Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej Jeg har set at man på de fleste tank stationer kan købe skiltet "ÖVNINSKÖR". Jeg har selv svensk kørekort som jeg har haft 1 år (4 år dansk kørekort), vil det så sige at jeg kan lære konen og køre bil på en tom parkeringsplads o.s.v? Eller er det ulovligt?

Besvaret
Ved godt at alt står der inde men min svenske forståelse er ikke ret stor
Ni får inte börja övningsköra förrän eleven har beviljats körkortstillstånd och du har godkänts som handledare av länsstyrelsen. Du ska alltid ha med handledarbeviset när ni övningskör När du övningskör måste du ha en grönvit skylt med texten ÖVNINGSKÖR som ska vara väl synlig bakifrån. Vid övningskörning med motorcykel kan skylten fästas på dräkten. Svaret er så nej.... helt ärligt spänd lige hjelmen....;) Du må ikke begynde at köre övningskörsel för eleven har fået tilladelse til at tage körekort og du selv er godkendt som vejleder/underviser. Et svensk körekort giver ikke automatisk ret til at köre med andre... Du kan söge om tilladelse til konen og digselv hos länstyrelsen. Vid all privat övningskörning krävs att körningen sker under uppsikt av en person som länsstyrelsen har godkänt som handledare. Det är handledaren som är ansvarig och anses som förare vid övningskörningen. För att godkännas som handledare ska du (enligt körkortslagen 1998:488):
  • ha fyllt 24 år
  • ha ett giltigt körkort utfärdat av en EES-stat för det fordon som övningskörningen avser och ha haft det under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren
  • ha gått en introduktionsutbildning tillsammans med din eller dina elever (om övningskörningen gäller personbil, behörighet B).

Skal dette også oversättes eller tror du det går:)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...