webnadiya Skrevet February 1, 2008 Rapporter Skrevet February 1, 2008 Hey. Min barnmorska har givet mig et stykke papir hvorpå der står hvornår jeg skal nedkomme ;) og det skal jeg så sende til en forsikringskasse. Men er blevet itvivl...er det for at få barselpenge eller for at barnet findes i det svenske system ved fødsel ? Jeg arbejder i DK så går udfra at jeg skal have barselspenge derfra og ikke fra SE? Mvh Webnadiya
Sisse Besvaret February 11, 2008 Rapporter Besvaret February 11, 2008 . Lyder mærkeligt, jeg fik ikke noget papir inden jeg fødte som jeg skulle aflevere nogle steder. det er åbenbart forskelligt fra sted til sted. du må nok ringe og spørge hende ad hvad det var det skulle bruges til. jeg arbejder også i Dk og du får dagpengene fra DK af.
millis Besvaret February 11, 2008 Rapporter Besvaret February 11, 2008 arbejdet skal have dette stykke papir så de kan se hvornår du skal nedkomme... og hvornår du skal på barsel... din forsikrikngs kasse skal vidst ikke have det papir.. det er vidst mere den kommune du skal have barsel og dagpenge fra.(og familieydelse)... så vidt jeg husker altså..
Miss W Besvaret February 12, 2008 Rapporter Besvaret February 12, 2008 Hey. Min barnmorska har givet mig et stykke papir hvorpå der står hvornår jeg skal nedkomme ;) og det skal jeg så sende til en forsikringskasse. Men er blevet itvivl...er det for at få barselpenge eller for at barnet findes i det svenske system ved fødsel ? Jeg arbejder i DK så går udfra at jeg skal have barselspenge derfra og ikke fra SE? Mvh Webnadiya Hej webnadiya, Det papir du har fået skal sendes til Forsäkringskassan hvis du arbejder i Sverige. Men da du ikke gør dette skal/kan du ikke modtage ydelse herfra. MEN du skal give/sende det til den instans der skal udbetale dig barsel. Som millis skriver må det være din arbejdsgiver i dk. Jeg ved dog intet om hvordan det foregår, da jeg er selvstændig. Dit barn vil automatisk "findes" i det svenske system hvis du føder i Sverige - men du og din mand skal til Socialforvaltningen i din kommune, i uge 32 (mener jeg) og registrere faderskabet. Dette bør du dog også få at vide af din barnmorska :) Held og lykke, Smil, Winnie
webnadiya Besvaret February 13, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret February 13, 2008 Hmm.det eneste min barnmorska sagde var at hvis jeg får penge fra DK skal jeg intet gøre med det stykke papir...Men Miss W du mener at jeg skal bruge det i DK ? Mvh Webnadiya ;)
Miss W Besvaret February 13, 2008 Rapporter Besvaret February 13, 2008 Hmm.det eneste min barnmorska sagde var at hvis jeg får penge fra DK skal jeg intet gøre med det stykke papir...Men Miss W du mener at jeg skal bruge det i DK ? Mvh Webnadiya ;) Hej Webnadiya, Jeg må sige at jeg brugte ikke det papir til noget som helst. :) Men jeg må dertil også sige at jeg er selvstændig og derfor ikke får betalt barsel af en arbejdsgiver. Det er derfor muligt at du skal/kan bruge det som bevis hos din arbejdsgiver. Jeg selv fik blot et papir med dato på forventet fødsel og underskrift af min barnmorska. Dette var bevis nok for kommunen som jeg får barsel fra :) Smil, Winnie
millis Besvaret February 13, 2008 Rapporter Besvaret February 13, 2008 jer er næsten 100 % sikker på at det papir skal afleveres til din arbejds plads... så de kan gå ud fra den seddel om hvornår du har beregnet termin, og derefter kan beregne hvornår du skal gå på barsel.. det var det jeg gjorde... jeg kan så ikke huske om de afleverede det til kommunen da de fleste steder har ret til refusion af din løn, eller om du selv skal sende det til kommunen også... endvidere er der jo så de skide papirer man skal udfylde og sende til arbejdsgiver når man så går på barsel.. du får et nyt stykke papir, når du har født, som så skal afleveres til både din arbejdsgiver og vidst nok også kommunen så du kan få dine børne penge... men måske der er forskel på arbejdspladse,... som winnie skrev så er hun jo selvstændig og derfor ikke skulle bruge papiret til noget...
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu