Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Vi er et par med vores dreng, som bor her i sverige, og har arbejde i danmark, det store spørgsmål er så..... når vi har brug for læge hjælp, skal mig og min mand gå til vores danske læge,men hvad skal vores søn ??? skal han til en dansk eller svensk læge??? Mia

Besvaret

Vi er et par med vores dreng, som bor her i sverige, og har arbejde i danmark, det store spørgsmål er så..... når vi har brug for læge hjælp, skal mig og min mand gå til vores danske læge,men hvad skal vores søn ??? skal han til en dansk eller svensk læge??? Mia

Besvaret

I henhold til store nordiske sygehusaftale, kan i som Nordiske statsborgere frit anvende læge i hele Norden. (De eneste der ikke helt fattede det var vist rigshospitalet DK i begyndelsen, da de troede vi var i skattely???? men er det nogen overraskelse)

Besvaret

Hej Mia I skal have en svensk læge til jeres dreng. De kan kun bliver akut behandlet i DK. Så i skal tage fat i BVC = barnavårdcentralen (eller noget i den retning) og så kommer han ind i det alm. forløb med check og vaciner. Og det er også dem man tager til hvis han bliver syg i det daglige.

Besvaret

Tak Miriam, Det var en stor hjælp, så tager vi kontakt her henne i sverige. mvh mia

• 2 weeks later...
Besvaret

Hej Mia Jeres søn skal være tilmeldt en barnavårdscentral for at komme i planmæssigt forløb med vaccinationer osv. hos børnelæge og sundhedsplejeske mv. Ligesom i Danmark har I frit valg mellem vårdcentralerne - på nedenstående link kan du finde barnavårdscentralerne i Skåne og også en blanket til tilmelding - du udfylder den bare sender den til den ønskede vårdcentral. http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=18526 Vi har selv vores 2 uger gamle datter tilmeldt barnavårdscentralen i Oxie og er meget tilfredse med det. Vores sundhedsplejesker siger at ved akut sygdom skal du ikke bruge barnavårdscentralen og du bør generelt ikke tage din søn på den almindelige vårdcentral - de har ikke småbørnskyndige læger. I stedet skal du tage direkte på barnklinikken, der ligger en på UMAS (sygehuset i Malmö) og en på sygehuset i Lund. Vores egen sundhedsplejeske anbefaler at køre til Lund i stedet for Malmö - hun siger at det er den suverænt bedste. Også if. til barnklinik har du frit valg. hilsen Jens

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...