Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej Vil väre meget taknemmelig for al hjälp jeg kan få med dette store problem. Er netop blevet präsenteret for en STOR regning fra Told og Skat mht börnepenge for 1 barn i DK, jeg har ikke hört fra ToS i denne forbindelse tidligere, aldrig blevet präsenteret for et beslut om börnepenge eller lignende. Jeg skriver så til dem og anförer dette samt at min betalningsevne er yderst ringe idet jeg har svensk invalidepensionpension. Jeg er svensk statsborger. Det eneste svar jeg får tilbage er, at man sender det til inddrivelse gennem de svenske myndigheder..dvs kronofogden antager jeg... Bör jeg ikke, i det mindste, få lov at se "Besluttet om börnepenge" ? Siden undrer jeg hvorfor man kan undlade at göre mig opmärksom på skylden i 15 år for så pludselig komme og "hugge til". Skal anföres at jeg på et tidspunkt blev oplyst om at jeg ikke skulle spekulere på det (af en advokat i Kalundborg) da man ikke var pligtig at betale börnepenge når man bare havde invalidepension. Söde rare I, er der nogen her som har noget hjälp, for nu er jeg godt nok "nede i möjet" ???

Besvaret

Åhh, det lyder ikke rart, og jeg ville sådan ønske jeg kunne hjælpe dig. Men du skriver om en advokat i Kalundborg. Kan du ikke få ham til at hjælpe dig med noget aktindsigt i Told og Skats beslutning. Jeg formoder, at det er fordi du skal betale børnepenge til et barn i Danmark at Told og Skat kommer med et krav, eller er det forkert opfattet? Desværre er Told og Skat rimeligt gode til at få det de mener de skal have, så der er vidst ikke andet at gøre end få fat i noget hjælp (advokat) eller lave en betalingsaftale.

Besvaret

Mette, ja, det er rigtig opfattet, han bor i DK. Advokaten har jeg ikke haft kontakt med siden. Ringede til personen i ToS som stod som underskrev det brev jeg har fået og hun ville da sende mig besluttet om börnepenge.."om det nu skulle behöves" var hendes kommentar. sup3ior, tak for oplysningerne om foräldelse af gäld. Jeg vil så klart betale hvad jeg skal men jeg synes et eller andet sted at man kunne havde henvendt sig til mig for 15 år siden, i stedet for at komme nu...og hvordan betaler man et så stort belöb på en indtägt på 9000 SEK om måneden ? Jeg er da helt nede lige nu..... Tak for at I tog jer tid til at svare.

Besvaret
Her er lidt om reglerne for forældelse af gæld, måske det kan hjælpe: http://www.familieadvokat.dk/Emner/647.html
Æv! "Krav på underholdsbidrag, dvs. ægtefællebidrag og børnebidrag, dog gælder den 20-årige forældelsesfrist, hvis det offentlige forskudsvist har udlagt børnebidrag." Hvis det kun var en "håndslags-aftale" vil SKAT ikke respektere den. Specielt ikke, hvis den danske forælder REELT havde ansøgt om børnebidraget alligevel og fik det udbetalt via det offentlige. Mig bekendt - er kun de forskellige form for børneTILSKUD obligatorisk udbetalt til de berettigede. Derimod børnebidrag skal man ansøge om, for at få det "lagt ud" af myndigheder. Derfor tror jeg desværre, at Trunte1 er muligvis blevet vildledt (mildest talt) af dit barns far, fordi det tyder på at han ansøgte om børnebidrag, mens hans advokat fortalte dig noget andet. Man må nok først og fremmest finde ud af, hvordan den svenske lovgivning er indrettet i disse forhold. Jeg kan ikke forestille mig andet, end at det er de svenske regler som må gælde i første omgang (forældelsesregler, frister, beløbsstørrelser, eksistensminimum osv.). Det er den information Trunte - du skal skaffe dig først. Du har afgjort brug for en kvalificeret juridisk rådgivning. Ikke for at sno sig, men for at opnå en rimelig ordning - hvis det bekræftes, at der er lovhjemmel for kravet. Specielt da man ikke kan klippe håret af en skaldet... hvilket, for pokker, også må gælde i Sverige.
  • 2 months later...
Besvaret

Dansk vil jeg mene - da en svensk advokat måske ikke kender nær så meget de danske regler... Men igen, der kan være nogle særlige forhold gældende hvis du bor i SE... Jeg tænker lige lidt over sagen og ser :)

• 2 weeks later...
Besvaret

jeg skrev et brev til landsskatteretten og de sendte den tilbage til Skat og bad dem besvare min henvendelse (jeg kunne ikke få noget svar nogen steder, ingen ville snakke med mig) så sendte de den til Kronofogden......efter 2 md lykkedes det mig at få fat på én person som nu har hjulpet mig (på skat i Tönder) og sagen er sat i bero hos kronofogden og Skat har sendt sagen til Själland statsamt (ringede i dag og meddelte mig dette) som nu skal göre etellerandet antager jeg. MEN jeg er da sur over at det stadig står hos kronofogden når man ikke engang ved hvad man laver derovre og jeg er megasur over at man ikke på Skat kan henvise til en person som har sagen og ikke engang efter at landsskatteretten har skrevet til dem og bedt dem besvare min henvendelse, er der i flere måneder ikke nogen som vil ha med sagen at göre. Samtidig forsätter jo Kronofogden sit arbejde...og truer med bål og brand ... Det kan man altså godt blive ked af...

Besvaret
jeg skrev et brev til landsskatteretten og de sendte den tilbage til Skat og bad dem besvare min henvendelse (jeg kunne ikke få noget svar nogen steder, ingen ville snakke med mig) så sendte de den til Kronofogden......efter 2 md lykkedes det mig at få fat på én person som nu har hjulpet mig (på skat i Tönder) og sagen er sat i bero hos kronofogden og Skat har sendt sagen til Själland statsamt (ringede i dag og meddelte mig dette) som nu skal göre etellerandet antager jeg. MEN jeg er da sur over at det stadig står hos kronofogden når man ikke engang ved hvad man laver derovre og jeg er megasur over at man ikke på Skat kan henvise til en person som har sagen og ikke engang efter at landsskatteretten har skrevet til dem og bedt dem besvare min henvendelse, er der i flere måneder ikke nogen som vil ha med sagen at göre. Samtidig forsätter jo Kronofogden sit arbejde...og truer med bål og brand ... Det kan man altså godt blive ked af...
Det offentlige på en typisk dag :sick: Havde det været min virksomhed havde den slags inkompetence resulteret i en fyring...
Besvaret
Det offentlige på en typisk dag :sick: Havde det været min virksomhed havde den slags inkompetence resulteret i en fyring...
Den offentlige administration er desværre fyldt med masser af inkompentente personer, man bliver chokeret hvergang man har nået med dem at gøre. Sidste år da jeg skulle forlænge mit pas, stod der på samme tid, 3 personner og kiggede på den et siders formular:scared: jeg mener, hvor svært kan det være:sick:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...