Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hejsan! Er det kun undertegnede eller er der andre, der finder det dybt uretfærdigt, at vi danske pendlere, der er bosat i Sverige, men arbejder i Danmark ikke har stemmeret til det danske folketing? Jeg mener, vi betaler skat i Danmark, så er det vel kun rimeligt, at vi også kan være med til at vælge de personer, der skal forvalte vores penge? Jeg kan godt forstå, at vi ikke kan stemme til kommunal- og amtsvalget, men jeg føler, at man har taget min borgerret fra mig - jeg kan jo hellerikke stemme i mit bopælsland Sverige.

Besvaret

Hejsan! Er det kun undertegnede eller er der andre, der finder det dybt uretfærdigt, at vi danske pendlere, der er bosat i Sverige, men arbejder i Danmark ikke har stemmeret til det danske folketing? Jeg mener, vi betaler skat i Danmark, så er det vel kun rimeligt, at vi også kan være med til at vælge de personer, der skal forvalte vores penge? Jeg kan godt forstå, at vi ikke kan stemme til kommunal- og amtsvalget, men jeg føler, at man har taget min borgerret fra mig - jeg kan jo hellerikke stemme i mit bopælsland Sverige.

Guest webmasteren
Besvaret

Ja,der er noget galt med demokratiet hvis man ikke har stemmeret der hvor man betaler skat.Jeg har emailet med Lene Espersen (MF), som i sommers forslog en ændring af valgloven og hun siger at man arbejder på sagen.Hun mener at det vil blive ændret hvis de borgerlige kommer til magten efter valget.

Besvaret

R kræver valgret for udlandsdanskere Alt for mange udlandsdanskere er berøvet deres ret til at stemme ved folketingsvalg, mener Det Radikale Venstre, der vil forsøge at samle det nye Folketing om at give flere dispensationer. Den radikale gruppeformand, Elisabeth Arnold, siger til Ritzau, at hun er chokeret over at være stødt på mange udlandsdanskere i valgkampen, som ikke kan deltage i folketingsvalget på grund af grundlovens påbud om, at man skal have bopæl i Danmark for at have lov til at stemme. Mange udlandsdanskere har i dag dispensation fra grundlovsbestemmelsen. Elisabeth Arnold forestiller sig denne ordning udvidet, så udlandsdanskere kan bevare deres stemmeret, hvis de hvert tredje år afleverer en erklæring om, at de gerne vil stemme til folketingsvalg.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...