Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hvad er forklaringen på at en benzin er hurtiger end en diesel, Var ude og prøve lidt med en Opel astra GTC 1.6 180hk, kontra min ellers dejlige Octavia Rs TDI med 170hk og hans opel var markant hurtigere. Hvori ligger forskellen imellem benz og diesel?? Spørgsmålet er forbeholdt alle klogeåger herinde:love2:

Besvaret

Jeg vil gætte på momentkurven har meget at sige - hvor diesel trækker fra bunden af og "dør" ekstrem hurtig. Med benzin kommer momentet meget længere oppe i omdrejningerne oppe, og man kan få en kraftigere acceleration i længere tid. Og så er det også noget med brændpunktet for diesel og benzin - explosionen i motoren mv. Vægt og den slags har også noget at sige på de 2 biler du sammenligner - speederrespons og en hel masse andet. Tror en benzin og diesel bil - der er identisk i alt undtagen motor - med samme HK også, vil ligge noget nær på den samme acc. tid. -0-100, med benzinen nogle 10. dele hurtigere.-

Besvaret

Astra GTC 180 HK 0-100 8,20 topfart 223 Octavia RS 170 TDI 0-100 8,30 topfart 226 Ved ikke om det er markant hurtigere :D Men lyd, momentkurve osv kan også hjælpe til med følelsen af mere fart....

Besvaret

Octavia RS TDI er 225 kilo tungere... Det er en del... Kilo pr HK Astra: 1260 / 180 = 7 kilo pr HK Octavia: 1485/170 = 8,7 kilo pr HK 10 hk mindre samt 225 kilo mere betyder en del :)

Besvaret

En bils evne til at accelerere afhænger ene og alene* af transmission output torque + final drive ratio. For at slippe for at gentage mig selv vil jeg blot henvise til et par indlæg, jeg skrev i en tråd på vwvortex.com for nogle måneder siden: http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=4520252&postid=60209577#60206987 http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=4520252&postid=60209577#60210937 *hvis vi antager et optimalt grep i underlaget, og hvis vi i øvrigt ser bort fra manden bag rattet og mindre ting som f.eks. 'clutch delay valves' og 'turbo lag' (som i øvrigt endelig ikke må forveksles med 'boost threshold', hvilket 9 ud af 10 desværre gør) tilføjelse: glemte at nævne ordet 'vægt', men det siger sig selv, at en lettere vægt giver en fordel, og man må endelig ikke glemme at skelne mellem affjedret og uaffjedret vægt...

Besvaret
De tråde er alt for nørdet, men du har sikkert ret. :D Dog vil jeg mene at vægt og hk også har en afgørende betydning :rolleyes:
Klart. Det er et ok tal at bruge som udgangspunkt for en sammenligning, men fortæller langt fra hele historien. Ikke mindst fordi avg. hp er væsentligt mere interessant end den peak hp, som bilproducenterne altid praler ned. Det samme gælder for det moment, motoren leverer: Gennemsnitsmomentet er væsentligt mere interessant end peak.
Besvaret
Klart. Det er et ok tal at bruge som udgangspunkt for en sammenligning' date=' men fortæller langt fra hele historien. Ikke mindst fordi avg. hp er væsentligt mere interessant end den peak hp, som bilproducenterne altid praler ned. Det samme gælder for det moment, motoren leverer: Gennemsnitsmomentet er væsentligt mere interessant end peak.[/quote'] ja det lyder jo egentlig meget fornuftigt.....det lader sgu til at være et forum hvor folk ved hvad de snakker om..... Noget andet end når nationen diskutere biler på EB :D

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...