Guest arent Skrevet January 25, 2005 Rapporter Skrevet January 25, 2005 Hej alle! Jeg og min familie er på vej til Malmö til marts, og skal have en vogn klar til da. Jeg har fundet det helt rette tilbud for mig på nettet (hos en privat), men er lidt i tvivl om hvorvidt jeg kan købe allerede nu eller? Jeg forestiller mig, at jeg kan hente bilen fra den nuværende ejer, som avställer den ved samme lejlighed og udfylder registreringsattesten med et ejerskifte til marts. Herefter kører jeg straks til Danmark, og herfra på et par danske prøveplader ud til min mekaniker, som kan opbevare og trimme vognen i den næste måned. Er det en lovlig fremgangsmåde, eller er det evt. andre muligheder at løse problemet på?
Guest arent Besvaret January 25, 2005 Rapporter Besvaret January 25, 2005 Hej alle! Jeg og min familie er på vej til Malmö til marts, og skal have en vogn klar til da. Jeg har fundet det helt rette tilbud for mig på nettet (hos en privat), men er lidt i tvivl om hvorvidt jeg kan købe allerede nu eller? Jeg forestiller mig, at jeg kan hente bilen fra den nuværende ejer, som avställer den ved samme lejlighed og udfylder registreringsattesten med et ejerskifte til marts. Herefter kører jeg straks til Danmark, og herfra på et par danske prøveplader ud til min mekaniker, som kan opbevare og trimme vognen i den næste måned. Er det en lovlig fremgangsmåde, eller er det evt. andre muligheder at løse problemet på?
Guest kim Besvaret January 25, 2005 Rapporter Besvaret January 25, 2005 Arent, Ny problemstilling ... Det lyder som en kreativ og måske holdbar løsning. Lige et par områder som måske skal præciseres: Den nuværende ejer bør "avställa" pr. efterfølgende dato - ellers må bilen ikke køre i Sverige. Du bør have danske prøveplader med, når du henter bilen - du må nemlig ikke køre i en svensk registreret bil i DK - prøvepladerne kan passende monteres ved betalingsanlægget på Lernacken.
Guest zeni Besvaret January 25, 2005 Rapporter Besvaret January 25, 2005 Arent, det er en fornuftig og naturlig løsning. Jeg ved ikke om du kender til systemet med av/påställning i Sverige, men ellers se bort fra første afsnit. Jeg ville købe bilen om køre til Danmark. Når du når frem, skraber du klistermærket på bagnr pladen og ringer den 4 cifret kode til "ejeren". Han anvender denne til avställning af bilen, og han får sine forsikringspenge retur. Ja du kører ulovligt, fordi du som dansker ikke må kører i svensk bil, men ...... jeg ville gøre det samme (sikkert en ringe trøst). Fordelen er, at du så kører forsikret hvad bilen angår. Avställning kan ske på i-nettet, hvorfor reg attesten stadig er i sælgerens besiddelse. Den ville jeg udfylde med begges navne samt signatur, og så skal DU have den. Når du får svensk adresse og cpr-nr, så er det bare at sende den og påställe den.
Guest arent Besvaret January 25, 2005 Rapporter Besvaret January 25, 2005 Hej Kim og Zeni tak for de gåde råd, det var netop sådan som Kim beskrev jeg ville gøre det. Hvis sælger avställer på dagen kan jeg jo nok godt nå at køre de 6 timer fra Stockholm til Malmö uden problemer, og jeg kan vel ikke blive stoppet i Sverige for at køre en svensk bil. Lige et tillægsspørgsmål? Beholder min bil pladerne på, selv om den er avställt? Således, at jeg blot kan påställe den igen, når jeg kommer til Malmö? Hilsen Henrik Jeg har fået lov at låne min mekanikers prøveplader, så den går vel nok på en prøvetur fra Lernacken til Ballerup tænker jeg.
Guest arent Besvaret January 25, 2005 Rapporter Besvaret January 25, 2005 Hej Kim og Zeni tak for de gåde råd, det var netop sådan som Kim beskrev jeg ville gøre det. Hvis sælger avställer på dagen kan jeg jo nok godt nå at køre de 6 timer fra Stockholm til Malmö uden problemer, og jeg kan vel ikke blive stoppet i Sverige for at køre en svensk bil. Lige et tillægsspørgsmål? Beholder min bil pladerne på, selv om den er avställt? Således, at jeg blot kan påställe den igen, når jeg kommer til Malmö? Hilsen Henrik Jeg har fået lov at låne min mekanikers prøveplader, så den går vel nok på en prøvetur fra Lernacken til Ballerup tænker jeg.
