Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Da vi blev forældre til en smuk lille pige d. 19.12.2007, har vi en masse praktiske ting som vi er lidt i tvivl om. 1. Vi var igår til første besøg hos sygeplejeske i danmark, men vi kunne egentlig godt tænke os at gå hos en svensk her i byen da det jo er her vi bor og dermed er nemmere for os. Men kan man det? 2. Skal faderskabsblanketten sendes til statsforvaltningen som hvis man bor i dk eller er det anderledes når man bor i sverige. 3. Navne blanketten skal den sendes til det sogn som vores datter er født i? 4. Mht til at få et svensk person nummer til den lille hvordan gør vi så det? Jeg går ud fra at vi henvender os på skatteverket, men om det er samme praksis som da vi selv skulle have vores personnummer er jeg lidt i tvivl om... 5. Og tilsidst er der nogen der kan anbefale et sted at gå til babysvømning i Malmø? Håber at der er nogen der vil være behjælpelige med at svare på vores spørgsmål, har forsøgt at finde frem til svarene ved at bruge søgefunktionen, men det har ikke rigtig lykkedes mig at få svar på alt. Venlig hilsen os 3 :)

Besvaret

Hej! Hej! Først vil jeg ønske jer tillykke med den lille prinsesse. Jeg kan hjælpe jer med følgende: 1. I skal ringe op til jeres nærmeste BVC(Barnvardcentral), så I kan komme ind i systemet herovre, for hvis I skal vente på at Danmark sender jeres oplysninger herover, kan der godt gå et par måneder! 2. Faderskabsblanketten ved jeg desværre ikke hvor skal sendes hen, men spørg evt. i den kommune hvor jeres datter er født. 3. I kan downloade en blanket til navneattesten på nettet under person registering. Ellers kontakt kommunen eller sognet hvor jeres datter er født. Vi har nemlig selv lidt problemer med at få navneblanketten for vores søn, som er født d. 23 oktober, vi har stadig ikke modtaget attesten. 4. Det er korrekt at I skal op på Sketteverket, og I skal medbrige fødselsattesten, og vi havde vores søns pas med også, da han allerede har fået sådan et, da vi snart skal på ferie i udlandet. Og husk også jeres egne pas og person nummer bevis. 5. Jeg ved ikke lige hvor I bor, men der er Swimmix i Limhamn, det går vi til, og det er rigtig godt. Ellers har jeg følgende links til andre steder i Malmø også: http://www.piggelins.se/ http://www.malmosim.nu/LSS/default.htm (Her skal vores datter på fire år til at starte om ikke så længe) Håber svarene kan hjælpe jer. Ellers må I bare sende mig en PM, hvis I har yderligere spørgsmål. Hilsen Maibrith

Besvaret

Faderskabet Hej Poppelvig, Tillykke med den lille pige. :th2: Faderskabet skal registreres hos Socialforvaltningen. Husk at hvis I ikke er gift har faderen ikke automatisk ret til sit barn hvis I går fra hinanden - eller hvis værre, at moderen skulle dø. Hvis I ønsker at faderen også skal have forældremyndigheden skal I underskrive papir derpå. Dette gøres også hos Socialforvaltningen. Smil, Winnie

• 3 weeks later...
Besvaret

Er det virkelig Socialforvaltningen?? Jeg troede endelig jeg havde fundet svaret på samme spørgsmål vedrørende faderskab - Sognepræsten fortæller jeg skal gøre det i det sogn vores barn bliver født i, såfremt det bliver født i Danmark. Ved du noget om det?? Mvh Kirstine :confused:

Besvaret
Er det virkelig Socialforvaltningen?? Jeg troede endelig jeg havde fundet svaret på samme spørgsmål vedrørende faderskab - Sognepræsten fortæller jeg skal gøre det i det sogn vores barn bliver født i, såfremt det bliver født i Danmark. Ved du noget om det?? Mvh Kirstine :confused:
Ja, men da Sverige er en sekulær stat i modsætning til Danmark, er hverken præster, hekseuddrivere eller kvaksalvere involveret i en korrekt registrering af faderskab. Den slags varetages af Socialforvaltningen i jeres svenske hjemkommune.
Besvaret
Hej Kirstine, Ja, som Homer også bekræfter så er det Socialforvaltningen der tager sig af den slags. Det gør ingen forskel om du føder i Danmark. Hvis I blot registerer faderskabet i DK gælder det ikke i Sverige. Hvis I bor i Sverige SKAL det registreres i Sverige. Jeg kender et par som umiddelbart gjorde det samme som du foreslår, hvorved de ret hurtigt fik den svenske bopælskommune på nakken af den grund som jeg beskriver tidligere. - Hvis faderen ikke er registreret og ikke har forældremyndighed (som I begge har underskrevet), så har han ikke umiddelbar ret til sit eget barn i tilfælde af at noget skulle hænde dig. Benhårde facts! PS. Det hele bliver meget nemmere når man er gift :) Smil, Winnie

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...