birkster1977 Skrevet January 20, 2005 Rapporter Skrevet January 20, 2005 Hej. Nu har jeg tænkt mig at gå det sidste skridt og blive svensk statsborger (eller ihvertfald søge om det), som jeg læser reglerne skal man have boet i sverige i mindst 2 år (det har jeg nu). Men nu har jeg lidt 2nd thoughts.. får det nogen betydning ellers, jeg arbejder i DK og bor som sagt i sverige, men får det indflydelse på om jeg kan gå til lægen i DK, eller andre ting? Er der nogen som har gjort det samme som kan fortælle om livet blev nemmere eller mere besværligt, særligt mht. de danske myndigheder. Allermest håber jeg på det afhjælper de kontrol-breve jeg på det seneste er blevet bombet med, hvor jeg skal bevise at jeg bor i sverige samt min transport til DK.. tsk tsk..
birkster1977 Besvaret January 20, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret January 20, 2005 Hej. Nu har jeg tænkt mig at gå det sidste skridt og blive svensk statsborger (eller ihvertfald søge om det), som jeg læser reglerne skal man have boet i sverige i mindst 2 år (det har jeg nu). Men nu har jeg lidt 2nd thoughts.. får det nogen betydning ellers, jeg arbejder i DK og bor som sagt i sverige, men får det indflydelse på om jeg kan gå til lægen i DK, eller andre ting? Er der nogen som har gjort det samme som kan fortælle om livet blev nemmere eller mere besværligt, særligt mht. de danske myndigheder. Allermest håber jeg på det afhjælper de kontrol-breve jeg på det seneste er blevet bombet med, hvor jeg skal bevise at jeg bor i sverige samt min transport til DK.. tsk tsk..
ulmus Besvaret January 20, 2005 Rapporter Besvaret January 20, 2005 Personligt synes jeg, det er et meget stort skridt at tage, stemmeret eller ej, men det har du jo nok tænkt over. Jeg mener, at du skal "bevise", at du er god nok. Forstået på den måde, at du skal op til en prøve på, om du kan svensk og forstår det svenske samfund. M.h.t. det danske sundhedsvæsen, så mener jeg, det er dine skatteforhold, der afgør det. Så længe du arbejder og betaler skat i DK, har du ret til at benytte danske læger, tandlæger o.s.v. Det ville være fint at få en svensker, der arbejder i DK på banen her med oplysninger. ;o)
göte_børge Besvaret January 20, 2005 Rapporter Besvaret January 20, 2005 Ja, alltså jag bor och arbetar i Danmark sedan fyra år. För mig fungerar det utmärkt att vara svensk medborgare i den danska sjukvården. I Danmark är ju nyckeln att ha ett sygesikringskort. Med det jag gå till läkaren, ta ut pengar på banken, starta eget företag... You name it. I övrigt kan jag inte heller se att medborgarskapet i sig får något inflytande mot danska myndigheter. Men för övrigt förstår jag inte att du vill byta nationalitet. Och inte av de grunder du anger. När du börjar känna mer stolthet för den svenska flaggan än den danska och Karl Gustav får ditt hjärta att slå hårdare än Margarete och när du får mer njutning av surströmming än flæskesteg... Då ska du fundera på att byta medborgarskap. Tills dess ska du acceptera de små besvären det innebär att pendla!
ulmus Besvaret January 20, 2005 Rapporter Besvaret January 20, 2005 Ja, jeg må altså give Göte_Børge ret, også selvom jeg rent faktisk føler en stor stolthed over det svenske flag, og sætter den svenske kongefamilie mindst ligeså højt som den danske. MEN når det kommer til at sætte surströmming over flæskesteg, så står jeg af. Der er ikke noget som en flæskesteg med "det hele". Jeg ELSKER Sverige og det svenske sprog. Giv mig en sang, der både bliver sunget på dansk og svensk, og jeg vil foretrække den svenske. Men derfra til at ændre sit statsborgerskab, der, synes jeg, er langt. Jeg mener, man er nu engang født i det land, man er født i, og sådan lige med et at bestemme at nu er man født i et andet land, det er da noget mærkeligt noget. Og hvis man så fortryder? Kan man bare fare ud og ind af statsborgerskab?? Men det er selvfølgelig min personlige mening. ;o)
birkster1977 Besvaret January 21, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret January 21, 2005 Det er en meget god pointe. Min holdning er nu at da jeg har valgt at bosætte mig i sverige og ikke vende tilbage til DK igen, så falder det mig naturligt at søge om at blive svensk statsborger, ligesom det også vil virke naturligt at lære sproget i det land man nu bor i. Sådan som det er nu, føler jeg mig mere som gæst i sverige (intet med svenskerne at gøre de er søde og rare) men pga. den manglende nationalitet.
swoop Besvaret January 21, 2005 Rapporter Besvaret January 21, 2005 Jesper: jeg forstår fint dine argumenter. Jeg vil Göte_børge ret i, at det ikke vil blive mere besværligt (og nok heller ikke mindre) overfor de danske myndigheder om du er svensk eller dansk. Jeg mener ikke, at danske statsborgere skal bevise det store overfor de svenske myndigheder, hvis man som søger om statsborgerskab. Held og lykke med ansøgningen, hvis du beslutter dig for det. Ulmus: er flæskesteg bedre end alting? Hmm, jeg synes den er forfærdelig kedelig, og vil til enhver tid foretrække en sammenklapper med leverpostej.
ulmus Besvaret January 21, 2005 Rapporter Besvaret January 21, 2005 Swoop> jeg ved ikke, om flæskesteg slår ALT, men det slår ihvertfald surströmming ;-( Jeg havde for nogle år siden nogle gode danske venner i Sverige. Han havde eget firma, og efter en del år søgte de om at blive svenske statsborgere. De skulle op til en prøve for at bevise, at de talte svensk, så helt ligetil er det altså ikke. Men det er der jo da råd for. Selvfølgelig er det et personligt valg om man vil ændre sit statsborgerskab, men hvis man er helt sikker på, at man ikke vil tilbage til DK, er det da OK. Vi har jo blot ret ofte her i debatten mødt personer, der er flyttet retur efter 1-2 år, og det der med at "rende ud og ind af statsborgerskab", synes jeg er underligt. Men selvfølgelig: det er bare MIN mening. ;o)
Admin Besvaret January 22, 2005 Rapporter Besvaret January 22, 2005 "och Karl Gustav får ditt hjärta att slå hårdare än Margarete" Hvis det også gælder med Madeleine, så har jeg et nationalitetsproblem :-)
BS Besvaret January 29, 2005 Rapporter Besvaret January 29, 2005 stiller mig op i køen bag Steen på samme grundlag . Storesøs kunne nu også give mig en anledning om at skifte
Guest palle Besvaret January 29, 2005 Rapporter Besvaret January 29, 2005 Tja... jeg tror, at hvis jeg skulle vælge at blive svensker, så var det for at flytte tilbage til dk... ellers findes den mulighed jo ikke... nå, hellere blive i det svenske...
göte_børge Besvaret January 29, 2005 Rapporter Besvaret January 29, 2005 Carl Philip då, ingen som vill bli svensk för hans skull?
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu