Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Se, nu spørger jeg noknaivt,men det får jeg så nok at vide. Min clk 500 fra 2002 (skidedejlig kørejern) har efter service fået den ide at sige "reducer oliestand" når den har kørt en snes km - lidt friskt. Nu kan man jo ikke umiddelbart checke oliestand mekanisk, så jeg har tappet ½liter af. Så siger den oliestand ok, men lidt frisk kørsel en snes km, får igen lampen til at lyse. Værkstedet indrømmer at de vist ikke helt ved hvormeget olie de fyldte på, men hvorfor kan dytten ikke blive enig om der er olie nok eller formeget. Jeg månok helre indrømme at den ikke brokker sog hvis jeg holder mig indenforhastighedgrænserne, men det er da sjovt at køre lidt stærkt i Merceren, ikk? Er der nogen der ved noget eller har en teori - altså ikke noget med MB i Malmø. På forhånd tak Thage:new:

Besvaret

De burde da vide, altså hvor meget olie de har kommet på - de har jo skrevet regning på det ? hehe. Har ikke selv oplevet det problem, da jeg selv kørte mercedes - men prøv hedin bil i HBG, der har jeg foretaget alle mine service og reps af min gamle mercer. Yderst serviceminded folk deroppe syns jeg, og flinke. Og alt virker, når bilen kommer retur deroppe fra hehe.

Besvaret

De har ganske enkelt fyldt for meget olie på. Hvis de har tappet den via bundproppen i stedet for suget den tør via tuben bagerst i motorrummet, så får de af en eller anden grund ikke al olien af Mercedes motorerne. Hvis de derefter har påfyldt den maximale oliemængde, vil der være for meget olie i motoren og du får en melding om at reducerer olieniveauet i info-displayet. Efter du har tappet en halv liter af, er olieniveauet under max - når den er kold. Men olien udvider sig kraftigt når den bliver varm. Derfor kommer fejlmeddelelsen igen når den får lov til at arbejde. Hvis ikke du får lavet service autoriseret, så bed dem om maximalt at påfylde olie til midt i registeret (de kan aflæse olieniveauet i milimeter på testeren). Og hvis den beder om 1 liter olie når den er kold, så giv den en halv. Der sker intet ved at kører med en halv liter mindre på end den maximale oliestand - til gengæld risikerer du, at krumtappen får pisket luft i olien med skader på ventiler mv. til følge, hvis der er for meget olie på når den får noget at leve af.

Besvaret

Se det var jo gode og forstandige råd. Jeg faldt for fristelsen og lod Vianor ordne olieskiftet - via bundprop han havde ikke suget til studsen bagpå. Løsningen er nok at tappe en halv l mere. Forresten minMercer fortæller ikke om den reelle oliestand, siger blot ok når kold og reduce når godt varm. Er der noget jeg endnu ikke har fået læst i den 10 cm tykke instruktionsbog? Men mange tak for begge svar, de hjalp. Hilsener Thage

Besvaret
Se det var jo gode og forstandige råd. Jeg faldt for fristelsen og lod Vianor ordne olieskiftet - via bundprop han havde ikke suget til studsen bagpå. Løsningen er nok at tappe en halv l mere. Forresten minMercer fortæller ikke om den reelle oliestand, siger blot ok når kold og reduce når godt varm. Er der noget jeg endnu ikke har fået læst i den 10 cm tykke instruktionsbog? Men mange tak for begge svar, de hjalp. Hilsener Thage
I informationsdisplayet kan du selv teste olieniveauet og du vil få meldingerne: Reduce Oil level Oli level ok Ad 0,5 liter oil Ad 1,0 liter oil etc. Derudover vil den selv informerer dig under kørslen hvis; - Olieniveauet er væsentligt over max, via info displayet, som bliver rødt med teksten "Reduce oil level" - Olieniveauet er ved at være lavt, via info displayet, med teksten "Add xx liter oil when next refuling". På en tester kan du (værkstedet) se olieniveauet i mm. Systemet opgiver selv hvilket niveau oliestanden skal være inden for, så det er simpelt at påfylde olien så niveau et nogenlunde midt i.
Besvaret
Tap alt olien af og på med noget nyt efter foreskrifterne, så er du safe! Lad MB gøre det som en reklamation.
Ja, jeg ville bestemt ikke selv rode med det - når det var udfærdiget på et aut. værksted med tilhørende garanti. Roder du selv med det, kan du være sikker på de påråber sig - at det skam var i orden, da de lavede det - og du selv må have lavet en fejl, ved aftapningen. Hvor absurt det end måtte lyde.
Besvaret

Tak for gode råd til alle der var så venlige at hjælpeen stakkels dansker der er faldet for den almindelige indfrielse af en drøm om en bil når man flytter til Sverige. Jeg kan nu stille og rolig ordne mit problem og konstatere at det da er dejligt med svenske bilpriser, detmodvirker let alt det andet der er besværlig i Sverige ( min kone er ikke enig. Tak alle sammen Hilsener Thage

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...