Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa... Jeg har været så uheldig at få en parkerings skade i København. Skaden blev anmeldt til min forsikrings selskab, Länsforsakringer som bad mig om at køre bilen til Besiktnings Kontrol hos Politiet. For-kofangeren skal åbenbart skiftes så vidt jeg kan regne ud, men ifølge svensk lov bliver ens selvrisiko dækket hvis skaden er sket af en "ukendt" gerningsmand og bilen har holdt stille. Det skulle meget gerne blive dækket af det der svare til FDM i Sverige (Kan ikke huske navnet på dem) men forsikrings repræsentanten sagde at det ikke gælder hvis skaden er sket i Kbh. !? Kan man få FDM i Danmark til at dække selvrisikoen, og har forsikrings repræsentant taget mig ved næsen, eller er loven rigtigt nok således anrettet ? Hvad skal jeg gøre i dette tilfælde, hvis nogen har været udsat for en lign. sag! Skaden skete mens Bilen holdt parkeret en aften, jeg så skaden dagen efter om morgenen, det skete desværre i København fordi jeg faldt i søvn hos forældrene efter en rimelig tung aftens mad portion :sick:

Besvaret
.... men ifølge svensk lov bliver ens selvrisiko dækket hvis skaden er sket af en "ukendt" gerningsmand og bilen har holdt stille.
Ahhhhhh, derfor. Jeg har lige været ude for at nogle havde forsøgt at sparke et af mine sidespejle af (sikker for at stjæle det), og der var beskeden også at der ikke var nogen selvrisiko. Det undrede jeg mig naturligvis over hvorfor, men klagede ikke ;-)
Besvaret
Ahhhhhh' date=' derfor. Jeg har lige været ude for at nogle havde forsøgt at sparke et af mine sidespejle af (sikker for at stjæle det), og der var beskeden også at der ikke var nogen selvrisiko. Det undrede jeg mig naturligvis over hvorfor, men klagede ikke ;-)[/quote'] Jep, men spørgsmålet er så bare om det kan passe at hvis nøjagtigt det samme sker i Kbh så dækker Sveriges FDM "agtige" instans ikke ? Jeg har en Selvrisiko på 5.000 sek så det bliver en dyre affære :sad: Caleb
Besvaret
men ifølge svensk lov bliver ens selvrisiko dækket hvis skaden er sket af en "ukendt" gerningsmand og bilen har holdt stille.
Ah what? Da jeg fik en parkeringsskade (bule i bilen), kunne jeg knapt få min forsikring (Trygg-hansa)til at däkke, fordi der ikke havde väret nogle vidner, og måtte selv betale med min forhöjede selvrisiko, fordi jeg er så heldig at have vognskadegaranti:sick: Men det er måske forskel på svensk lov i de forskellige forsikringsselskaber:rolleye:
Besvaret
Ah what? Da jeg fik en parkeringsskade (bule i bilen)' date=' kunne jeg knapt få min forsikring (Trygg-hansa)til at däkke, fordi der ikke havde väret nogle vidner, og måtte selv betale med min forhöjede selvrisiko, fordi jeg er så heldig at have vognskadegaranti:sick: Men det er måske forskel på svensk lov i de forskellige forsikringsselskaber:rolleye:[/quote'] Jep i dette sammenhæng er det MEGET VIGTIGT at man har et vidne, hvis ikke så kommer man udfor det du blev udsat for kan jeg nu se. Da jeg ringede ind til selskabet så var det første de spurgte om, hvorvidt jeg havde en vidne på at bilen var ikke skadet da den blev parkeret, og om vidnet også var der om morgenen da jeg skulle hente bilen efter skaden var sket. Og det havde jeg heldigvis.
Besvaret

Jeg var ude for præcis det samme og fik forklaret reglerne af sagsbehandleren hos Länsförsäkringar. Det hedder sig i SE at hvis du får en p-skade og vedkommende som har lavet den er stukket af, dækker trafikförsäkringsforeningen denne og du belastes ikke med betaling af selvrisiko osv. Det er der en fælles pulje blandt alle selskaberne som tager sig af. MEN... det gælder KUN hvis skaden er sket inden for Sverige grænser. Sker den udenfor er det din vagnskadegaranti som skal dække den og så skal der betales selvrisiko desværre :(

Besvaret
Jeg var ude for præcis det samme og fik forklaret reglerne af sagsbehandleren hos Länsförsäkringar. Det hedder sig i SE at hvis du får en p-skade og vedkommende som har lavet den er stukket af, dækker trafikförsäkringsforeningen denne og du belastes ikke med betaling af selvrisiko osv. Det er der en fælles pulje blandt alle selskaberne som tager sig af. MEN... det gælder KUN hvis skaden er sket inden for Sverige grænser. Sker den udenfor er det din vagnskadegaranti som skal dække den og så skal der betales selvrisiko desværre :(
Det er der så ikke ret meget at gøre ved, man må bide i det dur æble og betale de 5 jern i sek det koster at få dækket "Selvrisikoen" :sad: Takker,,
Besvaret
Hvad... Har lige som SanneJ oplevet noget andet. Har også fået en parkeringsskade, og denne blev anmeldt, besigtiget og fixet - mod at jeg betalte selvrisiko... Havde endda et vidne der var med og skrev under hos besikningen... Så jeg fatter hat af det har... Er det ikke ens for alle :rolleye: Skaden blev dækket af min vagnskade forsikring gennem Audi - og altså ikke trafikforsäkringen! Er lidt interesseret i at høre mere, og finde ud af om der er noget at gøre. Betalte trods alt 2000 svenske.
Besvaret
Her står der jo også at der er en selvrisiko... i 2007 på 2015 sek. det var det jeg betalte. Eller er der noget jeg misser?
Hvis du har et vidne og skaden er en parkerings skade, hvor "gerningsmanden" ikke er kendt, så har du ret til at få dækket din selvrisiko af trafikförsäkringsforeningen, det er altså ikke din forsikrings selskab der dækker selvrisikoen men trafikförsäkringsforeningen. Prøv eventuelt at kontakte dem og høre. Husk det skal du gøre inden 3 år som forskrevet længere nede... Man bliver sgu klogere på tingene af at skrive herinde, det startede med jeg søgte information i denne tråd :D "Förlust av rätten till ersättning (Preskription) Om skadan inte anmäls till oss eller ditt försäkringsbolag inom tre år - från det att du fick kännedom om din skada (i regel på skadedagen) - riskerar du att din rätt till ersättning helt eller delvis går förlorad (preskriberas). " Parkerings skade: http://www.tff.se/templates/Page.aspx?id=192
Besvaret
Her står der jo også at der er en selvrisiko... i 2007 på 2015 sek. det var det jeg betalte. Eller er der noget jeg misser?
Så skal du da väre glad for at du ikke havde vagnskadegaranti på din bil, for så har du forhöjet selvrisiko:rolleye: Jeg måtte betale 4000,- i selvrisiko -er stadig bitter:sick:
  • 1 month later...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...