Jump to content
Gio

El-forbrug i hus/villa

Recommended Posts

Puhh, i sløser da ikke med varmen... nov. 2010 2449kwh. oct. 2010 791kwh. sep. 2010 754kwh. havde en gennemsnitstemp. i huset på 23 det meste af nov. indtil jeg fattede hvad der var galt med fyret:/ Men ungerne skal jo heller ikke fryse, og vi sparede på brændet i stedet:O

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaeh - vi tilstræber at holde temperaturen på cirka 21-22 grader her.... Supplerer også med brændeovn, men det er primært som hygge og her i under helgen - og så ryger temperaturen let over de 22... ;) Opvarmning er i øvrigt vandbåren varme med en luft/vand varmepumpe + 8kW tilsattsvarmer som klikker til jævnligt når temperaturen dropper under frysepunktet... Til gengæld må man jo kun fyre med brænde 2 gange om ugen her i Malmö hvor de så end lige checker det....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tjaeh - vi tilstræber at holde temperaturen på cirka 21-22 grader her.... Supplerer også med brændeovn, men det er primært som hygge og her i under helgen - og så ryger temperaturen let over de 22... ;) Opvarmning er i øvrigt vandbåren varme med en luft/vand varmepumpe + 8kW tilsattsvarmer som klikker til jævnligt når temperaturen dropper under frysepunktet... Til gengæld må man jo kun fyre med brænde 2 gange om ugen her i Malmö hvor de så end lige checker det....
Selvfølgelig er der også forskel på str. af huset, det har jo også noget at sige.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Et spørgsmål: Vi har jordvarme som primær varme, men da der om sommeren kan blive godt hedt på 1. salen og temmeligt koldt om vinteren på 1. salen har vi netop fået installeret en varmepumpe som supplement (IVT KHR-N). Mit spørgsmål går på: når det er koldt ude og jordvarmepumpen slår "(el)tilskud" til er det så billigere (ment i kwh forbrug) at skrue ned for jordvarmen til den ikke bruger tilskud men stadig er tændt og tænder for luftvarmepumpen eller skruer meget ned for jordvarmen generelt og lader luftvarmepumpen være tændt permanent? Håber spørgsmålet giver mening.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tænk - jeg troede ikke det var nødvendigt for jordvarme at køre med el-tilskud.... Er det noget den gør "tit"? Jeg har nemlig problemet med min luft-vand varmepumpe at hvis det er mere end cirka 5 graders frost, ja så kører den meget voldsomt meget eltilskud (derfor forskellen mellem dec og jan er så enorm fx) - og havde netop derfor tænkt at når det engang er slidt ned og skal skiftes så var det da værd at overveje med noget jordhalløj i stedet for. En er luftvarmepumpe billigere i drift end varme med el-tilskud - det er der nok ikke nogen tvivl om. Hvad forskel det gør er svært at sige, for I skal vel stadig varme op i stueetagen?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jordvarmen kører med eltilskud, når det er under 6 minus grader ca. Jordvarmen fungerer super, men når det er mindre end 5 graders frost kan den alene kun varme huset op til ca. 18-19 grader (koldere på førstesalen når det blæser). Det har selvfølgelig en del at sige at huset er ca. 250 m2 + opvarmet garage på ca. 35 m2 og ikke mindst at det er vinklet. Om sommeren er der på førstesalen meget varmt, så ideen med luftvarmepumpen var også at få førstesalen kølet ned om sommeren. Vi havde ikke tænkt os at slukke for jordvarmen når luftvarmepumpen tændes men bare skrue ned, så jordvarmen ikke skal køre med eltilskud, HVIS det altså er billigere på den måde. Ellers må vi selvfølgelig teste os frem :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Eltilskud - altså hvor elektriciteten bliver brugt direkte til at varme op med ER dyrere end en luftvarmepumpe. Jeg vil mene, at hvis I kan reducere/undgå tilskudsvarmen ved at have varmepumpen tændt på første sal - så vil der være en besparelse. Desuden får man nemmere varme rundt "over det hele" med luftvarmepumpen fordi den jo cirkulerer luften rundt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

100koll fra EON Jeg har tilmeldt mig 100koll fra EON og fik i går pakken med måledimser. Sjov lille gadget - man kan så i stort set real-tid se det samlede elforbrug i huset samt forbruget på enkelte stik via sådan nogen wallplugs. De har en fin lille app til telefonen og et lidt mere komplet oversigt på Mine sider på nettet. Den opgør ned til per time hvor meget strøm man så har brugt samlet og per de stik man har koblet til. Screenshots fra app og websiden. Tanken er EON er at man så lettere skal kunne spare på strømmen (plus nok noget markedsføring ved at dele målerne ud gratis).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Screenshots fra app og websiden. Tanken er EON er at man så lettere skal kunne spare på strømmen (plus nok noget markedsføring ved at dele målerne ud gratis).
Der kan konkluderes du laver for lidt kaffe :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...