Jump to content
cbpwr

Barsel ??

Recommended Posts

Hejsa. Jeg arbejder i Dk og er netop igang med 14 dages barsel, som efter hvad jeg har fået at vide fra Arb.giver er det jeg kan få til fuld løn. Han nævnte også at man har ret til yderligere 14 dage senere i perioden. Er der nogle som er godt inde i reglerne. Han sagde noget om at man kunne få de 14 dage, efter moderes endt barsel. Nu har min kone ikke barsel, idet hun ikke arbejder. Kan man så i princippet tage 2x14 dage ? Et lille tillægsspørgsmål. Fortrækker i som har fået børn i Sverige at få børnpenge fra Sverige eller Danmark? Jeg har fået en blanket fra forsikringskassen, hvor jeg skal udfylde min konens indtægter, den er jo lige 0 - hun får heller ingen social-hjælp eller noget vi lever af min indtægt. Der står at ydelsen variere efter hendes indtægt men hvad nu når denne er 0. -Claus-

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Din barsel kommer helt an på hvilken overenskomst du har på din arbejdsplads . Snak med din tillidsmand han/hun skal være inde i de regler. Min bedre ½ del var hjemme i 8 måneder med den sidste 20 uger med fuld løn og den resterende del med barselsdagpenge. Du har som grundregl altid ret til 14 i forbindelse med fødslen. De andre 14 dagen må du vel placere som du vil hvis ikke din kone er på barsel. Den blanket I har fra forsikringskassen er jeg ret overbevist om er om föräldra penning (barsel) der er vist et minimusms beløb man kan få ud. Og så må I begge hygge Jer med vidundret og husk en barsel er til for at opvarte konen ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

tak for svarene. Tror vi er under "funktionær loven". Synes bare jeg kan huske får mange år siden de havde så travlt med at nu skulle man ha' mulighed for så og så mange ugers barsel også faderen. Det er også fint nok, man kan bare ikke leve af det. Da jeg talte med arbejdet, sagde man kunne få nogle extra uger, men det er så til halv løn? -cb-

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Igen - snak med din tillidsmand/kvinde/fagforening - I og med din kone ikke holder barsel har du jo i teorien retten til barslen .... Men så firkantet er det vist ikke .... :rolleyes: 1. gang jeg var på barsel var det under funktionær lovgivningen og der havde jeg 14 uger med fuld løn og 32 med barselsdagpenge - om det er anderledes når det er faren ved jeg ikke og der er sikker lavet om siden 2002 hvor jeg var på den. Vores erfaring er at man skal gå til den hos dem der burde vide hvordan det er med barsel - de fleste (inkl. os selv) troede at manden min bare havde 14 dages barsel - hvilket jo slet ikke var tilfældet kan hilse at der er flere i PostDK der har fået længere barsel ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Barselsregler Synes lige jeg ville bidrage med reglerne for barsel. Hvor meget der er betalt af arbejdsgiver og hvor er dagpenge afhænger af den overenskomst man har. Er der ingen overenskomst i en privat virksomhed er det some regel funktionær loven der er gældende. Den nye barselsordning betyder at alle virksomheder uanset overenskomst skal betale til barselsfonden og de får kun pengene retur hvis de udbetaler løn under barsel til deres medarbejdere. Der kan dog max refunderes for 26 uger pr barn hvilket betyder at det også i de fleste tilfælde er der arbejdsgiveren sætter grænsen. Du kan læse mere om barselorlovens opbygning og muligheder på: http://borger.dk/forside/familie-og-boern/boernefamilier/barselsorlov

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik 14dages barsel da babyen blev født og mulighed for 6uger når babyen er mellem 15 og 23 uger. Og her er det sammen med moderen, men ugerne går fra hendes barsel i sidste ende. Pengene er ikke det vilde, men 120.-kr i timen hvilke var fint nok for mig, for ikke at lave noget ;o) (arbejdsgiveren betaler ikke dette.) Den slutter 2.Januar og synes at det går aaalt for hurtigt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Mor arbejder ikke i DK Min bedre halvdel er nu blevet gravid. Inden jeg går for godt i gang i forhold til min arbejdsgiver osv. vil jeg lige høre: Min kone arbejder ikke i DK, så refusion gives fra Sverige. Jeg har i princippet 2 ugers ledighed i forbindelse med fødslen, og 10 uger senere med fuld betaling. Men får min arbejdsgiver kompensation? Arbejdede min kone i DK ville de jo få barselsdp., men hvordan foregår det nu?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Min bedre halvdel er nu blevet gravid. Inden jeg går for godt i gang i forhold til min arbejdsgiver osv. vil jeg lige høre: Min kone arbejder ikke i DK, så refusion gives fra Sverige. Jeg har i princippet 2 ugers ledighed i forbindelse med fødslen, og 10 uger senere med fuld betaling. Men får min arbejdsgiver kompensation? Arbejdede min kone i DK ville de jo få barselsdp., men hvordan foregår det nu?
Hvad har din arbejdsgiver og din kone med hinanden at gøre? Og hvad er det for refusion du snakker om?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvordan er det, skal man väre medlem i en A-kasse for at kunne få barselsdagpenge? Nu taler jeg om en situation hvor arbejdgiveren ikke har en fordelaktig aftale om barsel med lön.
Nej det er staten der betaler din barsel! Det har intet med akssen at gøre.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad har din arbejdsgiver og din kone med hinanden at gøre? Og hvad er det for refusion du snakker om?
Når en arbejdsgiver yder fuld løn under barslen, får de refusion fra staten i form af barselsdagpenge (lige som med sygedagpenge). Beløbet er ca. 15-16.000 pr. måned. Spørgemålet er, om jeg er berettiget til barselsdagpenge fra DK, eller om min arbejdsgiver skal have föräldrepenning fra Sverige som refusion, eller om de i det hele taget kan få nogen refusion. Eller for den sags skyld (hvilket kunne være fedt, men næppe realistisk), at min arbejdsgiver får refusin i form af barselsdagpenge, uden at dette får nogen betydning for de föräldrepenning som min kone bruger (meeen den går nu nok ikke ;) ).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...