Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

jeg har en limträsbjälke som ser sådan ud det jeg gerne vil vide er : hvis pkt. C flyttes 14mm nedad vil pkt. A så også flytte sig 14mm mod pkt. D, hvis pkt. B er fast?? nej vel det ville det vel kun hvis den var lige lang som höj? nogen der kan fortälle mig hvor langt pkt. A vil flytte sig mog pkt. D?? eQ443928.jpg

Besvaret

kun at B er fast hvilket jeg troede allerede var ret tydeligt .. men ändrede det for at undgå misforståelser og dumme svar som "a flytter sig ikke mod d men også 14mm ned" men hvis B er fast kan A da aldrig flytte sig 175mm mod D

Besvaret

Som jeg læser opgaven er der tale om en rotation af bjælken omkring punktet B, der sænker punktet C med den lodrette distance 14mm. Da alle punkterne vil følge hver sin cirkel rundt om B, kan vinklen bjælken roteres findes ved x = asin(14/5000) = 0,16 grader Det gir os så at det vandrette stykke som A flytter sig ift sin nuværende position er sin(0,16)*14 = 1,12mm Hvis man lige tegner rotationen kan man se at der fremkommer nogen ens-vinklede trekanter, hvilket gør vi bare kan udregne distancen som forholdene mellem siderne. Løs følgende ligning for X og du får samme resultat (x/400) = (14/5000) --> x = 400*(14/5000) = 1,12 Der er naturligvis det forbehold for udregningerne at jeg har misforstået opgaven :-D

Besvaret

det lyder mere rigtigt end 175mm ihvertfald :) ja altså bB ligger fast ovenpå en väg C ligger på en stötte som der skal skäres 14mm af så undersiden af limträsbjälken kommer i vatter.. så B forbliver hvor den er .. men 1.12mm lyder ret sandsyndligt tak :)

Som jeg læser opgaven er der tale om en rotation af bjælken omkring punktet B, der sænker punktet C med den lodrette distance 14mm. Da alle punkterne vil følge hver sin cirkel rundt om B, kan vinklen bjælken roteres findes ved x = asin(14/5000) = 0,16 grader Det gir os så at det vandrette stykke som A flytter sig ift sin nuværende position er sin(0,16)*14 = 1,12mm Hvis man lige tegner rotationen kan man se at der fremkommer nogen ens-vinklede trekanter, hvilket gør vi bare kan udregne distancen som forholdene mellem siderne. Løs følgende ligning for X og du får samme resultat (x/400) = (14/5000) --> x = 400*(14/5000) = 1,12 Der er naturligvis det forbehold for udregningerne at jeg har misforstået opgaven :-D

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...