Jimmy Juhl Skrevet May 24, 2009 Rapporter Skrevet May 24, 2009 Hej Min kæreste og jeg har besluttet os for at flytte til Sverige, og er naturligvis begyndt at finde ud af hvordan det hele hænger sammen. Vi bor nu i min kærestes andelslejlighed, som vi regner med at kunne sælge med god fortjeneste. Jeg har så både fået at vide og selv læst på nettet, at man skal være klar over, at hvis man sælger efter man har købt bolig i Sverige, bliver man beskattet at fortjenesten, på den solgte bolig. Har vi forstået det rigtigt??? Syntes det lyder lidt langt ude at, vi skal betale skat til Sverige, for en solgt bolig i DK. Er det rigtigt at det er 2/3 af fortjenesten, som man skal betale 30% af??? Er der nogen der kan fortælle mig, om jeg kan købe bolig i Sverige alene, og min kæreste så sælger lejligheden efterfølgende..... uden at vi bliver beskattet??? Det er jo ret mange penge. Penge som vi klart kan bruge til andet, end at betale i skat :) Er der andre der har været i samme situation, som kan/vil give os råd, om hvad man kan gøre??? Vi har snakket om at sælge, flytte nogle mdr ind i en lejet lejlighed, og så ellers få fundet drømme huset. Måske ville det være en god ide at have fundet huset inden og håbe at sælger, kan/vil vente med at få en underskrift :) Er der nogle regler for hvor længe efter et salg i dk, men kan blive krævet skat af fortjeneste, eller er det bare lige så snart man har solgt, så er man fri??? På forhånd tak Jimmy
sup3rior Besvaret May 25, 2009 Rapporter Besvaret May 25, 2009 Hej Min kæreste og jeg har besluttet os for at flytte til Sverige, og er naturligvis begyndt at finde ud af hvordan det hele hænger sammen. Vi bor nu i min kærestes andelslejlighed, som vi regner med at kunne sælge med god fortjeneste. Jeg har så både fået at vide og selv læst på nettet, at man skal være klar over, at hvis man sælger efter man har købt bolig i Sverige, bliver man beskattet at fortjenesten, på den solgte bolig. Har vi forstået det rigtigt??? Syntes det lyder lidt langt ude at, vi skal betale skat til Sverige, for en solgt bolig i DK. Er det rigtigt at det er 2/3 af fortjenesten, som man skal betale 30% af??? Er der nogen der kan fortælle mig, om jeg kan købe bolig i Sverige alene, og min kæreste så sælger lejligheden efterfølgende..... uden at vi bliver beskattet??? Det er jo ret mange penge. Penge som vi klart kan bruge til andet, end at betale i skat :) Er der andre der har været i samme situation, som kan/vil give os råd, om hvad man kan gøre??? Vi har snakket om at sælge, flytte nogle mdr ind i en lejet lejlighed, og så ellers få fundet drømme huset. Måske ville det være en god ide at have fundet huset inden og håbe at sælger, kan/vil vente med at få en underskrift :) Er der nogle regler for hvor længe efter et salg i dk, men kan blive krævet skat af fortjeneste, eller er det bare lige så snart man har solgt, så er man fri??? På forhånd tak Jimmy Du kan være ganske rolig vedr. beskatning og køb af bolig herovre... Du bliver kun beskattet hvis dateringen på salgskontrakten er en senere dato end den dato du skriver på din flytte-anmodning som flyttedato... At du endnu ikke er flyttet over forhindrer dig ikke i at købe en lejlighed, så du kan trygt købe en, sælge din egen - og når du har underskrift, så flytte adresse herover :)
Jimmy Juhl Besvaret May 25, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret May 25, 2009 Du kan være ganske rolig vedr. beskatning og køb af bolig herovre... Du bliver kun beskattet hvis dateringen på salgskontrakten er en senere dato end den dato du skriver på din flytte-anmodning som flyttedato... At du endnu ikke er flyttet over forhindrer dig ikke i at købe en lejlighed, så du kan trygt købe en, sælge din egen - og når du har underskrift, så flytte adresse herover :) Forstår jeg ret. Vi kan sagtens købe hus i sverige før vi sælger lejlighed i danmark, uden at bliver beskattet af fortjenesten, så længe vi ikke har flyttet adressen til sverige inden salget?? Er det så helt ifl loven eller en måde at omgå den på?? det lyder meget plausabelt, men det ville jo være påstand mod påstand, om hvorvidt vi har boet i sverige før adr ændring eller ej.
sup3rior Besvaret May 26, 2009 Rapporter Besvaret May 26, 2009 Forstår jeg ret. Vi kan sagtens købe hus i sverige før vi sælger lejlighed i danmark, uden at bliver beskattet af fortjenesten, så længe vi ikke har flyttet adressen til sverige inden salget?? Er det så helt ifl loven eller en måde at omgå den på?? det lyder meget plausabelt, men det ville jo være påstand mod påstand, om hvorvidt vi har boet i sverige før adr ændring eller ej. Det er korrekt forstået. Det er først i det sekund I officielt bor i SE I skal betale vinstskatt som det hedder... Og det er ikke en omgåelse af nogen regler, men helt efter bogen... Og de har sku ikke ressourcer til at kontrollere jeres reelle indflytningsdato hvis I rent fysisk rykker lidt før I afleverer ansøgningen...
Jimmy Juhl Besvaret May 27, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret May 27, 2009 Det er korrekt forstået. Det er først i det sekund I officielt bor i SE I skal betale vinstskatt som det hedder... Og det er ikke en omgåelse af nogen regler, men helt efter bogen... Og de har sku ikke ressourcer til at kontrollere jeres reelle indflytningsdato hvis I rent fysisk rykker lidt før I afleverer ansøgningen... Tak for svaret. Det ville sgu være ærgerligt hvis man skulle af med en masse penge, som kunne have brugt på noget meget vigtigere.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu