige oplevelser. Hunden kan rejse hårene på den forreste og bageste del af ryggen. Det sker ved aggression, oftest kombineret med en del angst og ved en konflikt. Det er dog stærkt individuelt, hvor kraftig påvirkning, der skal til, før hunden rejser børster. Signalet skal derfor altid sammenholdes med andre udtryk. Rejsning af hårene, især på den forreste del af ryggen, ses også hos den meget selvsikre, overlegne hund. En selvsikker, dominant hund står solidt og bredt på forbenene og med kropsvægten lagt fremefter. En mere underlegen hund sænker bagparten og prøver at syne lille. Indtrykket af stor eller lille har ikke noget med hundens reelle størrelse at gøre. Hvorfor gøer hunden? Lydmæssigt råder hunden over et meget nuanceret sprog. Det spænder fra gøen over hylen og knurren til piben, hver for sig i flere forskellige tonelejer. For de fleste mennesker er hundens lyde let forståelige, ligesom de fungerer klart og tydeligt som meddelelsesmiddel hunde imellem. Vores tamhunde gøer først og fremmest ad fremmede artsfæller, dvs. fremmede mennesker og hunde. Vildtlevende hunde løber hen til den fremmede, undersøger og signalerer derefter ved deres kropssprog, om vedkommende kan accepteres eller er uvedkommende. Denne mulighed har de færreste af vores tamme hunde. Måske er hunden i snor, måske befinder den fremmede sig bag en hæk eller en dør. Hunden er i hvert fald forhindret i at håndtere situationen på en naturlig måde, og det gør den frustreret. Den har kun een udvej, nemlig at advare sin egen flok ved at gø. Mange små hunde får skyld for at være nogle små arrige bæster, men faktisk hænger det sammen med, at de er fremavlet til at reagere på den mindste bevægelse eller forandring omkring dem. Så selvfølgelig er disse racer mere gøende end andre hunde, der er fremavlet til andre formål. Hunde, der leger sammen, vil også gø. Det er helt naturligt og meget socialt for hunden at gø for at opfordre til leg eller andet socialt samvær. Den første og største grund til, at hunde blev domesticeret for mange år siden, var deres evne til at vogte og dermed gø. Tænk over det, næste gang din hund gøer, og du vil tysse på den! Hvad er dæmpende signaler? Udover de mange forskellige udtryk med hovedet, kroppen og halen består hundens sprog også af mange bevægelsesritualer. Man taler om såkaldte dæmpende signaler. De dæmpende signaler bruger hunden for at dæmpe sig selv, når den føler sig stresset eller usikker. Signalerne bruges også til at få andre involverede parter til at føle sig mere sikre, og for at få dem til at forstå den velvilje, der ligger bag. Signalerne bruges så at sige til at gøre sig gode venner med andre hunde og mennesker. Mange af de dæmpende signaler bruger hunden også i andre sammenhænge, men det er først, når signalet er en del af kommunikationen med andre, at det bliver til et dæmpende signal. De mest almindeligt brugte dæmpende signaler hos hunde. At dreje hovedet til siden kan være et dæmpende signal. Hunden kan enten dreje hovedet til siden, dreje det først til den ene side og så til den anden, holde hovedet vendt væk et lille stykke tid eller bare kigge væk med øjnene. Ofte er der tale om, at hunden kun kigger væk en brøkdel af et sekund, så det gælder om at være meget opmærksom. Hunden bruger dette signal til at fortælle, at den synes, en situation er ubehagelig, eller at den er venligsindet og ikke udgør nogen trussel. Du kan observere, at din hund vender hovedet væk, når den hilser på en fremmed hund. Du kan selv bruge det, at vende hovedet væk, når du hilser på fremmede hunde, eller hvis andre hunde knurrer eller gøer af dig. På den måde fortæller du, at du ikke er farlig, men venlig. At sætte sig ned kan være et dæmpende signal. Når hunden bruger det, at sætte sig ned, som et dæmpende signal, kan den enten bare sætte sig eller gøre signalet endnu kraftigere ved at sætte sig med ryggen til. Du kan også selv bruge det, at sætte dig ned, hvis din hund stresser, er overivrig eller lidt usikker og nervøs over et eller andet. Du skal ikke trøste eller skælde ud, men blot stille og roligt sætte dig ned og foretage dig noget neutralt, uden at have opmærksomhed på hunden. At lægge sig ned kan ligeledes være et dæmpende signal. En typisk situation, hvor hunden bruger dette signal, er under leg med andre hunde. Hvis den ene hund bliver træt af legen eller synes, det går for vildt for sig, kan man ofte se, at den lægger sig ned midt i det hele. Af andre dæmpende signaler, som hunden gør brug af, kan nævnes at lege hvalp, at gøre sig lille, prøve at slikke i ansigtet, blinke med øjnene, smaske og give pote

Besvaret

hej Kira... Jeg har læst det hele før...Du burde have lagt det indlæg forlængst!! Som jeg skriver er det ofte ejeren der er problemet, og ikke er klar hvad de har med at gøre! Forstår ikke du bliver så sur? Det har er jo ikke noget negativt overfor kamphunde! Jeg prøver faktisk bare at hjælpe andre hundeejer som måske ikke var klar over det! Jeg var ikke selv klar over det og undret mig meget over at deres øre var fjernet og over min egen hund virkede forvirret...

