Jump to content
GoldMan

At få Svensk Pas - Step by step

Recommended Posts

Hej Min kone og jeg har til August 2010 boet i Sverige i 5 år. Jeg har selv Dansk statsborgerskab og det samme har jeg givet mine børn på 3 måneder og min snart 4 år gamle datter. Min kone har Tyrkisk statsborgerskab i øjeblikket, hvor hun så har opholdstilladelse i 5 år hvor den slutter August 2010. Mit mål er at min kone skal blive svensk statsborger (Svensk Pas), men hvordan og hvad ansøger jeg først? Jeg har hørt at man først ansøger noget som hedder "PUK" og 1 dag efter man har fået denne ansøger man svensk pas hvis man vil? Jeg ved at man kan hente mange informationer på migrationsverket men jeg ville meget gerne høre jeres erfaring eller viden swedish_flag_lion_copy.png

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gik for sjovs skyld ind på migrationsverket og der læste jeg flg : "Det mest påtagliga beviset på medborgarskapet är det svenska passet och att man som svensk medborgare har en ovillkorlig rätt att vistas i Sverige. " Jeg tror at den rigtige vej er at søge om svensk medborgerskab.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været hele møllen igennem, da min mand sidste år fik svensk statsborgerskab. 3 måneder inden den 5-årige eu-opholdstilladelse kan man søge om PUT eller PUK. Tilsyneladende er der ingen forskel på disse to. Vi fik en PUT efter at have været til samtale på migrationsverket i Malmö. Da PUT'en var i hus indgav vi ansøgning om svensk statsborgerskab. Denne ansøgning behandles ikke i Malmö, hvorfor Migrationsverket i Malmö ikke vil/kan gøre andet end bare at modtage ansøgningen og sende den videre. Efter 3-4 uger fik vi et fint diplom, hvor der stod, at min mand var blevet svensk statsborger. Derefter kunne han gå ned på kommunen og få lavet et svensk pas. Hele proceduren var meget nem og smertefri og det tog under 4 måneder i det hele. Nanna

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Altså 4 Måneder inden udløb af SE opholdsbevis --> Ansøg om PUK eller PUT ---> Efter den er i hus ---> Ansøg om svensk statsborgerskab Kommer man til samtale med politi eller kommunen? Bliver der stillet nogen krav udover rent straffeattest og at have bosat i sverige mindst 5 år?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vi var til en samtale på Migrationsverket i forbindelse med PUT'en. Der stilles et krav om at man skal have klaret sig godt i Sverige. Hvad de lægger i det ved jeg ikke, men jeg forestiller mig, at det kan være gennemførsel af SFI eller arbejde.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nu fik min mand Svensk statsborgerskab på en anden baggrund, men han skulle vedlägge en redegörelse for sine "bedrifter" i al den tid, han havde väret i Sverige. Simpelthen fra dag 1. SFI, arbejds/praktik ophold, arbejdsledighed, samt hvor länge han havde väret udrejst fra Sverige og hvorhen (typisk ferieophold). Desuden ville de have en erkläring fra hans arbejdsgiver. Jeg talte i den forbindelse med migrationsverket, og de sagde at de tog ALT i betragtning, og man skulle vedlägge bilag, da der kun er 5 linier til at beskrive sine göremål i 5 år.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nu fik min mand Svensk statsborgerskab på en anden baggrund, men han skulle vedlägge en redegörelse for sine "bedrifter" i al den tid, han havde väret i Sverige. Simpelthen fra dag 1. SFI, arbejds/praktik ophold, arbejdsledighed, samt hvor länge han havde väret udrejst fra Sverige og hvorhen (typisk ferieophold). Desuden ville de have en erkläring fra hans arbejdsgiver. Jeg talte i den forbindelse med migrationsverket, og de sagde at de tog ALT i betragtning, og man skulle vedlägge bilag, da der kun er 5 linier til at beskrive sine göremål i 5 år.
Hej. Fra hvornår regnes de 5 års ophold i Sverige ( Hemvisttiden ) fra den dag man kom ind i Sverige på turist Visa, fra den dag man afleverede ansøgning om 5 årig opholdstilladelse eller først fra den dag hvor man gik godkendt 5 årig opholdstilladelse. ? Mvh Tim

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej. Fra hvornår regnes de 5 års ophold i Sverige ( Hemvisttiden ) fra den dag man kom ind i Sverige på turist Visa, fra den dag man afleverede ansøgning om 5 årig opholdstilladelse eller først fra den dag hvor man gik godkendt 5 årig opholdstilladelse. ? Mvh Tim
undskyld, jeg havde ikke set dit indläg :o Det gälder fra den dag man får opholdstilladelse :th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...