Jump to content
Futz

Ränteskillnadsersättning - fast forrentede boliglåns indfrielse

Recommended Posts

Nogen der har forstand på dette område. Vi vil måske sælge vores hus og er derfor nødt til at indfri et fast forrentet lån. Vi optog lånet medio 2006 og det blev aftalt fastforrentet i 10 år til 5 %. Som jeg erindrer har vi hele tiden betalt mere i rente end dem med rörlig rente - så banken har vel ergo ikke haft noget tab da det derved har været en god forretning for dem og ikke for os :thumbdown. Men det kan jo være de ser anderledes på det og er lidt sure over at "engagementet" ikke forstsætter. Jeg kunne jo kontakte dem og bede dem om at give en pris - men jeg vil godt lige have lidt styr på hvorledes det ser ud først. Jeg har fundet følgende formel (som jeg ikke lige har mod på at gå i gang med - men hvis nogen gider så er der stor tak) http://www.ranteskillnadsersattning.se/beräkna-din-ränteskillnadsersättning/hur-görs-beräkningen.aspx http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=18409 thx Futz

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nogen der har forstand på dette område. Vi vil måske sælge vores hus og er derfor nødt til at indfri et fast forrentet lån. Vi optog lånet medio 2006 og det blev aftalt fastforrentet i 10 år til 5 %. Som jeg erindrer har vi hele tiden betalt mere i rente end dem med rörlig rente - så banken har vel ergo ikke haft noget tab da det derved har været en god forretning for dem og ikke for os :thumbdown. Men det kan jo være de ser anderledes på det og er lidt sure over at "engagementet" ikke forstsætter. Jeg kunne jo kontakte dem og bede dem om at give en pris - men jeg vil godt lige have lidt styr på hvorledes det ser ud først. Jeg har fundet følgende formel (som jeg ikke lige har mod på at gå i gang med - men hvis nogen gider så er der stor tak) http://www.ranteskillnadsersattning.se/beräkna-din-ränteskillnadsersättning/hur-görs-beräkningen.aspx http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=18409 thx Futz
ved bare det koster dyrt, så længe rentern er der den er nu. Vi indfriede sidste år, og der kunne banken let fortælle hvad det kostede. Går det ellers godt for jer dernede, antager i bliver siden i vil sælge ??

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Som et lille plaster på såret, kan jeg fortælle, at i kan trække ränteskillnadsersättningen fra i skat som almindelige renteudgifter. Hvis i skal købe en anden bolig i Sverige, så kan man få ført lånet over i den nye bolig og dermed slippe ränteskillnadsersättning.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene. @ Miriam : Vi tænker såmænd på at købe et sommerhus oppe ved Asserbo/Tisevilde og så købe en bodstadsret eller leje en hyresret tættere på vores arbejder i Dk formentlig ved Vellinge/ syd Malmø til brug når vi kommer tilbage. Vi må se i øjenene at nogle ting pt. ikke fungere optimalt - det er svært at leje ud og til en fornuftig pris så langt fra Lund/Malmø. Desuden er der ikke er nogle internationale skoler i området, - selvom vi ikke bliver i Indien mere end max et par år endnu - så skal vi nok over de næste 15 - 20 år qua min arbejdsgiver påse at skulle være udstationeret i en ret stor del af årene.Derfor er det et problem at der ikke ikke er nogle internationale skoler i området, da skiftet mellem amerikanske/engelske skoler og så de lokale er ret stort, dette specielt henset til at vores datter ikke får nogen svensksproget påvirkning mens vi er ude, andet end Pippi og Emil DVDer etc. @ Credde - det lyder spændende - er det fradrag i den danske beskatning af løn ? og hvis beløbet er så stort at det ikke "brug es" i et skatteår kan det så overføres til det næste. Spændende info i øvrigt at vi kan overført lånet til en ny bolig. Vores bank er i øvrigt Danske Bank Sverige - ved du om man evt. også kan overføre lånet til et et køb i DK eller udlandet ? Og i givet fald ? er det lukrativt sammenlignet med et DK obligationslån. I øvrigt savner vi meget hjemlig mad og mindes med glæde julefrokoster hos dig M. god weekend

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

står også og skal indfri et 5 årigt 5,3 % lån 1 1/2 år før tid. Nogen som ved om man kan overføre lånet til bolig/bil i dk? Hvordan forholder det sig med de penge man betalte for pantebrev. kan pantebrevet sælges til køber, så man får lidt retur den vej? og går ud fra der ikke er mulighed for at trække tabet fra på den danske skatteopgørelse?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Som et lille plaster på såret' date=' kan jeg fortælle, at i kan trække ränteskillnadsersättningen fra i skat som almindelige renteudgifter. Hvis i skal købe en anden bolig i Sverige, så kan man få ført lånet over i den nye bolig og dermed slippe ränteskillnadsersättning.[/quote'] Dumt spørgsmål, sikkert: Gælder det osse dansk skat? Hvis ja, skal jeg ud at spise en ordentlig middag en af dagene Hilsener Thage

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Vores bank er i øvrigt Danske Bank Sverige - ved du om man evt. også kan overføre lånet til et et køb i DK eller udlandet ?
Hey Futz! Det springende punkt er om den svenske bank kan håndtere et pant fra udlandet. I praksis kan man sagtens få det til at fungere, men det kræver dedikerede jurister og en vis erfaring fra bankens side. Spørger man i skranken, vil man nok være lidt skeptisk over for arrangementet, er mit gæt. En anden besværlighed, er at dit svenske lån er udbetalt i svenske kroner, og kan man købe udenlandsk ejendom i den valuta? Nja... sandsynligvis vil sælger kræve danske kroner eller euro for det sommerhus og så skal der jo veksles. Dermed eksponerer du dig for en valutarisiko, da aktiv og passiv ikke længere er i samme valuta.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Talte med Swedbank idag. De kan ikke overføre lånet til dk. Pantebrevet er bundet til huset, så det sparer næste køber vel bare.... Til gengæld bekræftede de hvad mette skrev (to indlæg over her) at renteforskelserstatning kan trækkes fra i den danske skat. Og at renten som de sammenholder med pt var ca.2,3 %. Troede at den bare var 0,5 % så det gør situationen halv så slem.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Står med samme problemer her, efter vores hushandel er gået tilbage efter 3års rets-kamp imod sælgeren. Har et fast forrentet lån på 2.145.000. Det vil koste 144.000,- at indfri i dag.. Så må håbe renten stiger lidt indtil det skal indfries i februar. Men rart at vide det kan trækkes fra i skat i DK.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener at kunne huske at den svenske Finansinspektion har lavet regler for helt præcist hvordan bankerne skal beregne renten til ränteskillnadsersätning. Det er noget med at tage renten på statsobligationer med samme løbetid og dertil lægge 1% (eller lign tal - kan ikke huske det eksakte). Forskellen mellem denne rente og den aftalte rente er det man skal betale i erstatning - dog tilbagediskonteres de fremtidige betalinger (i.e. hvert netto-cashflow) til nutidsværdi.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...