Guest carspar Skrevet October 4, 2004 Rapporter Skrevet October 4, 2004 Jeg deltager selv i nogle debatter om erhvervsintegrationen på begge sider. Den fungerer ikke, trods artikler om det modsatte. Er stockholm (rigsdagen) interesseret i at Øresundsregionen stormer så meget frem? er skånes vækst i arbejdspladser snart på højde med Stockholms!. Danmark (der altid går i små sko) interesserer sig mere for om der er et par pendlere der snyder med bilafgifter, end om skabelsen af arbejdspladser og integration. Hvor er deres visioner henne om erhvervsintegrationen. Er der andre erhvervsfolk her i debatten der interesserer sig for det samme? Jeg deltager i Skattedebaten men mere i Nordisk råd's og i Øresundskommiteen's regi. Jeg har enddog en meget hed debat igang med ToldSkat i Danmark om Svenske firmaers ret til starte lidt business op i DK inden man etablerer en direkte filial af et svensk firma i Danmark. Der er det typiske danske ToldSkat svar at det er forbudt slut prut, det skal de nok bestemme. Eller skal der straks etableres et dansk selskab. I Sverige vil de altid hjælpe positivt (er min erfaring) uanset udfaldet. Det er sådanne kulturforskelle jeg ser meget på, som lidt mere erfaren overflytter. Men er der andre der vil være med til lidt af denne debat, det kan være tungt stof.
Guest carspar Besvaret October 4, 2004 Rapporter Besvaret October 4, 2004 Jeg deltager selv i nogle debatter om erhvervsintegrationen på begge sider. Den fungerer ikke, trods artikler om det modsatte. Er stockholm (rigsdagen) interesseret i at Øresundsregionen stormer så meget frem? er skånes vækst i arbejdspladser snart på højde med Stockholms!. Danmark (der altid går i små sko) interesserer sig mere for om der er et par pendlere der snyder med bilafgifter, end om skabelsen af arbejdspladser og integration. Hvor er deres visioner henne om erhvervsintegrationen. Er der andre erhvervsfolk her i debatten der interesserer sig for det samme? Jeg deltager i Skattedebaten men mere i Nordisk råd's og i Øresundskommiteen's regi. Jeg har enddog en meget hed debat igang med ToldSkat i Danmark om Svenske firmaers ret til starte lidt business op i DK inden man etablerer en direkte filial af et svensk firma i Danmark. Der er det typiske danske ToldSkat svar at det er forbudt slut prut, det skal de nok bestemme. Eller skal der straks etableres et dansk selskab. I Sverige vil de altid hjælpe positivt (er min erfaring) uanset udfaldet. Det er sådanne kulturforskelle jeg ser meget på, som lidt mere erfaren overflytter. Men er der andre der vil være med til lidt af denne debat, det kan være tungt stof.
Guest carspar Besvaret October 8, 2004 Rapporter Besvaret October 8, 2004 Hej Birgitte. I har et stort problem og jeg mener stort. I skal kontakte det Danske Toldskat og få deres mening, men pas på de bruger kun negative vendinger så prøv selv lige vurdere det de siger. Prøv så at tale med det Svenske Skatteverket, de er normalt meget mere possitive for selvstændige. Det der er problemet, som jeg tror, er at i er selvstændige uden at have et ApS eller et A/S?, det vil sige er personligt eget firma. Hvis firmaet er personligt eget så kan i, formentligt, ikke have en bil registreret i Danmark. Hvis i så køber en svensk bil og er selvstændige i Sverige, med et ligeledes personligt ejet firma, så må i ikke lave fuldtidforretning i Danmark for det danske ToldSkat, har jeg netop fået af vide af netop dem. Jeg har dog en anden forklaring fra en Svensk Dansk skatteekspert (registreret firma i Dk) at det passer ikke helt, det ToldSkat i Danmark siger. Jeg kender ikke nogen mere utroværdig offentlig myndighed end det Danske ToldSkat. I Kan gå ned på arbejdsformidlingen (www.amv.se)i Sverige, de har altid folk til at hjælpe med iværksættere, ellers er der ALMI Foretagspartnere, som er professionelle rådgivere for nystartede selvstændige, men spørg dem lige først om det koster penge. Den sidste er at i opretter et Svensk ktieBolag (AB) det koster 100.000 svenske kroner samt ca 8-10.000 i oprettelse. I kan derfra lave en Dansk filial og den kan eje bilen i Danmark (dette her fortæller ToldSkat formentlig ikke noget om). Filialen skal så aflægge selvstændigt regnskab i Danmark og betale moms, afgifter, skatter, bla. afgifter for lønninger til ejeren, med mindre at han aflønnes i Danmark. Men det danske regnskab er også en del af det samlede i forhold til det Svenske AB. Jo det lyder besværligt, men det er ikke så slemt dog skal i have en revisor der kan lave regnskab både i Danmark og Sverige elers får i en udgift til begge dele. Hvis i skal have det uddybet lidt så send en mail da jeg ikke så ofte tjekker denne side mere.
Guest carspar Besvaret October 15, 2004 Rapporter Besvaret October 15, 2004 Det er jo flot der er nu 4 der har henvendt sig med spørgsmål om at starte op selv og set Sverige som mulighedernes Land. Flot fordi det er ikke så svært at være iværksætter her, der er bare lige sproget det for alvor kommer på en prøve, når man skal kontakte myndigheder for eksempel i Stockholm eller Norland. Men det giver også den bedste træning i netop sproget.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu