Elysium0202 Skrevet December 17, 2007 Rapporter Skrevet December 17, 2007 Hej Övrige Öresundere! Hvis vi ser bort fra registreringsafgift, moms ved import osv. men blot ser på den rene pris, hvor er det så generelt set billigst at köbe sin bil, Danmark eller Sverige? og er det evt. endnu billigere i Tyskland? Grunden til jeg spörger er at jeg mener at have hört noget om at den rene bilpris (uden registreringsafgift) i Danmark er (en af) Europas billigste netop pga. den höje afgift, og at danske bilforhandlere derfor får en särlig rabat ved fabrikanterne, mens prisen er modsvarende höj i Sverige pga. det lave afgiftsniveau. Bilen skal (naturligvis) evt. importeres til Sverige efter köb. Håber I har större viden om dette forhold end mig, idet jeg synes det er svärt at sammenligne priser direkte på diverse bil-sites. På forhänd tak:):
Samon Besvaret December 18, 2007 Rapporter Besvaret December 18, 2007 Ja Som du selv skriver - så er de rene priser på biler i Danmark blandt de billigeste i EU - PGA de høje afgifter som du også selv nævner. Hvor de svenske så er enorme, da bilsælgerne ser chancen for at tjene en ekstra skilling - nu når der ikke er nogen afgift. Det er også derfor at hvis den danske stat på mystiske vis skulle underskrive et dokument der ophævede alle bil afgifter. Så ville vi ikke se et så kæmpe fald i bil priserne, da bilsælgerne alt andet lige ville sætte priserne op på deres biler.
Basse Besvaret December 18, 2007 Rapporter Besvaret December 18, 2007 Som du selv skriver - så er de rene priser på biler i Danmark blandt de billigeste i EU - PGA de høje afgifter som du også selv nævner. Hvor de svenske så er enorme, da bilsælgerne ser chancen for at tjene en ekstra skilling - nu når der ikke er nogen afgift. Det er også derfor at hvis den danske stat på mystiske vis skulle underskrive et dokument der ophævede alle bil afgifter. Så ville vi ikke se et så kæmpe fald i bil priserne, da bilsælgerne alt andet lige ville sætte priserne op på deres biler. Så du tror at de danske bilforhandlere vil sætte prisen op med ca. 180% ? - og så tror du ikke folk bare vil tage til sverige og hente en bil istedet for, der så vil være ca. 180% billigere ?griner Eller har jeg misforstået dit udsagn ? Ingen tvivl om den rene bilpris er dyrer i Sverige end den er i Danmark - men det er stadig importøren der sætter grundprisen på bilen, så vidt jeg er orienteret. Og jeg tvivler stærkt på at prisen for en bil i Danmark, uden afgift - vil ligge højere end en tilsvarede bil i Sverige f.eks. Det vil i så fald formentlig være maginaler, der er så små at det ikke kan svare sig at bruge tid og penge på at køre udlands og hente en bil. Grunden til folk henter biler i Tyskland istedet for i Sverige pt. er primært at der er en lavere moms på biler i tyskland kontra Sverige - samt at udbudet er væsentlig størrer og derved bliver prisen presset ned i Tyskland (udbud og efterspørgelse).
Tomcat Besvaret December 18, 2007 Rapporter Besvaret December 18, 2007 Danske bilforhandlere er underlagt en lov omkring maks 9% fortjeneste på sprit nye biler, netop pga afgifterne. Selv om afgifterne ville blive afskaffet ville de stadigvæk stå med det 9%'s loft og vil stadig være de billigste blandt EU landene. Sparede selv 60 af de store ved køb af bil i DK istedet for sverige.
Samon Besvaret December 18, 2007 Rapporter Besvaret December 18, 2007 Så du tror at de danske bilforhandlere vil sætte prisen op med ca. 180% ? - og så tror du ikke folk bare vil tage til sverige og hente en bil istedet for, der så vil være ca. 180% billigere ?griner Eller har jeg misforstået dit udsagn ? Ingen tvivl om den rene bilpris er dyrer i Sverige end den er i Danmark - men det er stadig importøren der sætter grundprisen på bilen, så vidt jeg er orienteret. Og jeg tvivler stærkt på at prisen for en bil i Danmark, uden afgift - vil ligge højere end en tilsvarede bil i Sverige f.eks. Det vil i så fald formentlig være maginaler, der er så små at det ikke kan svare sig at bruge tid og penge på at køre udlands og hente en bil. Grunden til folk henter biler i Tyskland istedet for i Sverige pt. er primært at der er en lavere moms på biler i tyskland kontra Sverige - samt at udbudet er væsentlig størrer og derved bliver prisen presset ned i Tyskland (udbud og efterspørgelse). Jeg nævner absolute ikke noget om at de ville sætte priserne op med 180 % - Men blot at de rene priser ville stige til priser som i Sverige. På trods af det 9 % loft ville de da stadig kunne komme uden om det. Desuden skrev jeg også: alt andet lige. Hvis priserne så var så lave, ville folk så ikke komme fra udlandet og købe alle bilerne i Danmark, og herefter ville forhandlerne da sætte priserne op ? - Jeg tror som sagt at priserne ville udligne sig med landene omkring. Jeg spørger blot, - No hate - Jeg er igang med en diskussion med min samfundsfags lærer - men han er på juleferie i øjeblikket, så nu skal jeg have nogle kasteskyts og fyrer på ham til efter ferie. Fortsat god aften.
