Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

det saglige emne til trods, vil jeg såmænd bare høre om der er nogen der har erfaring med hvor meget traffik (kaos) man vil opleve hvis man bor i G:aSatden og arbejder i Danmark ?

Besvaret

Mener du med offentlig transport eller med privatbil? "G:aSatden" er det gamlbydel du mener?

Besvaret

privat bil, og ja det er den gamle bydel (G:a Staden - uden tyrkfjel). Jeg går udfra at med det offentlige, vil du møde nogenlunde det samme billede som i københavn ved rush hours ?

Besvaret

Rush hour er ikke så forfærdelig herovre. Må dog indrøme at jeg trods jeg er inkarneret bilist, at jeg har taget toget til Kbh. om morgenen når bilen er til service, det er ikke slemt. Hvad angår myldretrafik ud af byen med bil fra City af, ligner det mere en provinsby. Roskilde rushhour er værre. Det her med blokerede gader ser man ikke rigtigt, dog kan det godt knibe lidt inde i gl:a staden mellem 10-18, hvis man skal forbi stationen. Men de alm. færdsels årer ind og ud ad byen glider nogenlunde, i det tidsrum jeg normalt kører: Ud: 0630 / 0700 Ind: 1630 /1830 Husk der er en anden lukkelov, hvor supermarkederne har længe åbent, så der er ikke den her panik med at skulle hente unger, købe ind, ordne posthus(er tilstede i supermarkederne)hente ægtefællen og meget andet på 25 minutter som i Danmark. Der er en anden ro over det hele, man køber bare ind senere på dagen, dagligdagen glider meget nemmere herovre. Det der er det absolut værste med trafikken er at fodgængerne og bilisterne herovre har en uskreven lov, med at bilerne holder tilbage selv på 2 sporede hovedgader, når en fodgænger nærmer sig overgangen. De kigger ikke engang til siden når de går, og den holdning ville koste dem livet på 5 minutter i Kbh. Så det er noget man skal være opmærksom på. Ydermere er bungyjump, faldskærmsudspring m.m. ikke så populært som actionssport, næh at køre med cykel uden lys er det helt store kick herovre :-)

Besvaret

"Det der er det absolut værste med trafikken er at fodgængerne og bilisterne herovre har en uskreven lov, med at bilerne holder tilbage selv på 2 sporede hovedgader, når en fodgænger nærmer sig overgangen. De kigger ikke engang til siden når de går, og den holdning ville koste dem livet på 5 minutter i Kbh. Så det er noget man skal være opmærksom på." Det er bestemt ikke en uskreven lov i Sverige at holde tilbage. Faktisk noget som der gåes rigtig meget op i. Alle biler stopper ved fodgængerfeltet, hvis folk skal til at vade ud på vejen. Omvendt kunne man næsten sige, at i DK var det en uskreven lov, at det er i orden at ikke holde tilbage? Jeg er ved at tage kørekortet og de er helt 'hysterisk' med disse fodgængerfelter. Men når man først er inde i rytmen med (konsekvent) at holde tilbage går det ganske nemt.

Besvaret

Det var bare ment som noget der var værd at lige vide når man kommer cruisende i sine egne tanker, og man er vant til at køre i Kbh. Det er en god Trafik-ide, men man skal altså lige være opmærksom på det.

• 2 weeks later...
Besvaret

Nul! I Malmø er det absolut mindretallet blandt bilisterne, som holder tilbage for fodgængere, når de aller nådigst prøver at komme over en fodgængerovergang. Det er først for nyligt, at det er blevet lovpligtigt i Sverige at stoppe for fodgængerne, og det ved de færreste vist kun blandt bilisterne, for de stopper yderst sjældent. Har I prøvet at være fodgængere, eller er det bare en opdiktet uskreven lov, som I selv mener eksisterer som bilist?

Besvaret

Jeg mener nu også at fodgængerene her har en helt anden opfattelse af trafik end i DK. Jeg har selv været ved at køre de første 10 ned...I øvrigt har loven om at holde tilbage for fodgængere ekstisteret i DK i mange år, så jeg tvivler på at det er noget nyt for svenskerne da deres trafikbestemmelser altid har været noget foran Danmarks. Jeg har dog ikke selv prøvet at stå i den omvende situation...altså hvor jeg var ved at blive kørt over.

Guest thomas
Besvaret

Filur/CSA Jeg vil ikke rode mig ud i nogen fodgænger vs. bilist verbal krig her, men jeg har sgu altid lært at kigge mig for når man går over vejen. Det er ikke for sjov der i London står "Look Right" ved alle fodgængerovergange, ellers går det galt for turisterne, og jeg vil ikke gætte på hvor de måske kommer fra. Rart at høre dig CSA, for jeg var lidt i tvivl om at jeg overså noget i trafikken, eller en lokal regel. Det stod der ikke noget om i den manual jeg fik som tilflytter, der stod noget om politiske partier og hvordan man fik bistandshjælp, ikke noget med trafik. Jeg har som dig været ved at køre ind i nogen også, og det er ikke fordi jeg kører sindsygt. Jeg kører bare helt almindeligt som jeg plejer, og der sker intet ved kørsel i Danmark, men den kørerutine er ikke noget man skal bruge herovre. Guderne forbyde en Købehavnertaxa kører igennem Malmø en dag, det bliver en dag alle vil mindes med gru. Reglen er skam ok, hvis bare man ved det. Ydermere fatter jeg ikke at man kan køre i en bygade, hver anden vej er højrevigepligt, og nogle har hajtænder for dem fra højre, og nogle gange har man virkeligt svært ved at tyde om folk skal-vil-bør holde tilbage, eller de bare fjumrer. Til tider kører de sgu mærkeligt, og det er ikke lige let at gennemskue trafikken. Det bedste råd til Danskere på tur herovre er nok at de skal påregne at folk påregner du holder tilbage, uanset fodgængerfelter, hajtænder, højrevigepligt m.m. Jeg går tit i byen som fodgænger, og oplever det overhovedet ikke som farligt, og finder det ikke nedværdigende at vente et øjeblik på at en række biler kører forbi før jeg træder ud på kørebanen. Jeg mener som fodgænger at det er i min egen personlige interesse ikke at blive kørt over. Så den med chikane af fodgængere holder ikke, men vi kan vel alle have hver vores meninger, set i relation til de oplevelser vi har haft.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...