Jump to content

Benzin byttes til diesel???

Recommended Posts

Guest thomas
Skrevet

Så er det nu jeg har brug for et ekspertpanel :-) Jeg overvejer at bytte min Octavia RS kombi 180 HK til en Octavia TDI 1,9 110 HK bilerne er begge fra 2003 og har kun gået ca 1500 mil. Jeg kører ca 35000 km årligt jeg kan se at min vægafgift vil stige ca 3000 krligeledes vil min forsikring altså vil det koste mig 6000 kr ekstra at holde en dielselbil men jeg er i syv sind omkring at de ca 500 kr i besparelse pr måned er det hele værd syntes også jeg har hørt noget om at diesel er dyrere at servicere HJÆLP MIG skal jeg skifte læder og 180 hk ud med diesel og hatchbak??? Venlige Hilsner T.F.

Guest thomas
Besvaret

Så er det nu jeg har brug for et ekspertpanel :-) Jeg overvejer at bytte min Octavia RS kombi 180 HK til en Octavia TDI 1,9 110 HK bilerne er begge fra 2003 og har kun gået ca 1500 mil. Jeg kører ca 35000 km årligt jeg kan se at min vægafgift vil stige ca 3000 krligeledes vil min forsikring altså vil det koste mig 6000 kr ekstra at holde en dielselbil men jeg er i syv sind omkring at de ca 500 kr i besparelse pr måned er det hele værd syntes også jeg har hørt noget om at diesel er dyrere at servicere HJÆLP MIG skal jeg skifte læder og 180 hk ud med diesel og hatchbak??? Venlige Hilsner T.F.

Guest thomas
Besvaret

Jeg hælder også mest til at beholde min nuværende bil, men har ikke truffet den endelige beslutning endnu.

Guest anders
Besvaret

Hej Thomas Tjae....spørgsmålet går vel nærmere på om det skal være kombi, læder, sporty...eller økonomi.... TDI'en bruger mindre end 2/3 brændstof (der tilmed er billigere)... meeeeeeen......

Guest anders
Besvaret

...jeg kører forresten selv TDI, men mit kørselsbehov ligger så også over de 60000 km årligt

Guest christian
Besvaret

Vil din forsikring stige 3K hvis du skifter til Diesel?...det hænger da ikke sammen?

Guest thomas
Besvaret

Det var den besked jeg fik fra IF forsikring da jeg ringede til dem - hun forklarede mig at diesel biler gennerelt var dyrere at forsikre.

Besvaret

Hvordan kan du være i tvivl - du skal selvfølgelig køre diesel. Hvis du tager udgangspunkt i ECE-normen for de 2 biler - 12,5 km/liter for RS og MINDST 18 km/liter for dieselen - skal der bruges ca. 2800 liter benzin eller ca. 2000 liter diesel (jeg har faktisk rundet diesel forbruget lidt op af hensyn til følgende regnestykke: Med nuværende priskrig er listepriser uinteressante, men forskellen mellem prisen for en liter 98 oktan benzin til din RS og en liter diesel til din nye bil ligger omkring DKK 1,75. Du skal under alle omstændigheder bruge 2000 liter, men med diesel sparer du 2000 * 1,75 = 3.500. Hvis du holder fast i din RS skal du bruge yderligere 800 liter benzin - 800 * 7,00 = 5.600. 3.500 + 5.600 = 9.100 som vel er noget mere end stigningen i faste udgifter - du oplyser 6.000. HUSK lige at min beregning af besparelse er i DKK, så hvis dine udgifter er i SEK ;-) Tænk hvis priskrigen pludselig slutter - så bliver det bare endnu bedre - ikk'?

Besvaret

Hmmm .. det hele handler om man vil ha en kedlig 110 hk diesel, eller en hurtig og vel udst bil...Det koster at være på toppen... der er nogle ting man ikke skal spare på...lidt sjovt skal man ha, når man flytter til SV

Guest nikolaj
Besvaret

Man er nødt til at skelne mellem økonomi eller køreglæde. Går man efter pengene skal de sættes i diesel og ikke i benzin. Der bliver lavet klart fedest benz biler, der er f.eks ingen der har hørt om: - Porsche 911 turbodiesel ?? - Lancia Integrale Quattro Tdi?? - Audi SDi4 ??? Men diesel biler behøver ikke være kedelige. 80% af delene på en dieselbil er jo nøjagtig de samme som på en benz bil. Man KAN også få lædersæder i en dieselhakker!! Find ud af hvad dine egentlige behov/ønsker er, og prioritér dem: - har du brug for pladsen en Combi giver fordi du har børn - eller er det HVIS du engang får børn? - Din bil har 180hk, skal du bruge dem allesammen hvis du får børn? eller kan du nøjes med noget mindre? - Vil du ha en "fornuftig" bil, eller en sjov bil (begge dele er godt - måske kan det kombineres?) - Vil du have en dyr Combi at pendle i, eller en økonomisk pendlerbil? (med den besparelse der er pr. år som Kim H oplyser har du faktisk råd til 2 biler - en "kedelig" og en "sjov") happy.gif

Besvaret

Vincent har set lyset ... ;-) Hvis man kører i en rimelig diesel pendler bil, kan man faktisk godt have det sjovt i en anden bil - når det er det man gerne vil. I et familieforhold er der måske lige nogle parter/partnere der også skal "se lyset" - men det er ikke helt umuligt. Flittige læsere ved, at jeg pendler i en Skoda Fabia RS - som i øvrigt tydeligt nærmer sig de eftertragtede 20 km/liter. Der filosoferes kraftigt om bil nummer 2 med frit udsyn til sommerhimlen - når den en gang kommer - sommeren altså.

Guest anders
Besvaret

Så vil jeg da også tillade mig at være enig... Min "kedelige" 115 HK TDI-pendler er jeg overordentlig tilfreds med...men jer er også glad for min (ældre) nyanskaffelse uden tag ;o) Min sommer begyndte i søndags.....men så kiggede folk også mærkeligt efter idioten i cab'en hihi ;o)

Guest thomas
Besvaret

Lige et tillægsspørgsmål - hvis jeg nu beslutter mig for at bytte hvad gær man så med den restgæld som er i begge biler kan man også bytte lånene rundt uden at det giver problemer ???

Guest nikolaj
Besvaret

Som jeg ser det bytter i ikke lån, i bytter pant. Banken, går jeg ud fra, har pant i din bil. Bytter du bliver pantet i RS'en byttet rundt med pantet i dieselbilen - hvis du da overhovedet har et billån med pant i bilen. Det burde ikke have nogen betydning hvis i bliver enige om at bytte lige over ... skal en af jer betale mere for at bytte, så ville jeg snakke med banken om det - bare lige for at orientere mig. Det burde ikke være den store tjuhej happy.gif

Guest carloine
Besvaret

Køreglæde behøver ikke absolut at hænge sammen med benzin!! Jeg pendler med et stort smil i min VW Passat 2,5 v6 tdi, årg. 2001 - tiptronic - læder - navigation m.m. Ved ikke hvad en tilsvarende benzinbil koster i forsikring, men jeg giver 7000,- sek. incl. fri kilometer hos IF! Selvfølgelig findes der dieselbiler der kører længere på literen, men jeg sparer stadig penge, og syntes faktisk at en dieselbil med et ordentligt moment er mere behagelig at køre - når man lige er kommet sig over lyden af en koldstart ;o) Vh Dan S.

Besvaret

Jeg overvejer også seriøst at købe en diesel og jeg har en BMW 530D i tankerne. Jeg har hørt fra flere sider, at 530D'en har en helt fantastisk dieselmotor. Men jeg bliver selvfølgelig nød til at prøve den selv for at kunne beslutte, om det er sagen for mig. Jeg kunne dog godt tænke mig at høre, om der er nogle af jer, der har erfaringer med denne bil og/eller en 528i (som kunne være et alternativ).

Besvaret

Det er nok mere fordomme end fornuft der får folk til at tale grimt om diesel biler. En moderne TDI er jo noget helt andet end en diesel fra midt-90'erne. Ellers ville der nok heller ikke findes biler som BMW 330Cd (Coupé) og Mercedes C 30 CDI AMG. Men når det er sagt, ville jeg selv aldrig i livet bytte en 1,8T 180hk. ud med en TDI 110hk. happy.gif

Guest martin
Besvaret

Og når det så er sagt Spiff så er det jo langt fra den eneste sammenligning man kan lave vel? Ville du f.eks. ikke bytte din 1.8T (180 hk) ud med en 400CDI med 260 diesel-heste? Det tror jeg vist nok du ville happy.gif

Besvaret

? Selvfølgelig ville jeg det, men nu var det nu den sammenligning Thomas ville høre en mening om (se først indlæg) happy.gif.

• 1 month later...
Guest tobiaso
Besvaret

Hvad med en Octavia TDi 130 og en KCR boks...? SÅ har Skoda'en 160 HK og stadig 18-20 km/l

Besvaret

Nu var snakken jo om, et bytte med en 180 hk benzz mod en 110 hk ik....

Besvaret

Nu var snakken jo om, et bytte med en 180 hk benzz mod en 110 hk ik....

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...