Jump to content
thsk

Barsel som nytilflyttet udlænding

Recommended Posts

Hvordan er regleren når jeg som dansker flytter til Sverige med vores datter som er 6 mdr? Jeg vil stadigvæk arbejde i Danmark, men er min udenlandske kone beretiget til barselspenge fra det svenske? Hun er ikke medlem i A-kasse og hun har heller ikke et job i Danmark. Jeg kan forstå at man som ledig kun har ret til 15-timers kommunal børnepasning, men hvordan kombinerer man det med sprogskolen (for min komne) som jo har undervisning hver dag? Jeg tror ikke min arbejdsgiver vil acceptere at jeg tager fri/barsel hveranden dag.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke om dette er til hjælp: Barsel/Föräldreledig Man følger de barselsregler om orlov og barselsdagpenge, som findes i det land, som man får sin indkomst fra. Hvis begge forældre får indkomst - løn el. SU - i Danmark, så gælder altså de danske regler om barsel for begge forældre. For at være berettiget til svensk föräldreledighet og barselsdagpenge (föräldrepenning) - Försäkringskassan, kræves det, at man er tilknyttet Sverige gennem arbejde, A-kasse eller studiestøtte (Studiestöd). I Sverige er föräldreledighet anderledes sammensat end barselsorloven er i Danmark. Som udgangspunkt er den længere end i Danmark, og man råder og fordeler dagene mere frit som forældre, end man gør i Danmark. Eksempelvis kan man tage 2 dage barsel om ugen og arbejde de resterende 3. Den enkelte forælder er tilknyttet det lands orlovsregler, som han eller hun modtager ydelser eller optjener løn fra. Er begge forældre berettiget til orlovsydelser fra Danmark, så skal en hvis del af orloven benyttes af manden, og det samme gælder hvis begge er tilknyttet i Sverige, men her er det en større andel, der tilfalder manden end i Danmark. Fundet her: http://www.malmorelocation.dk/familie.html

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...