Jump to content

Studerende pendlere??

Recommended Posts

Skrevet

Hej, jeg overvejer om at flytte selv til Sverige, jeg eg studerer her i Kbh og har stadig et par år tilbage, så vil jeg vide om der er flere herinde der studerer her i DK og bor i S..Hvordan er det endelig, får i kun SU el., kan man klare sig med de penge eller skal man ha et fritidsjob ved siden af, hvad med transport osv....Håber bare at der er nogen af jer der gidder skrive lidt om det... tak

Besvaret

Hej, jeg overvejer om at flytte selv til Sverige, jeg eg studerer her i Kbh og har stadig et par år tilbage, så vil jeg vide om der er flere herinde der studerer her i DK og bor i S..Hvordan er det endelig, får i kun SU el., kan man klare sig med de penge eller skal man ha et fritidsjob ved siden af, hvad med transport osv....Håber bare at der er nogen af jer der gidder skrive lidt om det... tak

Besvaret

Hej. Min kæreste og jeg har boet i Malmø i snart 3 år, og har studeret hele tiden. Vi får dansk su, og har begge et fritidsarbejde, dog ikke ret mange timer. Økonomisk klarer vi os fint, da det er billigt at bo herover. Med hensyn til transport, så cykler vi til stationen og tager toget ind til København. Tiden i toget, der godt kan være lang, bruger vi ofte til at læse lektier eller avis. Vi betaler ca 680 incl su-rabat for vores togkort ind til KHB. Hvis du har fritidsarbejde, kan du få befordringsfradrag. Håber du kunne bruge det til noget. Velkommen hertil.

• 2 years later...
Besvaret

hvordan fungerer det med befordringsfradrag? skal man angive det på selvangivelsen? Jeg bor i malmö og pendler til kbh hver dag, er studerende og har studiejob.. kan jeg så få fradrag for mit pendlerkort (som i forvejen er med studierabat, købt i sverige)?

Besvaret
hvordan fungerer det der befordringsfradrag? skal man angive det på selvangivelsen?
Ja. Du har fradrag for distancen i km fra hjem til arbejde + et særligt fradrag når du tager toget, mener jeg.
Jeg bor i malmö og pendler til kbh hver dag' date=' er studerende og har studiejob.. kan jeg så få fradrag for mit pendlerkort (som i forvejenen er med studierabat, købt i sverige)?[/quote'] Måske kan du ikke få fradrag for toget, som man kan hvis man køber togkort til normalpris. Ring til Skat*Øresund de kan give et helt præcist svar. Derimod kan du 100% sikkert trække befordring fra til og fra arbejde uanset hvordan du kommer frem. Fradraget er givet ved nogen faste takster - se her: http://www.tax.dk/pjecer/befordringsfradrag.htm Det er kun hvis du har firmabil til rådighed, at du ikke kan gøre det.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...