Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

Prøv at tage en snak med Dannemare herinde fra, han har et flot eksemplar med diverse tun på :-) Men min indtryk er at den er bygget solidt, og kører godt :-) Dog sidder man lidt højt i den syns jeg - ikke som en bimmer f.eks. Men man sidder også højt i en impreza sti, man vænner sig til det syns jeg.

Besvaret
Jeg har tidligere kørt Ford Sierra Cosworth RS - en fantastisk bil, som kostede det hvide ud af øjnene at holde kørende. Det gik helt galt, da den fik et stage 2 tuningskit med over 300 hk. Er det den samme ballade med Ford Focus RS -> dyr og ustabil i drift ? www.bytbil.com/bilar/ford/focus/dvbzbdag/A8QBUDIAAYti8OgBwmCQwAA_!
Der kører i dag flere tusinde tunede RS'ere rundt, og der findes mig bekendt blot 2 (offentligt kende) tilfælde, hvor tunede RS'ere har lidt overlast, men alt peger på, at det var tunerens (Jam-Sport) egen skyld og mangel på erfaring med ECU'en i RS'en. Jam-Sport er nu af flere kunder (og andre tunere) under stærk mistanke for at fjerne flere af de indbyggede sikkerheds-parametre i ECU'en, og dertil booster de tilsyneladende også gerne deres kunders biler med helt op til omkring 2 bar (std. RS ladetryk er 1.4) for at nå de ønskede resultater. ECU'en i RS'en er EKSTREMT kompleks (og intelligent) og kun de allerdygtigste i verden har 100% styr på den. Autotech Motorsport i Trollhättan er (formentligt) verdens dygtigste til at tune den, og de fleste RS'ere rundt omkring i Europa samt Australien kører i dag med remaps fra Autotech (oftest rebranded som 'JWR' maps - f.eks. JWR100 for +100 heste). Jeg har selv kørt med et JWR100 remap siden november 2010. Dvs. ungefär 400 hk Kittet består - foruden selve remap'et - af intercooler, luftfilterboks, komplet udstødning og indsprøjtningsdyser. Koster cirka DKK 23.000 + montering. Inden jeg opgraderede til JWR100, kørte jeg med JWR40 i nogle måneder. Det er blot et simpelt remap til omkring DKK 5.000 (inkl. håndsæt, hvor dit originale Ford-map downloades til, så du altid kan hoppe tilbage, om du vil - nogle bruger det ved servicetid, videresalg, m.v.). De fleste Autotech remaps har et ladetryk på 1.55. Også Jasons (indehaver af JW Racing, UK) egen RS kører med 1.55 bar, og den leverer 460 hk på standardindmad i motoren. Samtidig er omdrejningsbegrænseren hævet til 7.500 rpm. Turbo'en er imidlertid en "hybrid" (standard housing men med større blade, mener jeg), idet standard-turbo'en mister pusten ved omkring 430 hk. Alt i alt er der altså ikke til dato noget, der tyder på, at man skal være bekymret. :)
Besvaret
Alt i alt er der altså ikke til dato noget' date=' der tyder på, at man skal være bekymret. :)[/quote'] Nu fik tråden en drejning mod tuning, hvilket ikke var tilsigtet - jeg ska ik ha nogen bil tunet. Mit spørgsmål gik mere på Focus RS i standardudgaven, hvor Cossien jo ikke var for stabil heller...
Besvaret
Nu fik tråden en drejning mod tuning, hvilket ikke var tilsigtet - jeg ska ik ha nogen bil tunet. Mit spørgsmål gik mere på Focus RS i standardudgaven, hvor Cossien jo ikke var for stabil heller...
Well, den er IMO 100% bullet-proof i standardform. Motoren er grundlæggende den velkendte Volvo I5'er, som har været flittigt brugt gennem mange år. Dertil er den naturligvis forstærket ganske meget, og jeg har ikke hørt om et eneste nævneværdigt problem til dato. Det samme gælder for resten af bilen. Den er overordnet problemfri, men dog ikke helt uden enkelte små irritationsmomenter som f.eks. den hvinende lyd, man svagt kan høre ved omkring 2000 rpm. Lyden kommer fra recirkulationsventilen. Jeg har allerede købt en opgraderet unit fra Forge (pga. et behov ved 400+ hk), men har ikke haft tid til at montere den endnu. Et par andre ting, som man bør være opmærksom, hvis man oplever tab af ladetryk. 1) Sound symposer. Kan lække boost, hvis gummiet går i stykker. Er sket for mindst en halv snes stykker i UK til dato. Se link: http://bbs.rsownersclub.co.uk/showthread.php?t=357159 2) Boost control solenoid. Kan fejle. Er ligeledes sket for mindst en halvsnes stykker (blandt de tidligst producerede modeller). Se link: http://j-w-racing.co.uk/product.php/7775/2925/boost_control_solenoid_focus_rs_mk2
Besvaret
Well, den er IMO 100% bullet-proof i standardform. Motoren er grundlæggende den velkendte Volvo I5'er, som har været flittigt brugt gennem mange år. Dertil er den naturligvis forstærket ganske meget, og jeg har ikke hørt om et eneste nævneværdigt problem til dato. Det samme gælder for resten af bilen. Den er overordnet problemfri, men dog ikke helt uden enkelte små irritationsmomenter som f.eks. den hvinende lyd, man svagt kan høre ved omkring 2000 rpm. Lyden kommer fra recirkulationsventilen. Jeg har allerede købt en opgraderet unit fra Forge (pga. et behov ved 400+ hk), men har ikke haft tid til at montere den endnu. Et par andre ting, som man bør være opmærksom, hvis man oplever tab af ladetryk. 1) Sound symposer. Kan lække boost, hvis gummiet går i stykker. Er sket for mindst en halv snes stykker i UK til dato. Se link: http://bbs.rsownersclub.co.uk/showthread.php?t=357159 2) Boost control solenoid. Kan fejle. Er ligeledes sket for mindst en halvsnes stykker (blandt de tidligst producerede modeller). Se link: http://j-w-racing.co.uk/product.php/7775/2925/boost_control_solenoid_focus_rs_mk2
Det lyder jo godt - at Ford er kommet efter det. I Cossie-dagene var der meget cult over bilerne, men det ser man ikke "helt" på samme måde med Focus RS? Focus RS tiltaler mig, fordi den virker mere rå og kompromisløs end f.eks. Audi RS, men jeg ka jo ta fejl - en test må afgøre dette...
Besvaret

Tag dem på bane....Focus RS og TTRS. Og så bare en 4. gears acc. fra 1000omdr og derudad....så er jeg sikker på du vælger noget andet. For at sætte det lidt på spidsen....en TTRS 5cyl laver 340hk std. med 1,2bar hvor Focus RS laver 305hk med 1,4bar. Efter flowoptimering lavede min 360hk med 1,05 bar i tryk... Den lille TTRS løber fra en 997GT3RS mk2 efter lidt modifikationer. Focus RS ser fed ud og har rå udstråling...men så stopper det også dér. :) Og så gider jeg ikke uddybe det mere for så ender vi bare i mudderkastning og religion...gider jeg ikke. :)

Besvaret
Focus RS ser fed ud og har rå udstråling...
Indrømmet også den ubetinget største årsag til, at jeg slog til og købte en. :)
men så stopper det også dér. :)
Jeg klarer mig gudskelov helt fint med 400 hk lige p.t., og så er lyden fra den helt fænomenal. :D
Besvaret
I Cossie-dagene var der meget cult over bilerne' date=' men det ser man ikke "helt" på samme måde med Focus RS?[/quote'] Nope, slet ikke samme "kult" over den blandt FastFord-fanatikerne. De gamle Cossie-drenge kan slet ikke snuppe den nye RS. "Det er jo en Volvo", som de siger. :)
Besvaret

Hmmm vi herhjemme har ellers læst/hørt at de ruster rigtig meget i tårnene + at turboen dør, da den ikke kan komme af med varmen... Ja, jeg ville aldrig købe sådan en - det er mange penge for lav kvalitet, ifht. hvad man ellers kan få i den klasse...

Besvaret
Hmmm vi herhjemme har ellers læst/hørt at de ruster rigtig meget i tårnene + at turboen dør' date=' da den ikke kan komme af med varmen... [/quote'] Det er vel noget, du har hørt/læst hos frisøren? :) Jeg formoder naturligvis, at du har nogle konkrete referencer, som du vil dele med os. Specielt mht. turboen. Jeg er meget aktiv på diverse UK RS mkII -fora, hvor der samlet set er flere tusinde RS-ejere og ikke en eneste af dem har rapporteret om døde turboer. Selv ikke alle os med 400+ heste har oplevet døende turbo'er.
Besvaret

Var det ikke Clarkson der kørte Focus RS og Rocco R, hvor han sagde at Forden måske havde flere HK på papiret, men at han klart ville vælge en Rocco R pga. køreegenskaber og at man ikke mærker forskellen i ydelsen? Uden at have kørt en RS selv, så synes jeg ihvertfald det siger en del om RS'eren hvis han har ret? Dels er Clarkson ikke specielt VAG orienteret og dels er en Rocco R altså ikke en racerbil. En ganske sjov GTI, men ikke en racerbil.

Besvaret
Var det ikke Clarkson der kørte Focus RS og Rocco R, hvor han sagde at Forden måske havde flere HK på papiret, men at han klart ville vælge en Rocco R pga. køreegenskaber og at man ikke mærker forskellen i ydelsen? Uden at have kørt en RS selv, så synes jeg ihvertfald det siger en del om RS'eren hvis han har ret? Dels er Clarkson ikke specielt VAG orienteret og dels er en Rocco R altså ikke en racerbil. En ganske sjov GTI, men ikke en racerbil.
Tror ikke, det har været Clarkson. Han var/er så forgabt i RS'en, at han tilmed købte en RS til sig selv, efter at de havde lavet en anmeldse af bilen i Top Gear. Men egentligt er det jo temmeligt ligegyldigt, hvad en anden person mener om en given bil (ikke mindst Clarkson, som kan være temmelig useriøs). Kør den selv. Kan du lide den, køb den. Kan du ikke lide den, gå videre til den næste.
Besvaret
Kør den selv. Kan du lide den' date=' køb den. Kan du ikke lide den, gå videre til den næste.[/quote'] Så simpelt kan det siges, vi har forskellige opfattelser af hvad der er fedt og hurra for det :)
Besvaret

Jeg vil få det svært hvis jeg skulle vælge mellem en scirocco R og en Ford focus RS - begge er super fede biler, med deres bud på en super GTI. Eneste der ville vælte stemmen direkte på vw'eren er at den fås med DSG :-) Omvendt så er lyden i RS'eren meget federe end i VW'en - men igen, den ene er til jakkesæt og slips - den anden er til hooliganen hehe Smag og behag det hele. Jeg selv venter lige og ser hvordan den nye mercedes A-klasse i`AMG trim kommer til at se ud og yde. Kommer til at passe meget godt med at scoobidoo skal skiftes ud starten af 2013 sæsonen.

Besvaret
Jeg vil få det svært hvis jeg skulle vælge mellem en scirocco R og en Ford focus RS - begge er super fede biler, med deres bud på en super GTI. Eneste der ville vælte stemmen direkte på vw'eren er at den fås med DSG :-) Omvendt så er lyden i RS'eren meget federe end i VW'en - men igen, den ene er til jakkesæt og slips - den anden er til hooliganen hehe Smag og behag det hele.
Det åbenbare vedr. Focus RS er udseendet - og dét tricker mig. Sku jeg over i en VAG, ville Cupra R være interessant...
Besvaret
Jeg kan godt følge dig....jeg ville gerne ha' TTRS var lige så kæk at se på....Desværre er Audi bare ikke så højtråbende på designfronten.
Desuden er Cupra R meget stiv i karrossen, hvorfor den gør sig godt på bane og lignende situationer - jeg har haft FR. Cupra R koster 272.900 SEK plus xenon, media-anlæg med navi samt el-soltag = 299.900 !!
Besvaret

Har en kammerat som fik ny motor isat på fabriksgarantien (ca. et halvt år efter han købte bilen). Motoren stod simpelt hen af. Hvad der præcist skete ved jeg ikke, men jeg kan finde ud af det såfremt der er behov.

Besvaret
Har en kammerat som fik ny motor isat på fabriksgarantien (ca. et halvt år efter han købte bilen). Motoren stod simpelt hen af. Hvad der præcist skete ved jeg ikke' date=' men jeg kan finde ud af det såfremt der er behov.[/quote'] Interessant. Du må meget gerne undersøge, hvad der helt præcis skulle have været årsag til problemet. Og du er 100% sikker på, at det var en Focus RS (den "nye", ikke den gamle fra før 2008) og ikke en Focus ST (som der har været flere tilfælde af motorrelaterede problemer med - vist mest splittede liners/sleeves og Ford bytter altid bare hele motoren, selv om det er at skyde gråspurve med kanoner)? Var han bilens første ejer?
Besvaret

Hey Dannemare (og andre i tråden). Det er mig, der har den, af splint, omtalte RS med ombyttet motor. Det er en 2010 RS. Dog var det efter godt 1 år, og ikke ½, men hvem tæller? :). Den havde kørt 39xxx km, og en søndag formiddag kørte jeg til DK. Da jeg kørte af motorvejen, og stoppede for rødt lys i første kryds, vibrerede bilen kraftigt i tomgang. Ryggen på passagersædet flyttede sig ca 7 cm frem og tilbage. Så jeg kørte ind til siden, og slukkede motoren. OBS. Der var ingen fejlindikationer i form af tændte lamper. Tilfældigt kommer en kammerat kørende over krydset, og stopper. Vi kigger lidt i motorrummet, om der skulle være synlige tegn på lækager, eller andre spændende ting. Jeg starter bilen igen uden problemer eller andre mislyde. Samme scenarie med vibrationer, som synes at blive mindre ved let gas. Da der jo ikke er indikationer fra bilen på fejl, beslutter vi at trille lidt, og "teste" om der er andre symptomer. Bilen virker en anelse sløvere end normalt, men ikke nævneværdigt. Stadig fuldt ladetryk, ingen røg fra udstødningen, men kun vibrationen som fejl. Anywho, så triller jeg hjemad stille og roligt, og ved almindelig kørsel er der ikke nogen pronblemer at mærke. Heller ikke øget vibrationer. Mandag morgen beslutter jeg mig for at rekvirere ford assistans til at transportere bilen til ford i Malmö, da der stadig er kraftige vibrationer i tomgang. Efter 2½ uge går de igang med bilen. I samråd med ford SE, piller de bundkaret af, og tager nogen billeder. [ATTACH]4222[/ATTACH][ATTACH]4223[/ATTACH] Det er cylinder 1. Iflg forhandleren, forsøger Ford at tørre problemet over på, at bilen har kørt 3000 km over det første serviceinterval, men det får de malet til jorden, og ford beslutter at ombytte motoren. Det tager så yderligere 3½ uge. I servicebogen har de skrevet "fabrikationsfejl". De nævnte på et tidspunkt i forløbet, at "foringen i cylinderen" var ødelagt, hvilket var årsagen til vibrationerne. Og det er det nærmeste jeg har kunnet komme en forklaring. Indrømmet, har bilen fået lov til at arbejde (det er vel derfor man køber sådan en bil?). Den har dog aldrig fået kniven fra kold start. Personligt hælder jeg ikke til overtro, men jeg har en bekræftet mistanke om, at der er lidt uheld i parret "Forcus RS og mig". Da jeg skulle hente min første RS i Östersund, nåede jeg kun 388 km, før et blackout sendte mig en tur i autoværnet. Det resulterede i en totaltskadet RS, og en temmelig ulykkelig ejer. Men forsikringen fandt en ny i Mora som jeg og kærsten (klog af skade valgte jeg at have en backup driver med) og jeg hentede. Men da vi, efter en overnatning i Karlstad, nåede Göteborg, havde en eller anden venlig sjæl efterladt et jernbånd (formodentlig fra en palle), på motorvejen. Det kørte vi over, og fik fjernet lidt maling på undersiden af det ene sideskørte. Heldigvis ikke synligt medmindre man er under bilen, men der er noget uheld med RS og mig. Alligevel har jeg stadig ikke skilt mig af med den. Og jeg gik fra en MB SLK 55 til Focus RS, og har ikke fortrudt det. Jeg er rigtig godt tilfreds med bilen, og dens performance, men servicen fra Ford (både i DK og SE) er ikke eksisterende. Så det er historien om en ualmindelig dårlig service oplevelse af Hedbergs bil i Malmö. Vi har endnu en RS i husstanden. Den er 2 md ældre, har ikke kørt så langt endnu, og kører fint. Mvh. Ricky

Besvaret

Hej Ricky Super interessant historie. Tak for alle detaljerne omkring forløbet.

I servicebogen har de skrevet "fabrikationsfejl". De nævnte på et tidspunkt i forløbet, at "foringen i cylinderen" var ødelagt, hvilket var årsagen til vibrationerne. Og det er det nærmeste jeg har kunnet komme en forklaring.
Hmmm, det lyder umiddelbart som en splittet liner/sleeve. Som jeg beskrev i mit forrige indlæg, inden du postede dit indlæg: ".... Focus ST, som der har været flere tilfælde af motorrelaterede problemer med - vist mest splittede liners/sleeves og Ford bytter altid bare hele motoren, selv om det er at skyde gråspurve med kanoner". Yderst interessant hvis det virkeligt var tilfældet med din RS, idet det i så fald er første tilfælde, jeg hører om. Jeg går ud fra, at jeg godt må dele din oplevelse med alle RS-nørderne inde på focusrsoc.com? Den vil vække en del opsigt. Har du evt. også mulighed for (blot via en PM) at sende mig bilens registreringsnummer, for så vil jeg lige slå bilens produktionsnummer op (jeg har adgang til den info via en RS-entusiast i Tyskland, som arbejder hos Ford). Det vil være særdeles interessant for mig/os at vide, hvornår bilen er produceret, så jeg over tid måske kan etablere et mønster, hvis der skulle dukke yderligere tilfælde op hen ad vejen. Lige en sidste ting, mens jeg husker at spørge.... havde du tilfældigvis lige haft bilen til service hos Ford kort tid inden uheldet? Kunne de ev.t have fyldt for lidt olie på den? Eller måske misbrugt bilen i frokostpausen? Jeg spørger kun, fordi en ejer i UK sidste vinter havde sin RS til service, at her havde værkstedet voldtaget hans RS på en stenkold motor. Noget som han kun opdagede, fordi en af sælgerne hos forhandleren kender ham og fortalte ham om det. Han klagede selvfølgelig, men på værkstedet ville man ikke vedkende sig noget. Jeg kender ikke bilens videre historie, da han solgte den nogle måneder senere.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...