Guest bo Skrevet May 6, 2002 Rapporter Skrevet May 6, 2002 Når man bosætter sig i Sverige, og får sit svenske personnummer, er der så tale om at man bliver svensk statsborger? Eller får man bare en opholds/arbejdstilladelse? Hvad er reglen om depositum ved leje af en hyresrätt. 3 måneder som i Danmark, eller står det udlejeren frit? Er der organisationer som LLO (Lejernes LO) i Sverige? Og er boligmarkedet generelt mere eller mindre "bolighajspræget" i Sverige?
Guest bo Besvaret May 6, 2002 Rapporter Besvaret May 6, 2002 Når man bosætter sig i Sverige, og får sit svenske personnummer, er der så tale om at man bliver svensk statsborger? Eller får man bare en opholds/arbejdstilladelse? Hvad er reglen om depositum ved leje af en hyresrätt. 3 måneder som i Danmark, eller står det udlejeren frit? Er der organisationer som LLO (Lejernes LO) i Sverige? Og er boligmarkedet generelt mere eller mindre "bolighajspræget" i Sverige?
Admin Besvaret May 6, 2002 Rapporter Besvaret May 6, 2002 Jeg kan klare to af dine spørgesmål : Du bliver ikke svensk statsborger, men bare bosidende i Sverige.Du skal ikke engang søge opholdstilladelse, da du er fra et andet skandinavisk land. Den svenske LLO hedder "Hyresgästföreningen".
Guest niclas Besvaret May 6, 2002 Rapporter Besvaret May 6, 2002 Min erfaring er at man ved Hyresrätt ikke skal betale noget depositum. Til gengæld skal man kunne dokumentere fast arbejde/indtægt (evt. ved at udlejer ringer til arbejdsgiver) og man skal også gerne have en tidligere udlejer, der kan stå inde for at man har betalt sin husleje og været et jævnt god lejer. Der er forskel på, hvor skrappe krav forskellige udlejere stiller - men generalt kender jeg ikke til nogle, der har haft større problemer, nærmest tvært i mod. Der findes også brådne kar i boligmarkedet i Sverige, som alle andre steder. Ser man på Hyresgästföreningens oplysninger lader det dog til overvejende at være et Stockholm-fænomen. De boligselskaber jeg har været i kontakt med, eller hørt om, har alle været rimelige og effektive. Det gælder bl.a. Wihlborgs (lejligheder i bl.a. Åstorp, Malmö og Trelleborg), Dagon (bl.a. Malmö og Tomelilla) og Landskronahem (Landskrona).
Guest nina Besvaret May 11, 2002 Rapporter Besvaret May 11, 2002 Jeg er ved at leje en lejlighed i Malmö igennem et firma i Danmark, der hedde Norden, der har kontor i København. De har løbende frie lejligheder, som er i en meget god standart. Så gå ind på www. norden.dk... (: Det er en god mulighed for at komme der over så eventuelt finde ud af, om man vil købe. Desuden er det jo også en god mulighed for, at komme i kontakt med det svenske system, så man slipper for alt det halløj, hvis man senere vil låne penge i en svensk bank.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu