Tomcat Skrevet July 7, 2009 Rapporter Skrevet July 7, 2009 Der er noget jeg aldrig helt har forstået. Hvorfor koster det så forfærdeligt mange penge at chiptune en bil? Softwaren/parametrene ligger klar for den enkelte bil/motor og det er ikke alle der bruger en time på at personligøre trimningen præcist til den bil man nu måtte have. Summa sumarum er 7-10000 SEK sku meget for et par software ændringer og en halv til en hel times arbejde. Eller er jeg bare helt forkert afbalanceret?
michael k Besvaret July 7, 2009 Rapporter Besvaret July 7, 2009 Der er noget jeg aldrig helt har forstået. Hvorfor koster det så forfærdeligt mange penge at chiptune en bil? Softwaren/parametrene ligger klar for den enkelte bil/motor og det er ikke alle der bruger en time på at personligøre trimningen præcist til den bil man nu måtte have. Summa sumarum er 7-10000 SEK sku meget for et par software ændringer og en halv til en hel times arbejde. Eller er jeg bare helt forkert afbalanceret? öhm hvor er det det koster så meget ? de fleste chiptuninger koster mellem 2-4000kr ... medmindre du körer til noget kleeman elle rlign.. selv BTR boxen med software koster ikke engang 10000 og den kan jo bruges på mange mange biler og med forskellig software som ikke er voldsomt dyr når du har boxen..
Rikke Rost Besvaret July 7, 2009 Rapporter Besvaret July 7, 2009 Og du tror ikke der ligger mange tusinde timers arbejde bag en fil??? og den udvikles til stadighed. Så nej....Det er absolut rimeligt. Hvorfor koster en dygtig IT mand 1500-2000 kr i timen??? Nok fordi han kan noget lidt udover det sædvanlige....
Tomcat Besvaret July 7, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret July 7, 2009 1500 - 2000 i timen er vel også helt ok, det har jeg jo aldrig brokket mig over ;) Men 5000 til 10000 i timen - software synes jeg er overdrevet. Desuden er det jo typisk mekanikere med computersnilde der udfører tuningen. Så når de sidder og roder med noget mekanisk tager de mellem 695 og 1000 SEK i timen og når de sidder med bærbaren i hånden tager de det 5 dobbelte. Jeg kan ikke rigtigt få det til at hænge sammen. Jeg ved godt det koster en alderhelvedes mange penge at udvikle et trim til en bil. Men meningen med sådan et trim er jo at man kan duplikere arbejdet så man kan tjene penge på det. Det samme gælder jo for udviklingen af en bil. Jeg betaler jo f.eks ikke 2 milliarder for en bil selv om f.eks volvo har brugt det på udviklingen af den.
michael k Besvaret July 7, 2009 Rapporter Besvaret July 7, 2009 Og du tror ikke der ligger mange tusinde timers arbejde bag en fil??? og den udvikles til stadighed. Så nej....Det er absolut rimeligt. Hvorfor koster en dygtig IT mand 1500-2000 kr i timen??? Nok fordi han kan noget lidt udover det sædvanlige.... jamen medmindre det er direkte racerbiler som din og diverse kleeman tuninger osv så koster det da ikke i närheden af 10000 ??
Tomcat Besvaret July 7, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret July 7, 2009 Hej Michael Jeg ser ikke boxtuning som alternativ personligt. Jeg taler kun om chiptuning fra nogle af de lidt kendtere producenter, bsr, polestar mm, og der er prisen fra de 5 - 10000.
michael k Besvaret July 7, 2009 Rapporter Besvaret July 7, 2009 Hej Michael Jeg ser ikke boxtuning som alternativ personligt. Jeg taler kun om chiptuning fra nogle af de lidt kendtere producenter, bsr, polestar mm. öh jeg snakker netop om BSR skrev fejl.. og mener ikke en box du sätter i der snyder systemet men deres OBD programmeringsbox edit: den hedder vidst ppc eller sådan noget men hvad er det for en bil?
Tomcat Besvaret July 7, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret July 7, 2009 Inden i svarer mit indlæg. Husk på at det ikke er at brokke indlæg men blot nogle tanker om hvorfor det er så dyrt. Så kom gerne med nogle ideer og evt pris scenarier. At softwaretune en bil med en velafprøvet tuningsprofil er groft sagt det samme som at opdatere motorstyringssoftwaren (som kan gøres for mellem 1000 - 2000), så hvorfor koster det mere at få en motorstyring med 20% mere effekt? \Tom
Tomcat Besvaret July 7, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret July 7, 2009 Hej Michael K Det drejer sig om en Volvo S40 2.0D 2008 Egenligt ville jeg gerne tune den og give en god solid hyre til tuneren. Men jeg synes godt nok man kan få et antal mekaniker timer for 5 - 10000 kr. \Tom
michael k Besvaret July 7, 2009 Rapporter Besvaret July 7, 2009 Hej Michael K Det drejer sig om en Volvo S40 2.0D 2008 Egenligt ville jeg gerne tune den og give en god solid hyre til tuneren. Men jeg synes godt nok man kan få et antal mekaniker timer for 5 - 10000 kr. \Tom der er vidst ikke turbo i den ? isåfald får du jo ikke så meget igen ud af en chip .. men TM Chiptunings chip gir 24 heste og 55nm extra og de koster ikke alverden .. jeg har givet omkring 2500sek for de chipninger jeg har fået lavet hos ham thomas der ejer det ..
Tomcat Besvaret July 7, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret July 7, 2009 Hej Michael Jo, der er skam turbo i :) Det er en moderne Commonrail Turbo diesel motor der sidder i, så det er ikke en af de gamle trætte dieseler. BSR har den også på sin liste over modeller man kan købe trim til. Med 340nm er den faktisk ret så kvik, men jeg vil jo gerne have den endnu kvikkere :)
Tomcat Besvaret July 7, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret July 7, 2009 En pris model som jeg egenligt synes er OK er at man betaler ud fra hvor meget moment og effekt (i procent) man får ud af det. På den måde har man nogle variable priser alt efter hvor tilsigtet det er at trimme den. Altså jo mere nytteværdig jo dyrre trim.
michael k Besvaret July 7, 2009 Rapporter Besvaret July 7, 2009 En pris model som jeg egenligt synes er OK er at man betaler ud fra hvor meget moment og effekt (i procent) man får ud af det. På den måde har man nogle variable priser alt efter hvor tilsigtet det er at trimme den. Altså jo mere nytteværdig jo dyrre trim. som sagt ring til TM .. de ved hvad de gör .. og har yderst fornuftige priser .. dieselbiler er sväre at trimme udover chip.. man kan sätte större dyser i og större turbo men de fleste dieselmotorer i den störrelse kan pumpen ikke fölge med op over 170-190hk .. og skal man först ombygge pumpe så er det mange penge .. jeg har selv bygget en bmw 525tds om jeg fik den op på 340 heste men det kosted også 70000 nästen .. kostede 20000 at få bygget pumpen om bare .. og så var det endda en gammel 324td pumpe fra 86 der blev bygget om da den originale ikke kan bygges så meget om .. alt i alt diesel er let at få lidt xtra heste ud af med en chip men yderligere trim er svinedyrt hvis det altså skal gi lidt effekt
Rikke Rost Besvaret July 7, 2009 Rapporter Besvaret July 7, 2009 Der er jo Landberg og Rittersport i .dk, men jeg ved ikke hvor meget Volvo de gør sig i...
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu