Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej Min kone (ja, det er min kone, det er ikke noget jeg finder på) har hældt sprinklervæske ned i kølervæskebeholderen på vores gamle A4 1,9 TDI fra '98. Selvsagt kunne der jo ikke være så meget i, såjeg spekulerer på om det gør nogen skade eller om det er noget vi er nødt til at håndtere på den ene eller den anden måde? Mvh Henke

Besvaret

I princippet er kølervæske bl.a. et smøremiddel til kølevandspumpen. Hvis kølevandspumpen står af, går der ikke lang tid før du har en havareret motor. Sprinklervæske indeholder isopropylalkohol eller noget tilsvarende, som har en udtørrende egenskab. Kølesystemet på en 1,9 liters dieselmotor er vel på 8-10 liter, og hun har måske fået 1 liter eller 2 i beholderen. Det burde ikke have nogen betydning. Du kan vælge at se det som en god anledning til at skifte kølevæsken ud. Hvis den ikke er skiftet de sidste 2-3 år, er det absolut en god investering. Er den derimod ny, bør du kunne køre sæsonen ud med sprinklerblandet kølervæske. Jeg går ud fra at det ikke var koncentreret sprinklervæske.

Besvaret

Tak Tak for svarene Det er ikke koncentreret sprinklervæske, men da det er et par år siden vi har skiftet vil jeg nu få det gjort samtidig med et oliebytte. Mvh Henke

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...