Jump to content

Mulighed for at få job i Sverige for udlænding. ?

Recommended Posts

Guest pedersen
Skrevet

Hej. Vil høre hvordan jobmulighederne er i sverige for min kommende kone. Snakker perfekt engelsk og russisk da hun kommer fra Rusland. Hun har en god uddennelse og et godt job i Rusland i et kreditbogholderi. Ved godt at mulighederne for et job i Sverige er bedst eller bedre hvis man kan snakke Svensk eller Dansk. Men hvordan tror i mulighederne generelt vil være i Malmø ( Sverige ). Er det helt umuligt eller hvordan. Og hvor skal man evt. henvende sig, hvor kan man se ledige job i sverige. ? Håber nogle kan hjælpe. Pedersen

Besvaret

Hej. Vil høre hvordan jobmulighederne er i sverige for min kommende kone. Snakker perfekt engelsk og russisk da hun kommer fra Rusland. Hun har en god uddennelse og et godt job i Rusland i et kreditbogholderi. Ved godt at mulighederne for et job i Sverige er bedst eller bedre hvis man kan snakke Svensk eller Dansk. Men hvordan tror i mulighederne generelt vil være i Malmø ( Sverige ). Er det helt umuligt eller hvordan. Og hvor skal man evt. henvende sig, hvor kan man se ledige job i sverige. ? Håber nogle kan hjælpe. Pedersen

Besvaret

Tak for det thomas. Der er mange job at vælge imellem. Men hvordan tror i mulighederne er for et job til hende. ? Nogle der har erfaringer med det selv. ? Pedersen

Besvaret

Har hun bestået SFI'en ?? Uden den er det næsten umuligt at få job. Så, første skridt er at tilmelde sig Lernia og derved komme igang med svensk undervisning.

Besvaret

Hej Palle. Nej hun har ikke bestået SFI'en. Da hun ikke er kommet til Sverige endnu. Jeg vil bare undersøge hvilke muligheder hun måtte have når / hvis hun kommer herovre. Hvor lang tid tager varer sådan et SFI kursus ? Jeg har forstået det således at vi først skal giftes, derefter kan vi søge om opholdstilladende og arbejdstilladelse efter Eu-reglerne til hende. Og først når hun har opholdstilladelsen kan hun starte på SFI. Så der vil jo alt andet lige gå noget tid. Tak for svarene ind til nu.. Pedersen

Besvaret

Hehe... velkommen til sverige.. opholdstilladelsen klares på ca. 20 min !!! Det er jo ikke forbuds-danmark du bor i mere, vel ? I behøver ikke være gift, hvis i har boet sammen i mere end 1½ år. Min kæreste og jeg er f.eks. ikke gift, og hun havde ingen problemer med opholdstilladelsen. Hvor lang tid SFI'en tager, er jo et spørgsmål og vilje til at arbejde og evnen til at lærer. Min kæreset har klaret det på 8 måneder, men det er vist noget under gennemsnittet. Til gengæld har hun også studeret rimelig heftigt i perioder

Besvaret

Ja som stokholm skriver kunne jeg også godt tænke mig at vide det. VI har ikke boet sammen, vi har kun mødt hinanden og snakker nu om at flytte sammen i Sverige. Ja vi har også valgt sverige fordi det er meget besværligt / umuligt i Danmark. Fortæl noget mere om din situation nu og hvordan i klarede det. ? Pedersen

Besvaret

Hun er færdig med at læse. Hun bestod SFI'en efter 8 måneder. Problemet for Lernia er, at nosse sig færdig til at rette de sidste ting, såsom CV'et. Hun har endnu ikke fået arbejde, men det skyldes noget helt andet, som jeg håber jeg kan komme ind på senere. Men, en businessplan er ved at blive udarbejdet (på svensk, og ikke af mig). Vi har kendt hinanden i 4-5 år, og da jeg har boet i hendes hjemland i nogle år (sammen med hende) så var der ingen problemer med opholds-/arbejdstilladese. Der findes en forening der hedder Ægteskab uden grænser, og de har et webboard lignende dette. Der findes alle de svar som i kunne ønske jer....Ellers skal i bare spørge løs. Der er iøvrigt ingen fra min kærestes klasse på Lernia der har fået arbejde. Det er ligeså svært for udlændinge i Sverige, som det er i DK

Besvaret

Hmm, det lyder jo ikke så fedt at det er lige så svært for udlændninge i sverige som i danmark. Jeg troede at man var mere frisindet i sverige end i DK. Min kæreste kommer til januar, så jeg håber at hun kan komme på sfi hurtigts muligt og derefter måske studere noget nyt, for at få en kompetence der er brug for.

• 3 weeks later...
Besvaret

Arbejdsløsheden er jo desværre også højere i Sverige, og det gør situationen for udlændinge endnu mere problematisk. Svenskere er også ramt, og vi danskere, der gerne vil til Sverige og arbejde, vi har det heller ikke nemt.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...