Guest peter Besvaret January 25, 2005 Rapporter Besvaret January 25, 2005 Der er bare et lille problem... I kan ikke lave et ejere bytte på bilen,Før du har et SV cpr nr, så på papiret stadig hans bil. Jeg ved ikke hvor meget du kender til manden du køber af, men det er lidt farligt... www.auto-haus.se
Guest arent Besvaret January 25, 2005 Rapporter Besvaret January 25, 2005 Hej Peter og tak for advarslen. Jeg har dog et svenskt personnummer, da vi tidligere har boet i Malmö, men jeg ved slet ikke om det hjælper? Jeg forhørt mig med Vägverket og er kommet på denne, lidt anderledes fremgangsmåde: 1) jeg køber bilen, skaffer forsikring og får registrerings beviset 2) jeg indsender beviset til Vägverket og omregistrerer til mit navn og cpr. nummer og opgiver en svensk adresse, som det nye registreringsbevis kan sendes til 3) jeg kører straks bilen til Malmö og efterlader den der (eller kører den evt. til DK på danske prøveplader fra broen af, hvis den trænger til at blive gennemset) 4) jeg avställer den eventuelt i en måneds tid, medmindre jeg har lyst til at betale skat og forsikring i den periode (hvilket jeg godt kan holde ud) Som jeg ser er der vel intet ulovligt, heller ikke gråzone-agtigt, over denne løsning? Det er vel tilladt for mig at eje en svensk indregistreret bil, blot jeg under ingen omstændigheder kører den i DK? Principielt kunne jeg vel ovenikøbet køre i den, er det ikke at sidestille med andre, som eksempelvis har købt en billig bil til deres sydeuropæiske feriebolig eller hvordan? Alternativt kan du måske hjælpe mig i den mellemliggende periode, Peter H, mod passende vederlag naturligvis? Det er jo nok den allerletteste løsning at omregistrere bilen til dit forhandler org. nr. og så betale alle omkostninger for den måneds tid plus noget for ulejligheden, hvorefter vi registrerer til mig når jeg er flyttet? (Jeg undskylder, hvis det er uhøfligt at spørge :-). Jeg understreger i øvrigt, at det ikke på nogen måde er planen at benytte bilen i perioden overhovedet, jeg vil blot gerne sikre mig det gode tilbud, og have et køretøj klar til straks vi er flyttet. Mvh Henrik
Guest anders Besvaret January 25, 2005 Rapporter Besvaret January 25, 2005 Jeg har lidt det samme problem. Jeg har lige købt Gio's Audi A4, og da jeg heller ikke har fået mit svenske personnummer endnu kørte jeg også bilen hjem på et par danske prøveplader. Er der nogen af jer der ved om man i realiteten kan få sit svenske personnummer et par uger inden man flytter til adressen? Jeg mener at hvis jeg foreksempel skal flytte her fra den 1/3 om jeg så allerede nu kan få mit svenske personnummer???
Guest jacob Besvaret January 25, 2005 Rapporter Besvaret January 25, 2005 Du kan sagtens købe et køretøj i sverige på dansk personnumer, kæbte min motorcykel på dansk personnr. i sverige, det blev sendt til min adresse, men det kan godt lade sig gøre. Det vigtigste er at du ikke kører i den svensk indregistreret bil.
Guest zeni Besvaret January 26, 2005 Rapporter Besvaret January 26, 2005 Jeg ser altså ikke problemet, hvis den nuværende ejer avställer bilen via internettet og Arent får registreringspapiret med. Ja, jeg ved godt han kan rekvirere et nye på nettet, men hvis Arent blot betaler via bankoverførelse samt laver en slutseddel, så er risikoen vel minimal. Arent, Ja, pladerne bliver på bilen, de følger faktisk altid bilen. Der sidder et klistermærke på den bagerste, som viser, at der er betalt vejskat og hvilken år/måned der er betalt til. Hvis man skraber dette mærke, forsvinder "måneden" og en 4 cifret kode kommer frem, den anvendes til at av(påställe bilen med. Når du påställer den igen, fremsendes automatisk et nyt mærke.
Guest arent Besvaret January 26, 2005 Rapporter Besvaret January 26, 2005 Jacob: må jeg spørge, hvordan du købte med din danske adresse? Udfyldte du blot blanketten, hvorefter den nye registreringsattest kom til dig i Danmark?
Guest kim Besvaret January 26, 2005 Rapporter Besvaret January 26, 2005 Til Anders, Du skal IKKE regne med at kunne få svensk personnummer FØR du melder flytning. Jeg forsøgte ihærdigt i sin tid - uden held. Først når du melder din flytning til det svenske system sker der noget. Selve papirgangen varer nogle dage - oplysningen om personnummeret bliver sendt til din nye adresse.
Mette Besvaret January 26, 2005 Rapporter Besvaret January 26, 2005 Vi bad også om personnummeret inden vi reelt flyttede, men det får man ikke. De sender et brev med dit svenske personnummer, den dag overtagelsen af boligen finder sted. Ikke et sekund før. Vi meldte flytning en uges tid før den reelle flytning, så er man lidt på forkant med tingene. Pøj pøj!
Guest jacob Besvaret January 26, 2005 Rapporter Besvaret January 26, 2005 Arent: Jeg havde dansk personnummer, og havde fået nøglen til min lejlighed, men ikke det svenske personnummer, skrev det danske person nummer og den svenske adresse, der kom en reg attest uden svensk person nummer, da jeg fik mit person nummer, sendte jeg dem en mail, og modtog en ny reg attest, med mit person nummer. Ergo boede jeg ikke i lejligheden, men der blev sendt post dertil alligevel
Guest anders Besvaret January 26, 2005 Rapporter Besvaret January 26, 2005 Har også lige snakket med det svenske folkeregister i dag og de er heller ikke meget for at sende noget til mig før jeg overtager. Men mon ikke der er til at finde en løsning - ellers må man jo "flytte" sammen med en ven inden man reelt får sin adresse.
Guest anders Besvaret January 26, 2005 Rapporter Besvaret January 26, 2005 Det er egentlig mystisk - jeg kunne fint købe lejligheden med et dansk personnummer, men når det kommer til bilkøb så gør det helt galt. Ved godt det er noget helt andet - men i princippet handler det jo om det samme.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu