Guest thomas Skrevet August 27, 2003 Rapporter Skrevet August 27, 2003 Hej Vi skal på ferie lige midt i folkeafstemningen om EMU. Vi har derfor valgt nok at poststemme, på nærmeste posthus. Fandt dette link: http://www.val.se/allmant/bra/posten.html Det der er indforstået som ID ved stemmen, er det OK med Dansk EU pas, og alt muligt andet, eller SKAL man ud og lave "SvenskgodkendtogSvenskproduceretikkeEU - ID kort" med billede inden? :-) Hmmm...??? Er lidt forvirret på denne her sag...hvem har stemt før herovre? Ulmus...du må kunne hjælpe :-)
Guest thomas Besvaret August 27, 2003 Rapporter Besvaret August 27, 2003 Hej Vi skal på ferie lige midt i folkeafstemningen om EMU. Vi har derfor valgt nok at poststemme, på nærmeste posthus. Fandt dette link: http://www.val.se/allmant/bra/posten.html Det der er indforstået som ID ved stemmen, er det OK med Dansk EU pas, og alt muligt andet, eller SKAL man ud og lave "SvenskgodkendtogSvenskproduceretikkeEU - ID kort" med billede inden? :-) Hmmm...??? Er lidt forvirret på denne her sag...hvem har stemt før herovre? Ulmus...du må kunne hjælpe :-)
ulmus Besvaret August 28, 2003 Rapporter Besvaret August 28, 2003 Desvære - jeg har ikke stemt før. Ved sidste kommunevalg, var jeg ikke klar over, at vi havde stemmeret, hvorfor jeg ikke havde fulgt med i valgdebatten. Jeg syntes derfor, efter moden overvejelse, ikke jeg ville være bekendt at sætte min stemme på noget, jeg ikke vidste noget som helst om. Tro mig, jeg ER blevet punket for det siden og denne gang har jeg taget mit standpunkt og drager på valgfærd. Ikke minst i lyset af, at jeg føler, at DK har berøvet os pendlere vores borgerret. Men umiddelbart vil jeg tro, at man kunne tage sit valgkort, pas OG f.eks. en huslejekvittering med. På den måde kan man jo bevise, HVEM man er og AT man bor her i landet.
Guest thomas Besvaret August 28, 2003 Rapporter Besvaret August 28, 2003 Ulmus: Kanon ide med at tage en husleje kvittering med. Evt. kunne man jo også tage en forsikringspolice med, den ser jo officiel ud, så kan de bladre lidt, det kan få den vildeste skrankepave til at sukke af fryd :-) Men man kan godt forstå hvis de lige vil se noget "lokal" dokument af en art. Steen: Ja nu ved jeg jo ikke lige hvad du stemmer, eller hvad der er rigtigt i dine øjne. Men jeg er jo nok ikke flyttet herover for at fastholde alt hvad jeg kender, fordi jeg er bange for noget nyt :-) Vel? Det tror jeg gælder for 99% af alle os pendlere, at vi ser lidt længere end ... "det vi kender er trygt, og alt nyt er farligt". Mon ikke alle os herovre vi har mere til fælles end bare ... "Danskar i Skåneland-Sverige"? Vi er lidt eventyrere, og er ikke bange når vi ser noget nyt, men derimod ser muligheder og løsninger i stedet for problemer:-)
ulmus Besvaret August 29, 2003 Rapporter Besvaret August 29, 2003 Ja, Steen, selvfølgelig stemmer jeg rigtigt, men nogle vil nok sige, at jeg også stemmer egoistisk. For alle os pendlere ville det jo være ulige nemmere, hvis vi havde EURO'en i begge vore lande - så skulle man ikke længe have en kæmpepung. Ikke fordi der er mange penge i, men fordi man altid skal have både danske og svenske penge plus danske og svenske bankkort, kørekort og pas på sig, samt dansk og svensk sygesikringsbevis. Tænk bare at kunne nøjes med en lille pung, der kan være i en lomme!!!!
swoop Besvaret August 29, 2003 Rapporter Besvaret August 29, 2003 Jeg har stemt før (kommune og läns) her i Sverige. Det er ganske nemt og fungere i store træk på samme møde som i DK. Man møder op med sit stemmekort, tager de stemmesedler man får brug for sætter sit kryds af det bedste man har lært og lægger det i kassen. Og jeg stemmer naturligvis ja, som jeg altid har gjort ... Jeg mener ikke, at jeg sidste gang havde nogen form for id med, altså ud over mit famøse stemmekort.
Guest thomas Besvaret August 29, 2003 Rapporter Besvaret August 29, 2003 Så har vi stemt på Posthuset. Posthuse med en lille gul hånd udenfor, har muligheden for poströsta. Medbragte: Stemmekort Dansk Pas Huslejekvittering (For at evt dokumentere hvor jeg boede, dette var dog ikke nødvendigt) Procedure: 1. Gik ind på posthuset, der står en stander med Ja, Nej og Blank stemmeseddel, og Valgkuverter. 2. Tog en seddel med det jeg ville stemme. 3. Puttede den i kuverten og lukkede denne. 4. Stod i kø som sædvanligt. 5. Gav damen ved kassen vores valgkort, hun bad så om legimitation. 6. Hun udfyldte en lille blanket, kom den og valgkortet i en speciel kuvert, bad om vores lille valgkuvert (den med stemmen i), og vedlagde denne. 7. Trak så en valgurne på hjul hen så man kunne se den fra kassen, og puttede højtideligt stemmen ned i den. 8. Tilbageleverede vores ID og en lille kvittering. 9. Valget er nu gennemført.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu