Martin_M Skrevet April 8, 2008 Rapporter Skrevet April 8, 2008 Jeg er interesseret i at vide om en dk vvs'er må lave gulvarme i SE. Jeg har andetsteds på foraet læst at el ikk må udføres af dk elektrikker da dette ikke ville overholde SE krav. Gør dette sig også gældende for vvs? Vil lige være sikker inden jeg bestiller en dk vvs'er. Har opdaget at det er eb del billigere at benytte dk vvs... På forhånd tak for input.
PSAUSA Besvaret April 9, 2008 Rapporter Besvaret April 9, 2008 El, er jeg ret sikker på a det må udføres af alle og en hver bare a de overholder stærkstrømsbekengørelsen afsnit 6 !!!! (skal lige sige a det afsnit er omkring 500 sider, og er det "sammen" i hele Europa) ;) Det svenske elmarked er liberalt, så du skal ikke have en autorition, for at udføre elarbejde! Der har været en kæmpe kamp i dk for a det ikke skal blive lige som her i SV! så kan under ingen omstendigheder forstille mig a der skulle være noget galt i det en dansk VVS´er laver og heller ikke her i SV!
Martin_M Besvaret April 9, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret April 9, 2008 Tak for svar. Mht. el - hvis alle kan lave det, hvordan sikres jeg så at det er i orden det der bliver lavet? Skal have lagt jord i nogle stik i kælderen da vi ligger gulvvarme + klinker, og derfor skal der stik jordes. Har skrevet med elsäkerhedsvärket, og har den vej fået bekræftet dette: Om linoleummattan (som anses som isolerande) byts ut mot kakel så anses golvet bli elektriskt ledande och då ska uttagen vara skyddsjordade. Även jordfelsbrytare krävs. Ändring från isolerande linoleumgolv till ledande kakelgolv anses vara en omfattande ändring av anläggningen så kraven i ELSÄK-FS 2004:1 gäller. Mener ikke jeg selv er i stand til at lave ovenstående, og er ikke en gang sikker på hvad en jordfelsbrytare er. Så der skal nok en elektrikker herud og lave det...
PSAUSA Besvaret April 9, 2008 Rapporter Besvaret April 9, 2008 Tak for svar. Mht. el - hvis alle kan lave det, hvordan sikres jeg så at det er i orden det der bliver lavet? Skal have lagt jord i nogle stik i kælderen da vi ligger gulvvarme + klinker, og derfor skal der stik jordes. Har skrevet med elsäkerhedsvärket, og har den vej fået bekræftet dette: Om linoleummattan (som anses som isolerande) byts ut mot kakel så anses golvet bli elektriskt ledande och då ska uttagen vara skyddsjordade. Även jordfelsbrytare krävs. Ändring från isolerande linoleumgolv till ledande kakelgolv anses vara en omfattande ändring av anläggningen så kraven i ELSÄK-FS 2004:1 gäller. Mener ikke jeg selv er i stand til at lave ovenstående, og er ikke en gang sikker på hvad en jordfelsbrytare er. Så der skal nok en elektrikker herud og lave det... Det gør du ved at overholde det fældes regulativ der er i eruopa!!! (I DK hedder den Stærkstrønsbekentgørelsen afsnit 6)
Martin_M Besvaret April 9, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret April 9, 2008 ok. går ud fra at en svensk elektrikker overholder dette regulativ også selv om elmarkedet er liberalt... Kan sku ikk selv lave det :(
Joel Besvaret April 10, 2008 Rapporter Besvaret April 10, 2008 Det är bara elektriker som har SVENSK behörighet som får utföra nyinstalationer och ändringar av befintliga instalationer i Sverige, när det gäller el. Kraven har länge varit högre på säkerheten i Sverige än i Danmark, men idag så är kraven på nyinstalationer i Danmark i princip på samma nivå som de svenska. Nu framgår det inte riktigt om det är ett elektriskt eller ett vattenburet värmegolv du ska lägga in. Men angående VVS så är kraven på behörighet inte de samma som för el. Där får du göra det själv eller anlita en dansk VVS bara de håller sig till svenska lagar och regler. Tänk på att om det händer en olycka med VVS-instalationen och det inte håller sig till svenska lagar och regler så kan försäkringsbolaget neka dig ersättning. Det måste vara fackmannamässigt utfört helt enkelt. PS. För gasinstalationer gäller likanande regler som för el. DS. Mvh. Joel
Martin_M Besvaret April 10, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret April 10, 2008 Hej Joel, tak for svar. Det er vattenburen gulvvärme.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu