Jump to content
Cat og Mar

Skal man også betale når man føder i SE?

Recommended Posts

Hej! Lige et nyt spørgsmål... Da jeg var til lægen her i weekenden, skulle jeg betale 300kr :sad: Det er man jo ikke ligefrem vant til i DK! Nu er spørgsmålet så... Skal jeg nu også til at betale hver gang jeg skal til jordmoder eller bliver indkaldt i forbindelse med graviditeten??? Og hvad med når jeg skal føde her i SE??? Skal jeg også betale for fødslen? :confused: Venlig hilsen Catrine.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

...

Husk, at gemme betalte regninger, hospital, læge når der er betalt 900 kr. kan i få frikort. Max. betaling om året er 900 kr. Der er også en grænse ved medicin, men jeg kender ikke beløbsgrænsen.
Hvor skal man gå hen med de regninger? Når man så har brugt de 900 kr. hvor længe holder frikortet så? Hilsen Mar og Cat.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Gränsen med medicin er lettere at håndtere, da i bare får et kort til Apoteket og så tjekker de det selv under forudsötning af at i viser kortet eller opgiver personnummer hver gang. Men gränsen er vist 950 kr og igen 1800 kroner, men jeg kan ikke huske det helt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Hvor går man hen med regningerne. Du beder om et gult kort hvor de skriver belöbet op hver gang du er til läge. Når du så når 900 kroner så udsteder den läge du er ved, et frikort til 1 år frem i tiden. Du skal der kunne vise den gule seddel hvor hver läge/sygehus har påskrevet prisen fra gang til gang. Hvís du ikke har fået dette gule kort endnu så kan du bruge dine kviteringer fra tidligere til at få det påskrevet ved näste besög hos läge/sygehus. Ellers spörg näste gang du går til läge/sygehus.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Vi betalte omkring 700 sek for at ligge på hospitalet i 10 dage 2 personer da vi fødte lidt for tidligt. Ja vi var faktisk 3 personer den ene var bare ikke så stor :-) Mvh Leon
Puha det lyder dyrt;) En lille historie fra Gentofte sygehus hvor min niece blev født i maj. Hun blev født lørdag eftermiddag i pinsen hvor det var helligdag mandag. Servicen var fin for moderen og barnet, med min bror kunne ikke få noget at spise uden at forlade sygehuset. "De" blev indlagt tidligt lørdag morgen før solen var stået op og vidunderbarnet er født kl ca 15.. Det er sgu langt tid uden mad for en nybagt far og det sidste man har lyst til er da at forlade konen og babyen.. Grund: Han måtte ikke få mad fra sygehusets køkken da han ikke havde købt madkuponer i kiosken.. det ville han rigtig gerne, men den er lukket lørdag og søndag.. samt mandag grundet helligdag. Det er sgu da mærkeligt..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv født i Malmø. Det koster ca. 85 SEK pr døgn at være indlagt efter fødselen. Hvad læge angår ved jeg ikke. Jeg har kun været i kontakt med læge via min jordmoder på MVC og da betalte jeg ingenting. Jordmoderen kontaktede selv lægen hvis der var noget hun var i tvilv om. Ellers har jordemødre i Sverige meget større kompetence end i DK. Alt i alt følte jeg mig meget tryggere i Sverige under graviditet og fødsel end da jeg boede på Frederiksberg. Svenskerne er meget ansvarsbevidste og tingene er i orden.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Alt i alt følte jeg mig meget tryggere i Sverige under graviditet og fødsel end da jeg boede på Frederiksberg. Svenskerne er meget ansvarsbevidste og tingene er i orden.
Vi går og snakker om at få nr 2 og så kommer snakken jo også ind på, om jeg skal føde i DK eller SE. Jeg er ikke så god til svensk og frygter lidt misforståelser. Men vi bor 20 min fra færgen og hvis vi vælger DK skal vi helt til Hillerød (ca 30 min kørsel fra færge) Sidst fødte jeg ved kejsersnit, så der var jo helt ro på. Men erfaringer søges :o

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Svensk når man føder... Hej Vi fødte i Helsingborg for 7 måneder siden, 6 måneder efter vi flyttede til SE. Min kone var også lidt bange for sproget, da vi heller ikke er helt fantastiske til svensk ;-) Men der er ikke noget at være bange for, naturen har sin gang og de få ting man får besked på under fødslen er ikke til at misforstå. De 10 dage vi tilbragte deroppe var til ug med kryds og slange(vil ville nærmest ikke hjem igen). Tiden hos jordmoderen før fødslen var også perfekt, de har en jordmoder der tager sig af "udlændinge" og hun var nem at forstå. Vores sundhedsplejeske gør alt for os og når vi ringer med vores små problemer, laver hun altid lige plads til os samme dag selvom det sagtens kan vente. Men hvis der er noget i vil spørge om er i velkomne til at skrive på vores mail wogl@tiscali.dk. Mvh Leon

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Skriver nok, når det bliver aktuelt. Helst inden for nærmeste fremtid :laugh: Vil gerne høre, om hun går i svensk mødregruppe eller dansk og om hun overhovedet ikke gik til dansk læge. Men som sagt, så skriver jeg lige til jer, når tiden er.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Mine argumenter for at føde i DK: Det er gratis - i sverige koster det lidt eller meget afhængig af situationen. Du bliver ikke sendt hjem når du bor langt væk, hvis du er kommet for "tidligt". Så ingen problemer med at det tager 45 min ( 1 time for os da vi fødte på frederiksberg ) at nå frem. I kører bare i god tid. (hvis du når det hahahaha) Din familie og venner kan hurtigt komme og se vidunderet i alle de dage du ligger der, og skal ikke betale bro/færge for at komme på besøg. (for nogen er det dog en ulempe - hahahaha) Du forstår sproget hvis der opstår komplikationer, eller bare ikke gider snakke meget tydeligt midt i presseveerne for at jordemoderen forstår dig fordi hende der "tager sig af danskere" er på ferie den dag du vælger at føde. Personalet i DK er FULDT UD lige så kompentent som i S (mange af de svenske jordemødre er udlært i DK) Dit barn får dansk cpr-nr. hvilket du ikke får til det hvis du føder i S. Efterfølgende vil du opleve hvor rart det er. På de fleste sygehuse i DK kan faderen altså godt få lidt mad under selve fødslen. Ens andre børn kan afleveres hos familien så du ikke skal tænke på dem mens du føder (medmindre du selvfølgelig har så gode venner eller familie i S at de kan tage dit barn i de fx. 40 timer det kan tage at føde hvis det ikke går helt nemt) I det sekund du er hjemme og ringer til vårdcentralen får du en sundhedsplejerske tilknyttet - også når du har født i DK, som herefter tager over.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Skriver nok, når det bliver aktuelt. Helst inden for nærmeste fremtid :laugh: Vil gerne høre, om hun går i svensk mødregruppe eller dansk og om hun overhovedet ikke gik til dansk læge. Men som sagt, så skriver jeg lige til jer, når tiden er.
Hej Hun/vi gik til dansk læge/sygehus de første 20 uger, men vi var ikke helt tilfredse med det(hillerød), derfor blev det svensk i stedet. Hun/vi er i svensk forældregruppe, men vi var ikke så mange der fødte på det tidspunkt så den er lille, men den er rigtig nyttig og hvergang er der en sundhedsplejeske med en times tid til at besvare spørgsmål osv. Hun sørger også for udflugter til vuggestue, bibliotek mm. Der bliver også stillet et lokale tilrådighed. MVh Leon

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...