Jump to content

fremleje sin bostadsrätt

Recommended Posts

Guest Pablo
Skrevet

Hej alle Jeg vil meget gerne vide hvilke regler der gælder når man vil fremleje sin lejlighed ud. Jeg har prøvet at kigge i de såkaldte "stadgar" men kunne ikke umiddelbart finde noget omkring det. Jeg købte min lejlighed i okt 2007, og må desværre flytte tilbage til dk i en periode.Jeg har fundet en som gerne vil fremleje den. Jeg havde overvejet at sælge lejligheden men det er ikke en god ide mente min bankrådgiver fordi boligpriserne har fået stort dyk i mit område. Så hvis der en kloghoved der ved noget omkring udlejning må i endelig skrive:th2: På forhånd tak P.S min forening hedder HSB Fosiedal hvis det skulle hjælpe:)

Besvaret

Der er rigtig mange. Må du fremleje for foreningen ? Du kan ikke tage mere end du selv giver pr. måned til foreningen (dvs uden dine afdrag på banklånet) eller det vil sige du kommer til at betale det tilbage hvis lejer går til det svenske lejernes LO eller hyresnævnet. Dette beløb er iøvrigt skattepligtigt. Hvis du lejer ud mere end 2 år er lejeren berettiget til at blive boende selv om du sælger eller selv vil flytte tilbage. her lidt om emnet fra et relocation firma http://www.newcomers.se/hyra/?bostadsmarknaden_lagenhet Hyresnivå? Ni får helt enkelt sätta hyran själva och ta reda på vad som kan vara rimligt. Hyresnämnden kan ge besked om lämpliga nivåer. Det kan vara bra att veta standarden på kök och badrum ofta är det som avgör bostadens standard och bedömning. Tänk på att allmännyttan är hyresledande och att din andrahandshyra ska reflektera den nivån, alldeles oavsett vilka kostnader du har på din bostadsrätt. En vanlig missuppfattning är att man får lägga på 10% på sina egna kostnader för amorteringar och räntekostnader, det stämmer tyvärr inte. Lagen tar inte hänsyn till den ekonomiska verkligheten för de som gjort en investering i sitt boende. Vad säger hyreslagen? Hyreslagen är väldigt ensidigt skriven för att skydda hyresgästen, det innebär att det är väldigt viktigt för er att få en bra hyresgäst. Det finns också en rad paragrafer i hyreslagen som är tvingande så det är ingen idé att förhandla bort, exempelvis att försöka korta ner uppsägningstiden, det kan hyresgästen ändå strunta i om det inte fungerar för honom. Även om en del företag är villiga att betala kvarttalshyra så kan man som hyresgäst säga nej till det eftersom lagen ger honom rätt till det. Vad innebär besittningsrätten? Besittningsrätten träder först i kraft efter två års uthyrning och behöver inte regleras dessförinnan. Efter så lång tid brukar man känna sin hyresgäst och vet om uthyrningen fungerar och då kan man ta ställning om man vid det tillfället vill förlänga hyresrelationen eller om det är dags att byta hyresgäst. Vill man förlänga kontraktet bör man skriva ett nytt kontrakt (alltså inte använda tills vidare klausulen i standardkontraktet) och samtidigt fylla i ett "Avstående till Besittnings"- formulär samt skicka det till Hyresnämnden för deras godkännande. Hur söker jag tillstånd för uthyrning? Tala med din styrelseordförande eller hyresvärd redan innan du har funnit en hyresgäst. Kontrollera hur lång tid det tar att få ett formellt tillstånd. Vissa föreningar fattar beslut under ett månatligt möte, för att inte förlora en hyresgäst eller uthyrningstid. Detta kan medföra ökade kostnader för dig, så förbered så mycket du kan så det går fortare.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...