Besvaret
Du burde have lagt det indlæg forlængst!!
Hvorfor?
Hvis du ikke allerede ved det kan jeg fortælle dig hvis du møder en kamphund med kuperet øre. Det betyder at din egen hund ikke kan læse dens signaler og derfor ikke aner om de skal lege, om den er truet af den anden hund, om det er venskab osv..
Du generaliserer jo - det er derfor jeg reagerer.
Besvaret

tak Hvorom alting er, så er der mange signaler, som hunde kan sende- ligesom vi mennesker kan. Og jeg er sikker på, at der er en del '"kamphunde" som med god og korrekt opdragelse er lige så blive som lam. Dog tror jeg, at der er noget, som hedder ur-instinkt i sådan en hund, som man ikke altid er herre over. Og sådan som jeg har forstået det, så er det sådan, at disse amstaffer har kæber, som låser, når de slås, i modsætning til andre hunderacer. Der er vel en grund til, at det netop er disse racer som i gamle dage og i nutiden bliver brugt til denne meget primitive form for underholdning. Jeg så et program på tv2 om hundekampe i Korea, hvor hundene blev brændt i munden for at kunne give slip på hinanden, når de sloges i arenaen. Korea er ganske vist mit fødeland, men jeg må sige det: Det skide asiatere er kraftedme skøre i hovederne.

Besvaret

Svar 1 : Fordi det er rigtig god læsning som rigtig mange hundejere kan bruge...Jeg har brugt sådan noget rigtig meget da jeg fik min hund!... Der er jo desværre en grund til at så mange hunde må aflives fordi ejeren ikke kan styre den. Svar 2 : Jeg overvejet faktisk at skrive at det selvfølgelig ikke var genneralt! Det skulle jeg nok have gjort....Jeg har ikke set andre hunderacer end kamphunde med kuperet øre, måske en rotweiler men ikke noget jeg husker som sådan!... Hvis jeg møder en kamphund er det jo heller ikke såadan at jeg skynder mig at pakke min hund sammen og løbe min vej, jeg har bare stor respekt for disse hunde og især de menesker der kan styre den og har opdraget den ordentlig!... Problemet er jo bare at netop denne race ofte havner i forkerte hænder, og det er rigtig ærgeligt! Forstår du mig nu eller?... Føler du dig stadig truffet :)

Besvaret

Til Løjse :)

Og sådan som jeg har forstået det, så er det sådan, at disse amstaffer har kæber, som låser, når de slås, i modsætning til andre hunderacer.
Det er forstået helt forkert - der INGEN hunde der kan låse kæberne. Amstaffen er for mange mange mange år siden avlet ud af en bull terrier. Bullterrier blev i tidernes morgen brugt til til holde tyre stille for slagtere, der var det praktisk med en hund der ikke gav slip fordi det gjorde lidt ondt, så derfor den høje smerteterskel, der betyder at de ikke giver slip uden videre - men de låser ikke kæberne. Det er en gammel skrøne - og ham fjolset med den omvendte kasket og hunden pakket ind i seler og nitter, har heller ikke en hund der kan låse kæberne, selvom han sikkert siger det ;)** Til Laura :) 1. Det var ikke lige oplagt at bringe det her, men nu er det her. 2. En ting er vi da enige om - de ender tit i de forkerte hænder. Især blandingshundene, som ingen ved hvad aner har. Men de folk kan simpelthen ikke få lov til købe en hund fra en dansk kennel - så skaffer de dem andre steder fra. Lige et tillægsspørgsmål - Hvad er en kamphund?? Min race amstaff har ALDRIG været opdrættet med formålet kamp! Det er en udstillings - og familiehund som i 1936 blev avlet udfra pittbull. En flok pittbull entsiaster besluttede at de ville have racen optaget i American Kennel Club - derfor startede de med at udvikle racen ud fra de pittbull de havde som udstillingshunde. -ja jeg brænder for min race, kan du nok høre ;)
Besvaret

Vi så også det Station2 program på TV2, og dette faktum med at nogen hunde kan låse deres kæber var bare et af mange faktuele fejl i det program. Det er ren myte at nogle hunde racer kan låse deres kæber, ligesom det er en myte at de ikke kan føle smerte. Det er videnskabligt bevist at f.eks. Amstaffens kæber og kranier ikke er konstrueret anderledes end andre hunde, plus at deres nerve system heller ikke er anderledes på nogen måde, de føler smerte præcis som alle andre hunde, men det er så rigtigt at de har en højere smerte terskel og utrolig stædige, hvilket er grunden til at de ikke giver slip sådan uden videre. Man bliver bare meget ærgeligt når man bliver konfrontered igen og igen med disse usande myter, ligesom at fordi en hund har kuperet ører så kan den ikke kommunikere med andre hunde, hvilket er noget sludder. At der så er nogle kæmpe problemer med dårlige hunde ejere, der har kastet deres "kærlighed" på nogle bestemte racer som de slet ikke magter. Det lukker vi slet ikke øjnene for, Tværtimod, vi er begge medlem hos Dansk Terrier Klub, Amstaff gruppen, hvor der bliver arbejdet aktiv for at komme med forslag til at løse de her problemer.

Hvorom alting er, så er der mange signaler, som hunde kan sende- ligesom vi mennesker kan. Og jeg er sikker på, at der er en del '"kamphunde" som med god og korrekt opdragelse er lige så blive som lam. Dog tror jeg, at der er noget, som hedder ur-instinkt i sådan en hund, som man ikke altid er herre over. Og sådan som jeg har forstået det, så er det sådan, at disse amstaffer har kæber, som låser, når de slås, i modsætning til andre hunderacer. Der er vel en grund til, at det netop er disse racer som i gamle dage og i nutiden bliver brugt til denne meget primitive form for underholdning. Jeg så et program på tv2 om hundekampe i Korea, hvor hundene blev brændt i munden for at kunne give slip på hinanden, når de sloges i arenaen. Korea er ganske vist mit fødeland, men jeg må sige det: Det skide asiatere er kraftedme skøre i hovederne.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...