Guest majbrit Skrevet October 5, 2004 Rapporter Skrevet October 5, 2004 Kære alle Vi har virkelig fået mange gode råd ved, at læse debatten og tusind tak for det. Vi er en lille familie hvor min mand skal arbejde i Malmø og jeg er på barsel men ellers i arbejde i danmark. Nu siger min a-kasse at hvis jeg flytter får jeg ingen dagpenge, hverken under barsel eller hvis jeg skulle blive arbejdsløs. Jeg påtænker, at fortsætte mit arbejde i danmark og spurgte så a-kassen hvorfor jeg dog skulle blive ved at betale til en dansk a-kasse, hvis jeg ikke vil blive dækket i Sverige. Jeg spurgte så om det var muligt at arbejde i danmark og betale til en svensk a-kasse, men nej det krævede at jeg havde et svensk job.. Kan det passe? Håber at I kan hjælpe Mvh Majbrit
Guest majbrit Besvaret October 5, 2004 Rapporter Besvaret October 5, 2004 Kære alle Vi har virkelig fået mange gode råd ved, at læse debatten og tusind tak for det. Vi er en lille familie hvor min mand skal arbejde i Malmø og jeg er på barsel men ellers i arbejde i danmark. Nu siger min a-kasse at hvis jeg flytter får jeg ingen dagpenge, hverken under barsel eller hvis jeg skulle blive arbejdsløs. Jeg påtænker, at fortsætte mit arbejde i danmark og spurgte så a-kassen hvorfor jeg dog skulle blive ved at betale til en dansk a-kasse, hvis jeg ikke vil blive dækket i Sverige. Jeg spurgte så om det var muligt at arbejde i danmark og betale til en svensk a-kasse, men nej det krævede at jeg havde et svensk job.. Kan det passe? Håber at I kan hjælpe Mvh Majbrit
Guest lars Besvaret October 5, 2004 Rapporter Besvaret October 5, 2004 Hej Majbrit, Så vidt jeg har kunne se er det således at man skal betale til dansk a-kasse når man arbejder i Danmark. Hvis du mister dit job mm skal du som udgangspunkt melde dig ind i en svensk a-kasse og få dagpenge derfra. Dog har jeg læst, at man kan få dispensation, hvis man kan "bevise" at man er arbejdssøgende i Danmark (fx fordi du ikke taler svensk) og således få dagpenge fra Danmark. jeg ved ikke hvordan det er med barsel, desværre. Men de svenske barselsregler skulle være ret gode (?) - og man må kunne få sin anciennitet med til den svenske a-kasse.
Guest peter Besvaret October 5, 2004 Rapporter Besvaret October 5, 2004 Hej Majbrit og velkommen til Ja, det er desværre rigtigt... Det du skal gøre er at fortsætte betalingen til din danske a-kasse, og når du/I flytter til sverige skal du overfører dit medlemskab af din danske a-kasse til en svensk a-kasse. På den måde vil du få overført din ancinitet og dermed kunne få udbetalt penge i den svenske a-kasse. Når du så begynder at arbejde i dk igen skal du lave samme øvelse dog modsat... Reglerne på dette område er helt hen i vejret.
Guest henning Besvaret October 5, 2004 Rapporter Besvaret October 5, 2004 Hej Majbrit Min nabo, som er dansk og arbejder i danmark er på barsel lige nu og får barsels. Jeg har set en tråd andetsteds her på siden hvor én har skrevet lovgivningen på området. Jeg spørger lige min nabo hvad de har gjort. Så svarer jeg her på siden. Henning
Guest henning Besvaret October 5, 2004 Rapporter Besvaret October 5, 2004 Hej igen Prøv lige den her : http://www.sunddebat.com/discus/messages/575/1597.html#POST13447
Guest henning Besvaret October 5, 2004 Rapporter Besvaret October 5, 2004 Har talt med naboen, der har været på barsel siden midten af maj. Barselsorlov udbetales fra den kommune man arbejder i. Så arbejder man i DK er det arejdskommunen der, man skal søge.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu