Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg overvejer at købe en bil hos en forhandler som kan hjælpe med finansieringen, men har ingen tidl. erfaring med den slags ting. På santandars hjemmeside kan jeg fx. beregne, at hvis jeg skal låne 80,000 kr, så skal jeg indbetale 16,000 (sv.t. 20%) i starten, og derefter 1226 kr/36 måneder. Den aktuelle rente er 8,24%, men den effektive rente er 10,15%. Restvårde er 40%. Hvad kommer jeg til at betale i renter efter de 36 måneder, sådan ca.? Har ikke rigtigt en fornemmelse af det. Er det 1000 kr? 5000 kr? 10,000 kr? eller mere? Ps. Og hvad med de forhandlere der tilbyder rentefri lån? Er det en god ide? På forhånd tak for svar.

Besvaret
Jeg overvejer at købe en bil hos en forhandler som kan hjælpe med finansieringen, men har ingen tidl. erfaring med den slags ting. På santandars hjemmeside kan jeg fx. beregne, at hvis jeg skal låne 80,000 kr, så skal jeg indbetale 16,000 (sv.t. 20%) i starten, og derefter 1226 kr/36 måneder. Den aktuelle rente er 8,24%, men den effektive rente er 10,15%. Restvårde er 40%. Hvad kommer jeg til at betale i renter efter de 36 måneder, sådan ca.? Har ikke rigtigt en fornemmelse af det. Er det 1000 kr? 5000 kr? 10,000 kr? eller mere? Ps. Og hvad med de forhandlere der tilbyder rentefri lån? Er det en god ide? På forhånd tak for svar.
Hvis du vælger et lån med 40% restværdi, så står du med en gæld på - ja, 40% efter 36 mdr. - i dette tilfælde 32.000 kr. Dette beløb skal enten erlægges kontant ved lånets udløb, eller lånet skal forlænges. Hvad du så skal betale i rente, vil så afhænge af lånevilkårene på det tidspunkt. Rentefri lån er ikke "gratis" fordi de er rentefri. Omkostningerne vil blot blive pakket ind i noget andet - som reget "adviseringsgebyr", "oprettelsesgebyr" eller noget andet. Disse omkostninger er ikke fradragsberettiget (som renter er), så den reelle forskel på et rentefrit lån og et "normalt" lån er sjældent særligt stort. Men det KAN normalt betale sig - men det afhænger helt af lånevilkårene.
Besvaret

Har du undersøgt lånemarkedet ? - santanders er på ingen måde billig. Ikanobank, Swedbanks billån er også billigere. Jeg er dog ikke helt sikker på om Swedbank kræver lønkonto eller at man blir kunde hos dem, men ser ikke sådan ud umiddelbart. Jeg er selv ved at undersøge lånemarkedet pt - og min egen bank kan ikke tilbyde mig noget attraktivt, så gider jeg heller ikke give dem renteindtægten sq.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...