Tomcat Besvaret December 18, 2007 Rapporter Besvaret December 18, 2007 Til orientering. En typisk svensk forhandler napper ca 20-21% i fortjeneste.
Peter H. Besvaret December 19, 2007 Rapporter Besvaret December 19, 2007 Til orientering. En typisk svensk forhandler napper ca 20-21% i fortjeneste. Ikke VAG de har max 15% på forskellige modeler...
Basse Besvaret December 19, 2007 Rapporter Besvaret December 19, 2007 Jeg nævner absolute ikke noget om at de ville sætte priserne op med 180 % - Men blot at de rene priser ville stige til priser som i Sverige. På trods af det 9 % loft ville de da stadig kunne komme uden om det. Desuden skrev jeg også: alt andet lige. Hvis priserne så var så lave, ville folk så ikke komme fra udlandet og købe alle bilerne i Danmark, og herefter ville forhandlerne da sætte priserne op ? - Jeg tror som sagt at priserne ville udligne sig med landene omkring. Jeg spørger blot, - No hate - Jeg er igang med en diskussion med min samfundsfags lærer - men han er på juleferie i øjeblikket, så nu skal jeg have nogle kasteskyts og fyrer på ham til efter ferie. Fortsat god aften. Ok, så er det bare mig der misforstod din tidligere post - og er enig i at priserne vil udjævne sig, hvis Danmark fjernede den høje afgift. Men samtidig vil De danske importører også miste den rabat de får pt. fra bilfabrikkerne. Men man vil stadig kunne spare omkring 9% på at hente bilen i Tyskland, idet jeg mener de kun har 16% moms på deres biler. Plus en yderligere besparelse, da udbudet af brugte biler er stort i Tyskland. Men ingen tvivl om at lande som Sverige og Danmark, der er så tæt på hinanden vil komme nærmere hinanden prismæssigt. Man kunne også forestille sig at det ville blive billigere at handle bil i sønderjylland, end på sjælland - da forhandlerne dernede også vil kæmpe mod tyske forhandlere lige på den anden side af grænsen. Der er mange faktorer der spiller ind. Det man måske vil se, som er sket på andre markeder - er at det ikke er prisen der vil blive et konkurrence element, men den service man tilbyder folk. Det er svært at konkurrere på pris i dag generelt, efter min opfattelse - men service kan man konkurrere på, da den altid kan blive meget individuel og målrettet til enkelte kundesegmenter.
Melander Besvaret December 19, 2007 Rapporter Besvaret December 19, 2007 Bare til en orientering, så er momsen altså 19 % i Tyskland.. Blev ændret 1 januar 2007..
Basse Besvaret December 19, 2007 Rapporter Besvaret December 19, 2007 Bare til en orientering' date=' så er momsen altså 19 % i Tyskland.. Blev ændret 1 januar 2007..[/quote'] Ahh ok, det vidste jeg ikke :-)
Hettelade Besvaret December 20, 2007 Rapporter Besvaret December 20, 2007 Jeg har lige købt ny bil i Malmø, og sælgeren oplyste mig at det var normalt at man kunne få en rimelig rabat i sverige, netop fordi der var større avance end i danmark. Jeg indhedtede tilbud fra forhandler i danmark, og det var stort set samme pris jeg skulle give her i sverige efter den rabat sælgeren gav mig. //Mike
Futz Besvaret December 20, 2007 Rapporter Besvaret December 20, 2007 På nogen biler er der nok en del at spare, men også en del adm. arbejde med at få den på svenske plader. her til illustration ny Golf r32. dansk pris: http://www.dansk-autoimport.dk/asp/filer/private.asp?SPROG=&VOGNKORTNR=845232192358&LOEBENR=0&afgift= NB ! Bemærk at det danske tilbud er i danske kroner og uden moms. Jeg har sjusset mig frem til at prisen inkl. moms og i svenske ligger på ca 300-305.000 SEK svensk pris: http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?cid=2846042&look=nyapersonbilar I kan selv prøve med andre modeller her http://www.dansk-autoimport.dk/asp/filer/sogprivate.asp
Lars C Besvaret December 20, 2007 Rapporter Besvaret December 20, 2007 Man skal nok også huske at tælle vagnskadegaranti med i regnestykket når man sammenligner svenske priser med de danske (og tyske). 3 års gratis kasko sparer alligevel et antal tusind kr i Sveriges favør.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu