Jump to content
Missarhh

Kørekort i Sverige (inkl. "jeg har mistet mit kørekort - hvad nu?")

Recommended Posts

sikke noget møg Jeg er endnu en af de uheldige som lander i grå-zonen. I januar ramlede jeg ind i en fartfælde ved tunnelen som kostede mig et kørselsforbud (dumme mig!!). Jeg ringede derefter ind til Tårnby politi for at høre hvad jeg nu skulle gøre, da mit kørekort var dansk og min bopæl svensk. De fortalte mig at jeg blot skulle aflevere mit kørekort til dem og derefter tage den praktiske prøve i sverige, vupti! så skulle jeg igen stå med mit elskede kort. Godtroende sendte jeg mit kort ind og står nu med lort til langt over hovedet. Mine valgmuligheder er som følgende: - Flytte tilbage til DK, bo der 3måneder, modtage særlig køreundervisning og tage den kontrollerende køreprøve. Hvis jeg er heldig kan jeg måske have et kørekort i hænderne om et halvt år. - Jeg kan også vælge at starte forfra her i Sverige, men hov jeg har jo et kørselsforbud i et andet land, så den går jo ikke. Så nu står jeg på bag bund igen og er noget frustreret over min situation og udsigten til at miste mit arbejde i DK grundet det manglende kørekort. Sikke noget møg!!! Og til alle som kunne blive fristet til at fortælle mig hvor dumt det er at køre for hurtigt... pprrr, den er feset ind:flov: Held og lykke til alle jer andre som er i kørekorts-dilemma!!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens

Det er en OM'er...

Jeg er endnu en af de uheldige som lander i grå-zonen. I januar ramlede jeg ind i en fartfælde ved tunnelen som kostede mig et kørselsforbud (dumme mig!!). Jeg ringede derefter ind til Tårnby politi for at høre hvad jeg nu skulle gøre, da mit kørekort var dansk og min bopæl svensk. De fortalte mig at jeg blot skulle aflevere mit kørekort til dem og derefter tage den praktiske prøve i sverige, vupti! så skulle jeg igen stå med mit elskede kort. Godtroende sendte jeg mit kort ind og står nu med lort til langt over hovedet. Mine valgmuligheder er som følgende: - Flytte tilbage til DK, bo der 3måneder, modtage særlig køreundervisning og tage den kontrollerende køreprøve. Hvis jeg er heldig kan jeg måske have et kørekort i hænderne om et halvt år. - Jeg kan også vælge at starte forfra her i Sverige, men hov jeg har jo et kørselsforbud i et andet land, så den går jo ikke. Så nu står jeg på bag bund igen og er noget frustreret over min situation og udsigten til at miste mit arbejde i DK grundet det manglende kørekort. Sikke noget møg!!! Og til alle som kunne blive fristet til at fortælle mig hvor dumt det er at køre for hurtigt... pprrr, den er feset ind:flov: Held og lykke til alle jer andre som er i kørekorts-dilemma!!
Hvis du læser mine indlæg i denne tråd - indlæg som tager udgangspunkt i virkeligheden og ikke mine tanker - vil du kunne se, at du er blevet fejlbehandlet. Dét skal du straks anke over pr brev - anken skriver du til den politimyndighed, som har skrevet den fejlagtige fremgangsmåde du skitserer til dig. Hvis du ikke har et brev fra dem desangående, må du skrive til den adresse, hvorfra "dommen" kommer. Efterfølgende skal kørekortet returneres til dig, mens du kommer til at betale bøden. Følger de ikke ovenstående, må en advokat inddrages - din sag er lige til højrebenet...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

uh det er jeg bange for at det ikke gør. Nu har jeg læst det hele igennem og kan endnu ikke finde noget om udlandsk bopæl. Det skulle da så lige være denne: "§ 83. Bestemmelserne i denne bekendtgørelse finder tilsvarende anvendelse på indehavere af færøske, grønlandske og udenlandske kørekort, i det omfang kørekortet berettiger en kørekortindehaver med sædvanlig bopæl i Danmark til at føre køretøjer her." Hvilken politikreds har du talt med, om man må spørge. Jeg håber inderligt at du har ret.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Hvilken politikreds har du talt med, om man må spørge. Jeg håber inderligt at du har ret.
Når jeg sammenligner dit tilfælde med det aktuelle tilfælde, jeg har kendskab til, er de ens - forskellen ligger udelukkende i, at du desværre afleverede dit kørekort. I den sag jég kender til, afslog vedkommende ærbødigt pr brev at aflevere kørekortet, men betalte straks bøden. Efterfølgende gav politiet vedkommende ret i, at kørekortet ikke skulle afleveres, men at klippene stadig stod ved magt, hvis vedkommende flyttede tilbage til Danmark indenfor 3 år. Sagen var fra samme politikreds som i dit tilfælde. Skriv et venligt brev til den navngivne person, som sendte dig "dommen". Mail evt. den gratis retshjælp inden du forfatter brevet og få retshjælpen til at finde en paragraf eller de rette udtryk/formuleringer til dit brev. Hvis dit job virkeligt ér i fare, så inddrag nødvendigt en advokat med speciale i regler på det "trafikale" område - du har alt at vinde og intet at tabe. Vinder du sagen, skal jeg ha' 3 flasker fransk grand cru rødvin :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er endnu en af de uheldige som lander i grå-zonen. I januar ramlede jeg ind i en fartfælde ved tunnelen som kostede mig et kørselsforbud (dumme mig!!). Jeg ringede derefter ind til Tårnby politi for at høre hvad jeg nu skulle gøre, da mit kørekort var dansk og min bopæl svensk. De fortalte mig at jeg blot skulle aflevere mit kørekort til dem og derefter tage den praktiske prøve i sverige, vupti! så skulle jeg igen stå med mit elskede kort. Godtroende sendte jeg mit kort ind og står nu med lort til langt over hovedet. Mine valgmuligheder er som følgende: - Flytte tilbage til DK, bo der 3måneder, modtage særlig køreundervisning og tage den kontrollerende køreprøve. Hvis jeg er heldig kan jeg måske have et kørekort i hænderne om et halvt år. - Jeg kan også vælge at starte forfra her i Sverige, men hov jeg har jo et kørselsforbud i et andet land, så den går jo ikke. Så nu står jeg på bag bund igen og er noget frustreret over min situation og udsigten til at miste mit arbejde i DK grundet det manglende kørekort. Sikke noget møg!!! Og til alle som kunne blive fristet til at fortælle mig hvor dumt det er at køre for hurtigt... pprrr, den er feset ind:flov: Held og lykke til alle jer andre som er i kørekorts-dilemma!!
Min kæreste fik frataget kørekortet i sommers, da han præsterede at køre over 60% hurtigere end den tilladte hastighed. Politimanden sagde, at han bare skulle op til en kontrollerende køreprøve i Danmark inden 3 år og lod ham derefter køre videre med kørekortet i hånden. Problemet var bare, at han ikke måtte gå op til køreprøven i Danmark, når han var bosiddende i Sverige. Vi fik så løst problemet af omveje, men det virker desværre som om, at politiet ikke er helt inde i proceduren og reglerne. Rigtig meget held og lykke med det!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo mig som har startet tråden og jeg vil da lige komme med en opdatering på min sag. Jeg fik ganske rigtigt afslag på at tage køreprøven i Danmark, som flere andre havde gættet og fortalt mig. Dog er jeg glad for at jeg i det mindste prøvede at få dispensation. Det endte nemlig med at jeg skulle have været bosiddende i Sverige i mindst 6 måneder førend at jeg måtte tage kørekortet - og jeg havde kun boet her i et par måneder. Nu er jeg forhåbentlig snart ved vejs ende. Skal op til teoriprøve i Sverige på mandag - det har så også kun taget ét år at komme hertil :rolleyes:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Boet i Sverige i et halvt år Skal vi ikke mane den med at man skal have boet her et halvt år i jorden : Körkortslagar och regler Det finns enligt körkortslagen fyra krav som du måste uppfylla för att få ditt körkort. De fyra kraven: Du har körkortstillstånd. Du är permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst sex månader. -----------------------------------------------------------------------

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Skal vi ikke mane den med at man skal have boet her et halvt år i jorden : Körkortslagar och regler Det finns enligt körkortslagen fyra krav som du måste uppfylla för att få ditt körkort. De fyra kraven: Du har körkortstillstånd. Du är permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst sex månader. -----------------------------------------------------------------------
Sig det er løgn.. Øv, det var ellers hvad min køreskole fortalte mig første gang jeg var dernede i efteråret.. Der er ligeledes en anden køreskole som har fortalt det til en veninde.. Godt så!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens

Hva så?

... og en guldmedalje!!!!:D Der er sat en advokat på sagen, så nu kan jeg kun håbe på det bedste.
Hvordan går det med sagen?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
håber det er ok jeg kommer med et lille tillægsspørgsmål i din tråd ... når man har dansk kørekort kan man så gå op og bytte det direkte over til et svensk?
Jeg var igennem møllen så sent som igår. 1. Gå på skatteverket og få et personbevis beregnet til kørekort (forlangte de hos Länsstyrelsen) 2. Gå på Länsstyrelsen og udfyld det papir om byte af utlansk kørekort og aflever den sammen med dit kørekort (du modtager en kopi af dit kørekort med stempel som i ventetiden fungerer som kørekort) 3. Betal den regning du får fra Länsstyrelsen (600 kr SEK fra 2008 af :scared:) 4. Vent 5. Du modtager post forhåbentlig med kortet og skal betale et ekstra gebyr for udførelse af kortet på 140kr Jeg er selv kun nået til nr. 4 så går og venter på posten, de sagde der var ca 4 ugers ventetid (Er selvfølgelig ikke 100% sikker på punkt 5) Håber det hjælper dig ;) *EDIT* Jeg har så ikke lige set der var flere sider på denne tråd, du har allerede fået hjælp, beklager spam *EDIT* :new:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg var igennem møllen så sent som igår. 1. Gå på skatteverket og få et personbevis beregnet til kørekort (forlangte de hos Länsstyrelsen) 2. Gå på Länsstyrelsen og udfyld det papir om byte af utlansk kørekort og aflever den sammen med dit kørekort (du modtager en kopi af dit kørekort med stempel som i ventetiden fungerer som kørekort) 3. Betal den regning du får fra Länsstyrelsen (600 kr SEK fra 2008 af :scared:) 4. Vent 5. Du modtager post forhåbentlig med kortet og skal betale et ekstra gebyr for udførelse af kortet på 140kr Jeg er selv kun nået til nr. 4 så går og venter på posten, de sagde der var ca 4 ugers ventetid (Er selvfølgelig ikke 100% sikker på punkt 5)
Punkt 5 er at du modtager et brev med et girokort og et papir der skal underskrives samt påklistres et billede af dig og returneres. Først efter det får du dit kørekort.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Punkt 5 er at du modtager et brev med et girokort og et papir der skal underskrives samt påklistres et billede af dig og returneres. Først efter det får du dit kørekort.
Nemlig ja, der går ca. 1uge fra man har sendt brevet med billed og selvfølgelig betalt de 120:- til vv, så kan man afhente sit kørekort på 'post terminalen' (altså ikke ICA*) hvor mit danske pas var ok som legi. og ikke svensk pas/kørekort/sv.IDkort som der ellers står, men de er også søde herude på 'Landet' :) så alt i alt, blev det 720:- sek, et par opringninger, en fax med politi rapport fra NL, samt udfyldelse af div. dok. og ca. 4-5ugers vente tid. Når man kommer ind i stimen hvor man finder det svenske system nemt og ligetil, kan man kun undres over hvordan dælen skrankepaver fortsat kan forefindes i dk.. Mvh. Flemming

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det går slet ikke. Politiet har svaret at der ikke er noget at gøre fra deres side. Arbejdet er røget sig en tur. Venter på svar fra advokaten om hvad der nu skal ske. Øv bøv siger jeg bare. En lille advarelse til andre som skulle ende i sådan en situation: Aflever for guds skyld aldrig jeres kørekort, få det hellere byttet til et svensk i tide.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det går slet ikke. Politiet har svaret at der ikke er noget at gøre fra deres side. Arbejdet er røget sig en tur. Venter på svar fra advokaten om hvad der nu skal ske. Øv bøv siger jeg bare. En lille advarelse til andre som skulle ende i sådan en situation: Aflever for guds skyld aldrig jeres kørekort, få det hellere byttet til et svensk i tide.
Hov, sikke et tudekiks-indlæg. Det var et svar til mogens:rolleye:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Det går slet ikke. Politiet har svaret at der ikke er noget at gøre fra deres side. Arbejdet er røget sig en tur. Venter på svar fra advokaten om hvad der nu skal ske. Øv bøv siger jeg bare. En lille advarelse til andre som skulle ende i sådan en situation: Aflever for guds skyld aldrig jeres kørekort, få det hellere byttet til et svensk i tide. Hov, sikke et tudekiks-indlæg. Det var et svar til Mogens
Tak for din up-date !! Sgu grotesk at politiet uretmæssigt beholder dit kørekort - og at du tilsyneladende ikke kan gøre en pind ved deres fejl. Skandale IMO :rolleye:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

det lykkedes for os. Hej min kæreste startede på kørekort i DK i september, men i november flyttede vi til sverige, og så så vi den tråd her, og besluttede at vi ville prøve at lade som ingenting, da vi stadig havde vores lejlighed her i DK (pga ombygning af huset) hun sagde ikke noget, så intet problem i at komme op, hun dumpede desvære 2 gange, men fik sit midlertidige kørekort d.1feb og siden blev hendes rigtige kørekort tilsendt 1 uge efter. HELDIGVIS. så det kan lade sig gøre. :love2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej min kæreste startede på kørekort i DK i september' date=' men i november flyttede vi til sverige, og så så vi den tråd her, [b']og besluttede at vi ville prøve at lade som ingenting, da vi stadig havde vores lejlighed her i DK (pga ombygning af huset) hun sagde ikke noget, så intet problem i at komme op, hun dumpede desvære 2 gange, men fik sit midlertidige kørekort d.1feb og siden blev hendes rigtige kørekort tilsendt 1 uge efter. HELDIGVIS. så det kan lade sig gøre. :love2:
Så længe man har en dansk adresse er det (efter det politiet siger til mig) intet problem.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...